IT

Youtube-ra fel!

By Holcz Csaba

September 30, 2015

Egyre népszerűbbek a videós tartalmak és már a legtöbbünk zsebében lapul is egy kis kamera. A Youtube világa szórakozást, hírnevet és a legjobbak számára megélhetést is jelent. Saját csatornát bárki indíthat, de az igazi sikert csak kevesen érik el. Gondoljuk át röviden milyen lépések vezetnek a több milliós megtekintésekhez.

Koncepció

Mielőtt bármibe belekezdenénk, szükség van egy hatalmas, világmegváltó ötletre. Pillantsunk rá a legnépszerűbb csatornákra, mint a Smosh, Pewdiepie vagy Fine Brothers Entertainment. Sokan szeretik a rövid, pár perces humoros kisfilmeket vagy a más reakcióira épülő videókat. Népszerűek továbbá a játékokkal foglalkozó csatornák, de kérlek, ne fogjatok bele még egy Minecraft 100 órás sorozatba! Szintén kedvelt kategória a kritizálás, véleményezés (review) egy-egy termékről, lehet az film, technika, de a paletta végtelen. Minden nagyobb kiadás előtt lehetőségünk van rákeresni mások értékeléseire az adott termékről, és ha a kritikus szórakoztatóan és kicsit szabad szájúan ad elő, csak a móka kedvéért is megnézzük az előadásait. Vegyük például Szirmai Gergelyt, aki például a Szürke ötven árnyalata kritikája végén egyszerűen felgyújtotta a könyvet. Ha nem ugrik be valami különleges és új, csak add magad, mert gyakran magában az előadó személyében van az a plusz.

Ne felejtsünk el forgatókönyvet írni, vagy legalább egy vázlatot, főleg ha több emberrel dolgozunk együtt, így nem marad ki semmi és a vágás közben is jól jön a jegyzet.

Felszerelés

A mai telefonok kamerái elegendőek az első szárnypróbálgatásokhoz, de ha megengedhetünk egy kicsit komolyabb felszerelést 55 ezer forint körül kapható már egy kisebb kamera, ami a Youtube-on használt felbontást is eléri. A felvételek vágására érdemes a legerősebb számítógépünk bevetni. Ha ez egy új laptop vagy egy jól összerakott asztali gép, akkor az Adobe Premiere vagy a Sony Vegas programok könnyedén futnak rajta. Nehezebb ügy, ha egy kisebb gép áll rendelkezésünkre. Ez esetben a Filmora Video Editor, a Youtube online szerkesztője vagy az AWS Video Editor segíthet.

A vágást sajnos meg kell tanulni. Ha már látod fejben a kész videót, csak te tudod a vágásnál pontosan összerakni. Nem szabad elkapkodni ezt a feladatot, mert a felvétel minősége és a szereplők tehetsége mellett, az utómunkán látszik meg legjobban hol tart egy csatorna.

Az első felöltés után

Ha felkerült az első videó a munka nem ért véget. Ha csak egy-egy videót akarsz felrakni, akkor rendben készen vagyunk, de egy jól menő csatornának hetente kell valamivel elődrukkolnia. Csak maga a feltöltés nem visz sokra, reklámoznunk is kell. Osszuk meg a Facebookon a legújabb videóink és legyen egy saját oldalunk is. Bombázzunk más, hozzánk hasonló csatornákat üzenetekkel, mert egy közös produkció mindkét félnek előnyös lehet. Lépjünk ki a valóságba is néha, találkozzunk a rajongóinkkal vagy kamerával a kezünkben indulás a városba és ott is csináljunk valamit. Ha nem csak otthonról dobáljuk fel a mesterműveket, hanem néha kimegyünk terepre találkozni a rajongókkal, hasznos személyes kapcsolatok is születhetnek, nem csak feliratkozások.

A PamKutya már több mint negyed millió feliratkozóval büszkélkedhet és a Fókusz 2012-ben riportot készített velük.

Felmerül a kérdés, miközben másodpercenként nézegetjük a nézettségi statisztikáinkat, hogy mennyit kaphatunk az internet egyre csak növekvő reklámtorta szeletéből. Magyar nyelven nem fog sikerülni ez a cél, szóval, ha lehetőségünk van rá, angolul folytassuk ezután. A másik lehetőség, hogy igenis magyar nyelvű lesz a műsor, de ez esetben nem maga a csatorna, hanem a belőle eredő hírnév használható fel.

A legnehezebb talán a kitartás. Egy év minimum kell ahhoz, hogy legyen egy stabil közönségünk, elég gyakorlatunk és hírnevünk. Egy-egy videót lehet, hogy felkap az internet, de a legértékesebb a biztos nézőszám hosszútávon. A munkát pedig élvezd, ne váljon csak egy újabb feladattá, mert a nézők méterekről kiszúrják ugyanazt az unott arckifejezést, amit reggel a buszon kell nézniük.