Violette

Violette élete egy tragédiákkal fűszerezett, de csodálatos történet. Nők, szerelem, irodalom, gyökerek. A Cirkóban vetítik a francia regényíró, Leduc mindennapjairól szóló filmet.

Az igaz történeten alapuló film már az elején olyan fontos kérdéseket feszeget, amelyekre gyakran mi magunk is keressük a választ. A főszereplő, Violette (Emmanuelle Devos) élete nem túl előnyös helyzetből indul. Család, kiegyensúlyozott viszony az édesanyával, férfiak, pénz, elismerés – mindezek hiányoznak. És ha így van – tesszük fel a kérdést magunkban -, mégis hogyan törekedjen az ember a boldogságra, az önkifejezésre és a szabadságra?

Violette Leduc magányosan, a második világháború utáni Franciaországban Párizsba megy. Ezekben az időkben sokan még a létfenntartással küzdenek. A főhősnő életében az éhezés elleni küzdelmet, valamint némi izgalmat az üzérkedéssel járó foglalatosság hozza. Szerelmi élete nincs, magányosan él egy kis lakásban, amely központi szerepet tölt be, a kávéházak helyszínei mellett. Az érintésekre, szeretettségre vágyás ösztönét apránként felvillanó testközeli képekben mutatja meg a rendező (Martin Provost).

Violette Leduc és Simone de Beauvoir, megismerkedésük előtt

Violette Leduc és Simone de Beauvoir, megismerkedésük előtt

Ekkortájt lép be Violette Leduc életébe Simone de Beauvoir (Sandrine Kiberlain), az akkor már sikeres írónő. Párizsban, a Saint-German-des-Prés negyedben, az intellektuelek által közkedvelt környéken találkoznak. Beauvoir felfedezi Violette-ben a nem mindennapi, érzékletes írót, és biztatja, hogy írjon. Írjon le mindent, ami akkor ő. A két nő viszonya innentől fogva megpecsételődik. Különös, s egyben élethosszig tartó kapcsolat lesz ez, sok csavarral, a belső és külső erők küzdelmeinek sorozatával.

Vajon idejétmúlt témákat ír le oly nyíltan, mint a leszbikus szerelem, amelyet elsőként fiatalkorában, egy internátusban élt meg? Miként viszonyul a férfiakhoz, saját testéhez egy abortusz után, a magát amúgy is csúnya nőként megítélő Violette? Milyen lenne az általa áhított viszony az anyjával Ugyanis anyja, Berthe (Catherine Hiegel) törvénytelen gyermekeként egész életében nehézséget okoz a tény Violette-nek. Stílusa nyers és erős. A korszakban erősödő feminizmus remek hangja. A szexualitást, a vágyakat tökéletesen megjelenítő, zavarba ejtő nyíltsága Beauvoir-t is elbűvöli, ezért erkölcsileg és anyagilag is támogatja.

A kusza lélek, sorokba rendezve

A kusza lélek, sorokba rendezve

Provost fakó színeket használ, múltba terelő hangulatot és a boldogságtól cseppet sem csepegő érzelmi állapotot kreálva a beállításokkal. A nyílt, tiszta és őszinte megnyilatkozás a szavak erejében jobban megmutatkozik; ha valaki fülledt erotikával felvértezett filmre készülne, azt csalódás érheti. Itt a szavakban van az erő.

A film szakaszos felépítése által végigkövethető a fejlődés, a nézőpontváltás a főszereplőnél. Emlékezés és a jelen. A barátok, Jean Genet (Jacques Bonnaffé) regényíró enyhítést hoz életében, Jacques Guérin (Olivier Gourmet) megjelenése pedig anyagi segítséget és erkölcsi támaszt egyaránt. Mindezt mindig épp a melankólikus hangulatok végkifejlete előtt. Rögeszméinek kiírása, anyagi függetlenedés nehezen menne másképp. Egyetlenegy poén fedezhető fel, de az is keserédeskés: a felismerés, ahogyan barátai segítő szándéka is a feldolgozatlan érzelmek újabb kitörését vonja maga után.

Göröngyös életútat jár be a film. Nem túl markánsan fotózva, de témáiban erős, aktualitásukból csekélynyit  sem vesztő témakörökre érdemes odafigyelni.

Violette

(francia, belga film)

Rendező: Martin Provost

Főszereplők: Emmanuelle Devos, Sandrine Kiberlain, Olivier Gourmet, Catherine Hiegel, Jacques Bonnaffé

Nyelv: francia, angol felirattal

Hossz: 138 perc

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás