A Bánkitó hazánkban elsőként coming-outol a “butikfesztivál” jelzővel, ami arra utal, hogy igyekeznek megőrizni a szponzoroktól való függetlenséget illetve egy olyan barátságos miliőt teremteni,amire csak egy ‘kisfesztvál’ képes.
Nagy tömegek vonzása helyett sokkal fontosabb a civil és művészeti programok megvalósulása és a kevésbé ismert, alternatív zenészek jelenléte, a környezettudatosság és a helyszín varázsa. A rendezvény központi témája idén a “határ” fogalma, amire valamiképp az összes program reflektál majd.
A Bánkitó civil részlege idén két helyszínnel és több mint 50 civil szervezettel jelenik meg, akik közt az olyan kisebb vagy vidéki csoportosulásoktól, mint a Láthatatlan Tanoda vagy a SZIA Indahouse, a legnagyobbakig (TASZ, Amnesty, Pride) mindenkit meg lehet majd találni.
A három legfontosabb téma idén a migráció, a hagyományos államhatárok kérdése, a gender, a nemek és a társadalmi nemek közt meghúzódó határ különböző rajzolatai és a tudatos állampolgárság, a döntéshozó és a civil közt az aktivizmussal elmosódó határ.
A szélesebb civil és kulturális programok a szervezetekkel, a színházzal és a képzőművészettel olyan egészet alkot a Bánkitón, ami a legfontosabb közéleti problémákra és egymásra reflektálva bemutatja a kortárs, fiatal, progresszív kultúra jelenét és jövőjét.
Mint az elmúlt nyolc évben, a Bánkitó idén is helyet ad a társadalmi, aktuálpolitikai kérdéseket és műfaji határokat feszegető előadásoknak, a kísérletezésnek. A darabokban hétköznapi témákból és helyzetekből fognak meríteni a társulatok, az hogy ki éppen az “igazi” színész, ki mond betanult szöveget, vagy épp ki számít nézőnek – ezekben az előadásokban semmi sem biztos.
A Nem – De hogy nem? előadás a magánügy és közügy határaira kérdez rá az erőszak kapcsán, megszólaltatva az internet névtelen vallomásait, amelyek soha nem kerül(het)tek nyilvánosságra. A Mentőcsónak Egység, a Füge Produkció és a Magyar Helsinki Bizottság interaktív színházi társasjátékában, a Menekülj okosan!-ban egy menekült bőrébe bújva szembesülhetünk a migránsokat érintő súlyos morális dilemmákkal, amelyekkel a határok átlépése közben találkoznak. Juhász Kata Weöres Sándor verseitől ihletve tánc- és cirkuszi koreográfiát fog előadni kifejezetten a legkisebbeknek, megmutatva, hogy a modern színházi művészet célközönsége is határtalan. A Tünet Együttes interaktív sétáló színháza a számítógépes “point-and-click” kalandjátékokat fogja kihozni fikciójukból a bánki valóságba, elmosva a kettő közti különbséget. A Szkéné Színház, a Zsámbéki Színházi Bázis és a szegedi MASZK Egyesület közös előadása, a Kohlhaas Heinrich von Kleist elbeszélését ülteti színpadra egy emberről, aki jogai megvédésében az állam helyett személyesen megy az épeszűség határáig és talán tovább. A Táp Színház pedig a műfaj határait feszegetve Egyperes színház című darabjában 60 másodperces szituációkban kalauzolja előadásuk egyetlen nézőjét, aki annak főszereplője is egyben.
Bánkitó Képzőművészeti Fesztivál mostanra olyan köztéri kortárs képzőművészeti projektté duzzad, ami minden látogatónak bemutatja, mit alkot itt és most egy fiatal hazai művész.
A határ témáját helyspecifikus, problémacentrikus és interaktív módon megjelenítő művek elsősorban pályázat alapján lettek kiválasztva, így lehetőséget adva a kevésbé ismert, független művészeknek, hogy bemutathassák olyan munkáikat, amik hivatalos keretek között nem jelennek meg. Különbségek/mobilitás, lokál/globál, vidék/város, aktív/passzív, egyén/közösség, én/másik – az ezek közti vonalat rajzolják újra a bánki homokba. A függetlenek mellett meghívott szervezetek, a Kassák Múzeum, a Teleport Galéria, az FKSE, a Tranzit.hu és a Magyar Képzőművészeti Egyetem is készül majd alkotásokkal.
A valóság és a virtualitás közti határ egyre relevánsabb lebomlására reflektálva a smART! XTRA // APPS’LAND@Bánkitó pedig külön művészeti csomaggal jelentkezik, ahol a Kitchen Budapest The Rites videojátékától a Binaura Csend-installációján át a 3D képeslapokig mindent ki lehet majd próbálni a fesztivál területén elszórva.
Zene a Bánkitón
A Tószínpad idén is feltörekvő zenekarokat vonultat fel, az első lemezével most bemutatkozó iamyank live band szettjétől Hó Marci és Szabó Benedek egyetemista balladáiig. A már feljebb törekedettek az Északi színpadon jelennek meg, a Nagy-Szín-Pad! tehetségkutatót megnyerő Bohemian Betyars, az új lemezüket bemutató Fran Palermo és az SXSW-t is megjárt Ivan & The Parazol.
Aki sámánpunkot szeretne a nyáron, annak is teljesül a kívánsága, hiszen egyedül Bánkon fog fellépni a műfaj legismertebb, legöregebb és nagy valószínűséggel egyetlen hazai képviselője, a Vágtázó Halottkémek.
Lejjebb merülve a földalatti zenében, az S*10 színpadán a The Best Bad Trip kísérletező punk és a makrohang metálarcoknak szóló jazze jön, a Porteleki Áron – Czitrom Ádám kettős jazz/rock/kortárs/népzenei alapokra épülő szabad improvizálása pedig a Kisrét színházas sátrában történik majd.
A BAR72 jóvoltából pedig az egész fesztivál ideje alatt, 0-24-ben pöröghetünk 61 dj szettjeire. A fellépők közt idén újdonságként több külföldi is megfordul majd az egész hazai underground techno/house szcéna mellett.