Koncert

Standing Ovation

By Zsilinyi Zsófia 'Joey'

October 19, 2014

November 6-án az A38 hajó izgalmas, zenei helyszínné változik. Megrendezésre kerül a Standing Ovation, az Első Magyar Színházi Rockfesztivál koncert.

Ezen az estén a független színházaké a főszerep: a két helyszínes minifesztiválon színészek (de nem csak színészek) zenélnek az A38 Hajón. Komoly kísérleti produkciók nyújtanak kezet alkalmi bulizenekaroknak. Fellép Péterfy Bori és Lovasi András, a patinás TÁP Színház, és még egy lemezbemutatóra is sor kerül: Hámori Gabriella itt adja először elő nagy színpadon új nagylemezének anyagát. Az est zárásaként pedig Vajdai Vilmos DJ-zik egy igazi “zenekari süllyesztőpartin”.

Artus Zenei Műhely: Visszaröpülés

A Visszaröpülés című előadás kivételes az Artus Kortárs Művészeti Stúdió történetében, hiszen kizárólag zenészek adják elő. Azonban, ami megszületett, nemcsak magas színvonalú zene, hanem akció, kép, mozdulat, jelenlét: koncertszínház, ahol egy valódi “ensemble”-együttműködés és egy szabad alkotói felfogás egyesült. Debreczeni Márton rendezésében, szellemi vezetésével nemcsak egy újabb bemutató született, hanem egy újabb műfajfüggetlen, zenei Artus formáció, az Artus Szabadzenei Műhely. Öt nagyszerű, független zenész dolgozott együtt elvonultan a Zsámbéki Színházi Bázison, majd az Artus Kortárs Művészeti Stúdióban, hogy az Ikarosz-mítoszt önmagukban mélyen megforgatva, jelenidejűvé és személyessé téve, öntörvényű útjukat bejárva egy rendkívüli művet hozzanak létre.

A művészek a vízbe érkezés pillanatát próbálták meg három dimenziós modellként körbeforgatni, és megvizsgálni a fiú, az apa, a paraszt, a halak vagy egy műhold szemszögéből. A versből, a mítoszból, improvizációkból, beszélgetésekből szőttek organikus, belső partitúrát. A koncepció szerint egy műhelybe “hívják meg” a hallgató-nézőket, ahol két férfi, apa és fia röpülésének fekete dobozát kinyitva, minden mozzanatból hang, ritmus és zene lesz.

Fellépők: Kiss Krisztián, LoBuglio Vincenzo, Makkai Dániel, Mózes Zoltán, Porteleki Áron.

Koncerttér

Az indie-pop zenész és a népszerű színésznő, Hámori Gabriella együttműködéséből megszületett, finom hangulatú, elegánsan hangszerelt középtempós dalokból álló lemez, a Nem örmény népzene. Egyfajta pop-alapú, de erősen szövegközpontú “indie-sanzon” albumról van szó, aminek az előadók szerint folytatása is lesz.

A HOPPart Társulat tagjai Ascher Tamás és Novák Eszter színművészetis osztályából kerültek ki, ők voltak a Színház- és Filmművészeti Egyetem első zenés színészosztályának hallgatói. Képzett hangszeres zenészek, akik egyben profi prózai színészek is, és úgy gondolták, legjobb, ha ezeket a képességeiket együtt, egy társulatban kamatoztatják. Mindent ők csinálnak, és mindehhez önmagukat kísérik, de nem a megszokott, musicales szórakoztatóipari stílusban, hanem egyfajta alternatív színházi nyelvet használva. Vendégük Péterfy Bori, aki a Krétakör és a Nemzeti Színház volt színésznőjeként, illetve nagyon népszerű popsztárként igencsak érti ezt a kettősséget.

A Szakértők zenekar Kaposvárott alakult. A Kovács Márton vezette társulat muzsikájában keveredik minden műfaj, ami nemcsak színházi lehet: népzene, dzsessz, szving, kuplé, sanzon, hangulatteremtő aláfestőzene, torokénekes világzene és még sorolhatnánk tovább. Ahogy Mohácsi János fogalmaz: igazi “hungarikum hangáradat“. Kovács Márton régóta jó ismeretségben van az ex-Kispál és a Borz-, most Kiscsillag-frontemberrel, Lovasi Andrással, aki örömmel fogadta a meghívást, így néhány Szakértők-sláger az ő előadásában zendül fel.

A TÁP Színház társulata mindig is fontosnak tartotta a műfaji határok feszegetését, és a közéleti kérdések boncolgatását. Ezúttal egyedi produkcióként a hazai slam poetry egyik vezéralakjával, Horváth Kristóf színésszel lépnek fel, aki Színész Bob néven a hazai slam-mozgalom egyik vezéralakja. Az Odüsszeia ránk hagyományozódott, kanonizált történeteihez a Vajdai Vilmos által rendezett előadás voltaképp egyetlen extatikus koncert, ami egyfajta rap-opera formájában közelít a nézők felé. A tápos Ithaka nem kietlen táj, a színpadon zenekar, a keverőpult mögött DJ. A színészek drum ‘n’ bass-alapokra éneklik és rappelik a szövegeket, a jeleneteket vetítés kíséri. A fesztiválon az egykori előadás legjobb részeit mutatják be újra.

A Kompánia Színházi Társulat előadásaira jellemző a zenei központú dramaturgia, éppen ezért nem meglepő, hogy a tagok önálló zenei produkciókkal, koncertekkel is fellépnek. Az általuk alapított, nevét az egykori észak-ázsiai ősmasszívumról nyerő Angara zenekar célja, hogy az autentikus népzenét kiegészítse a dzsessz improvizációs technikáival. A koncert-előadásokon elsősorban a népdalok és a dzsessz-sztenderdek összefüggéseit keresik és mutatják be, mindeközben komolyan kísérleteznek a modern harmóniavilággal és a legkülönbözőbb zenei formákkal. A hangszerek között a lanttól a gardonon és a gitáron át a nájlonzacskóig sokminden megtalálható, a végeredmény pedig az egyedi hangvételű feldolgozások eklektikus, mégis egységes világa.

A Bekvart alapvetően a Bánfalvi Eszter Kvartett rövidítése, és nagyjából fedi is a valóságot, attól a két apróságtól eltekintve, hogy egyáltalán nem kvartett és a remek színésznő, Bánfalvi Eszter egyáltalán nem tagja a zenekarnak. “A színész az új rocksztár!” felkiáltással csajozós rockot játszik, és a tagok – saját bevallásuk szerint is – elég jól néznek ki. Koncertjeiken van egy csomó minden: sör, pezsgő, szép lányok, részeg fiúk, hangos gitárok (több, mint amennyi kell), exbarátnők és leendő barátnők, sztárvendégek.

A fesztivál bevételeit a Független Előadóművészek Szövetsége számára ajánlják fel az esemény szervezői. A jegyek mindkét helyszínre érvényesek, de a 19 órakor a kiállítótérben kezdődő Artus-darabra csak korlátozott számban, érkezési sorrendben tudjuk beengedni a közönséget. A produkciók nem kezdési időpont szerint vannak felsorolva, jegyek ezen a linken vásárolhatóak.