Több tiszteletet a kortárs magyar művészet bástyájának! – hangzott el a mondat André Goodfriend szájából drMáriás Facebook-posztja szerint az A38 Hajó kiállítóterében, amikor a festő és az egykori amerikai ügyvivő találkoztak egymással. Ez pedig annak volt köszönhető, hogy nemrég nyílt meg drMáriás legújabb kiállítása Kék Duna keringő címmel. A képek között viszontláthatunk múltbéli és jelenkori közéleti személyiségeket, politikusokat, celebeket, de többek között magát Goodfriendet is, ahogy szembemosolyog velünk a róla készült portrén.
Sajnos rosszul időzítettem, és szombat helyett pénteken mentem el az A38-ra, így se drMáriást, se André Goodfriendet nem láttam. Viszont egy remek kiállítást igen.
A Kék Duna keringő című tárlat nem is kerülhetett volna jobb helyre, mint a Dunán úszó hajó egyik termébe. A helyiségben csak úgy tobzódnak a híresebbnél híresebb festők világhírű alkotásait megelevenítő képek. Természetesen kicsit másképp festenek, mint ahogy megszokhattuk őket, hiszen miközben drMáriás a kézjegyeket, a művészekre jellemző stílust meghagyta a létrejövő kontraszt kedvéért, úgy alakította át őket egy újfajta értelmezési lehetőséget kínálva. Ránézésre jól megfér egymással az elit és a populáris kultúra egy vásznon belül.
A festményeken a magyar történelem és közélet jól ismert, megosztó személyiségei teszik tiszteletüket a világ legnevesebb festőikonjainak műtermeiben, de egy-egy külföldi politikus arca is visszaköszön. Így kerül például Sztálin Jackson Pollock műtermébe, ahol a festéktől beterítve csak két szeme látszik ki, Horthy Milkós René Magritte-nál jár a tengerparton, Habony Árpád Malevicsnél ragad sarlót a búzamezőn, Rogán Antal Chaim Soutine-nál vendégeskedik, Vona Gábor pedig Chagallnál hegedül a háztetőn. Ebből a tematikából kilóg az a kép, ahol például Orbán Viktor színarany háttérben fürdik örökké fiatalon, és az alatta lévő évszám jelzi, hogy ezer évig, 2010-től 3010-ig uralkodik. A terem végéből, a kiállítás utolsó műveként André Goodfriend a Mintás jóbarát alakjában jelenik meg, mosolyogva.
A Kék Duna keringő épp ettől a kettősségtől, ettől a kontraszttól válik ütőssé, hiszen olyan kontextusba kerülnek a látszólag egymást kizáró elemek, hogy végeredményben tökéletesen tudnak reflektálni a közhangulatra. Végre tudunk egyet mosolyogni, ha szembetalálkozik a tekintetünk egy politikuséval. A kiállítás a maga tragikomikusságával és abszurditásával valóban egy keringőre invitál bennünket.
A művész minden olyan stíluselemet magától értetődő természetességgel használ, amely beszorítható abba a perspektívába, ami groteszkként jelenik meg – márpedig oda szinte minden beszuszakolható.(…) Ahogyan Csáth Géza naplót írt, úgy fest drMáriás: szelíden, de ügyelve a durvaságokra, már-már perverz módon. Fontos krónika ez: ha majd kétségek merülnének fel, milyen abszurd világban éltünk itt az ezredfordulón, elég megnézni drMáriás képeit. A művész a lehetetlent idézi meg, mint valódi kelet-európai realista.
Gulyás Gábor esztéta, aki a mostani kiállítást nyitotta meg, így jellemzi drMáriás képzőművészetét. A megnyitón készült felvételt alább nézhetitek meg.
Hogyha sikerült felcsigáznom bárki érdeklődését a tárlat iránt, az menjen el legkésőbb február 15-éig, vasárnapig az A38-ra, hiszen egy forintba nem kerül az egész. Viszont előzetesen be kell jelentkezni, amit Horváth Judittal (művészeti vezető, A38 Hajó) tudtok egyeztetni: hjudit@a38.hu. 11 órától 18 óráig szabad a pálya mindennap.