IT

Ki uralja az internetet? – Pewdiepie vs. T-Series

By Holcz Csaba

February 17, 2019

Trónfosztás a Youtube-on! Hamarosan elveszítheti 5 éven át megtartott címét Pewdiepie, a videómegosztó legtöbb követővel rendelkező vloggere? A clickbaitnek szánt bevezetés mögött egy érdekes történet áll az internet változásáról és a piaci versenyről.

Az angol nyelvű Youtube közösség egyik nagy aktuális témája Felix Kjellberg, azaz Pewdiepie és az indiai T-Series harca az internet nagy presztízzsel járó címéért, az első helyért a Youtube-on.

A Youtube rengeteg alkotót vonzott magához az évek során egy életstílussal, miszerint megélhetsz a hobbidból és sztárrá válhatsz, bárhol is vagy. Ennek legismertebb arca a svéd Pewdiepie (Felix Kjellberg), aki az egyetemet hátrahagyva kezdett videókat gyártani, miközben hot dog árusként dolgozott. Mára már milliomossá vált és hatalmas rajongótábor áll mögötte.

Ezzel szemben a T-Series egy 1983-ban alapított indiai filmes és zenei produkciós cég, melynek igazi, leánykori neve Super Cassettes Industries Private Limited. Összesen 29 csatornát futtatnak a Youtube-on. A 80-as évek végére, 90-es évek elejére váltak “nagy hallá” az indiai zenei világában.

A T-Series növekedésének egyik oka az indiai internet-felhasználók számának rohamos emelkedése, ami az olcsó okostelefonok elterjedésének köszönhető.

A másik ok, hogy egy sokkal szélesebb közönség által befogadható tartalmat (videoklipeket, filmelőzeteseket) tesznek közzé, jóval nagyobb mennyiségben, mint Felix. Pewdiepie nevéhez sok botrány kötődik (utoljára azzal vádolták meg, hogy egy antiszemita Youtube csatornát népszerűsített), és az ilyen történések után megrendül a hirdetők bizalma a Youtube-ban. Az olyan csatornák, amelyek egy nagyvállalathoz kötődnek vagy minden ember számára befogadható tartalmat készítenek, szóval nem káromkodnak, nem erőszakosak, biztonságosak a Youtube számára. Nagyobb forgalmat, több hirdetést kaphatnak a platformtól.

Tegyük hozzá ezekhez, hogy a nagy verseny híre is rengeteg figyelmet terelt a T-Series felé.

Végül a legbaljósabb elmélet: a Youtube direkt kedvez (vagy legalábbis nagyon szurkol) a populáris, indiai csatornának, hogy előnyt szerezzen a nyugati tech vállalatok versenyében Indiában egy óriási ütemben növekvő piacért.

Természetesen a mémáradat sem maradt el

Bárhogy is legyen két fél versenye sokaknak egyet jelent azzal, hogy a cégek hirdetőbarát és futószalagon gyártott tartalmakkal nyernek teret a Youtube-on a független alkotók kárára, és megváltozik a kelet-nyugat egyensúly a neten. A Youtube végülis egy cég, amelynek profitot kell termelnie. A nyitás a nagyobb piac felé, a platformot “nem családbarát” módon reprezentáló alkotók, a hirdetők érdekei mind hatnak a honlappal kapcsolatos döntésekre.