A tárlatot Baán László, a múzeum főigazgatója, az intézmény történetét nézve az egyik legfontosabb eseménynek nevezte a múlt pénteki megnyitón. A kiállítás több szempontból is különleges. Annyira sok (mintegy száz) értékes kép érkezett hozzánk a világ legrangosabb galériáiból, hogy törvénymódosításra is szükség volt. Az állam garanciát vállalt a nálunk állomásozó képekre egy bizonyos összeghatárig – ezt a plafont kellett módosítani háromszázmilliárd forintra. A múzeum nem titkolt vágya, hogy olyan világszínvonalú kiállítást rendezzen, amely Párizsban, Londonban vagy New Yorkban is megállná a helyét. A másik kuriózum a téma egyedisége. Cél megjeleníteni a Picasso által “minden festő atyjának” nevezett Cézanne valamint a múlt kapcsolatát, megmutatni, kik hatottak rá, hogyan újította meg a festészetet, milyen módon inspirálta munkássága az őt követő festőket.
Kortársai, az impresszionisták lemondtak arról, hogy a festménynek legyen kompozíciója. Helyette megmutatták a tárgyak felületének finomságát, szinte tapintható textúráját, valamint rájöttek arra, hogy a dolgok ezer színben pompázhatnak, és a fényerősség, meg az árnyékok hatására ugyanaz a tárgy többszínűnek tűnhet egy másik időpontban. A pillanat adta látvány, az impressziók rögzítése, a színek, a fények pontos visszaadása Cézanne-nál is megvan, ő azonban hagyományosan kompozícióba rendezi műveit, megtartva ezzel a klasszikus festészet szabályait. A kompozíció időnként átveszi a vezető szerepet, a tájkép elemei, a fák, a hegyek, az út sokszögekké, vonalakká egyszerűsödnek, ez már nem is a látvány, inkább durva ecsetvonásokkal megfestett, egymásra dobált geometrikus formák összevisszasága. Éppen úgy, ahogy a kubizmusnál, azaz az expresszionizmus előszobájában. Ezt láthatjuk a világhírű Montagne Sainte – Victoire hegyről készült tájképsorozat két világhírű darabján.
Szintén megtekinthető a legismertebb Fürdőzők sorozat egyik darabja, amelyen ugyancsak érezhető a Cézanne több képén fellelhető, elfojtott szexualitás. A történelmi korok fürdőjelenetei vagy csak férfiakat, vagy csak nőket ábrázoltak. Ő szakít ezzel a hagyománnyal, képein nők és férfiak egyaránt láthatóak. A háromszög-alakzatokban egyesek a lelkesedés-vágyakozás-beteljesülés hármasát vélik felfedezni.
Feleségével, Hortense-zel harmincéves korában ismerkedett meg, egy fiuk született. Családja előtt titkolta kapcsolatukat, csak tizenhét évvel később, apja halála után vette feleségül. Cézanne összesen 44 portrét festett az asszonyról, egyet mi is megnézhetünk a Szépművészetiben. “A kép minden egyes részlete ismeri a többi részletet” – jellemezte Rilke a festményt.
A kiállítás utolsó termét azoknak a személyeknek szentelték, akik felfedezték Cézanne nagyságát: Portrékat láthatunk Ambroise Vollard galériásról, aki a festő 200 képét felvásárolva elsőként rendezte meg a művész személyes tárlatát, vagy Charles Baudelaier-ről, Julius Meier-Graefe, Roger Fry, Fülep Lajos és Meller Simon művészettörténészekről, akik írásaikban az elsők között méltatták az “izmusok atyját”. A magyar Nyolcak festőcsoport egyik tagja, Tihanyi Lajos róla készült portréja is itt kapott helyet. Február 17-ig bárki kedvére kalandozhat Cézanne-nal karöltve a provence-i napsütésben, múlt és jelen ösvényein, stílusok és izmusok erdejében.