Budapesti Tavaszi Fesztivál

Forrongó flamenco a Tháliában

By Dorka Anett

March 25, 2013

Vörös. Sötét. Félhomály. Szenvedély, dráma, szomorúság. Zenebona, karnevál, túláradó jókedv. Hagyomány, folklór és trendek. Idegen kultúra, mégis ismerős értékek. Ezeknek az érzéseknek és benyomásoknak az egyvelege kavargott bennem, miközben felgördült a függöny a Thália Színházban, Carmen Cortes világhírű flamencotáncos és csapata előadásán.

Az első képben négy, zakót és feszes nadrágot viselő táncost, középen pedig az ikonikus művésznőt pillanthatta meg a közönség az alig megvilágított színpadon. A négy férfi egyesével perdült szólótáncra a háttérből kiszűrődő, ritmusos, vidám, mégis zaklatott gitárzenére. Szédületes sebességgel verték oda kopogó cipősarkaikat a deszkákhoz. Amíg egy férfi táncolt, a többiek tapssal biztatták, majd miután befejezte, társa folytatta egyéniben. Carmen Cortes szólója a legvégére maradt. Az ötvenegynéhány éves táncosnő szenvedélyét és gyorsaságát bármelyik fiatal megirigyelhette volna. Lábai szinte nem is látszottak, egész teste önkívületi állapotban rázkódott a sebes tánclépésektől. Fergeteges tapssal jutalmazták.

A következő képben két katalán gitáros végtelenül lágy, szomorú dallamaira lassan, kecsesen belépett Cortes szűk, piros, alul tengernyi fodorban végződő flamencoruhájában. A kezében tartott tarka, virágos cigánykendő hol köré simult, hol lágyan hullámzott mögötte. Ezek a lábdobogástól mentes mozdulatok sokkal inkább egy hastáncos tekergőző, szívhez szóló fátyoltáncára hasonlítottak. Karját hol ölelésre tárta, hol szomorúan az égnek emelte, vagy a teste köré fonta. A produkcióból nem csak a tehetsége tűnt ki, hanem a mediterrán népek ősi nőisége, az az asszonyi szerepmegélés, ami más kultúrákban ismeretlen, vagy elfojtott. Sugárzott belőle a szépség, a szexualitás, valamint az anyai teremtő erő.

 

Az előadás hátralévő részében a Compania teljes tagsága félkör alakban felült a színpadra. Időről időre más művész állt fel és perdült táncra az előtérben, hol a dobbantós, pörgős mozdulatok, hol a kecses vonaglás jegyében. A mögöttük ülő, éneklő, muzsikáló, tapsoló művészek háttérzenét biztosítottak az elöl táncolóknak. Carmen többször felállt flamencozni, majd visszaült, átadva helyét társainak. Az előadás fergeteges tapsviharral zárult, a közönség kétszer is visszacsalogatta a katalán meghívottakat a színpadra. A latinos izzás és a nőiesség felénk ismeretlen varázsa a színházból kitóduló közönségre is átragadt. Betekintést nyerhettünk egy másik nép ősi hagyományaiba, továbbá a mulatozásról, a zenéről és a táncról alkotott fogalmaiba. Mintegy szuvenírként mindenki elcsomagolt egy falatka Spanyolországot és Katalóniát.