CAFe Budapest

Fényfestményekben fürdött a Műcsarnok

By Dorka Anett

October 15, 2012

A festményeket ezúttal nem a Műcsarnok belsejében függő vásznakon, hanem a népszerű, kortárs múzeum falára vetítve láthatta a nagyérdemű. Olajfesték helyett pedig fényekkel és zenével dolgoztak az alkotók. Az október 5-én kezdődött Cafe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál parádés nyitóprogramját, a Paint up! fényfestő versenyt, harmadik alkalommal rendezték meg hazánkban.

Fényfestés, épületvetítés, building mapping – mind ugyanazt jelenti: Egy meghatározott épület homlokzatára tervezett virtuális show fényekkel, animációkkal és zenékkel, amik gyakorlatilag egy új művészeti ágazatként működnek, egyesítve magukban a fényinstallációk, a grafikai tervezés, a videók, valamint a zene eszközeit. Mindehhez pedig az építészet szolgáltatja a hátteret. A műfaj külföldön is egyre népszerűbb.

Az egész világon egyedülálló Paint up! épületfestő verseny idén három éves, az elsőt 2010-ben hirdette meg a Visualpower Kft., Magyarország piacvezető, fényinstallációkat készítő vállalkozása. A pályázat animáció- és mozgóképkészítőknek szólt, a beugró egy 3 perces, a Műcsarnok ezer négyzetméteres homlokzatára megálmodott, zenével ellátott videó volt. Az október 6-án este héttől kezdődő döntőre – egyben a Cafe Budapest Kortárs Fesztivált is megnyitó rendezvényre – rengetegen jöttek el. Miután a közönség megnézhette a 12 legjobb alkotást, kihirdették az eredményt. A három helyezett mellé közönségdíjasokat is jutalmaztak.

Az aranypemzlit Pozsgay Benedek kapta New world coming című alkotásáért. Láthattuk benne, amint a Műcsarnok épülete forogni kezd, majd megjelent a napsütötte Hősök tere, mintha tükröződne a Műcsarnok falán. A falak kidőltek, majd újra felépültek, a múzeum hirtelen eltűnt, míg egy izzó fénycsík újra fel nem rajzolta nekünk a jól ismert épület körvonalát. Égből hulló bogyók töltötték meg a közben átlátszóvá vált oszlopokat, amelyek előbb egy fogaskerekekkel hajtott gép dugattyújává változtak, majd eltűntek, hogy az égből lehullva újra megtámasszák a homlokzatot.

 

 

Az ezüstérem a nyíregyházi Varga Zoltán és a budapesti Szabó Benedek zsebében landolt. Universal Planning című videójukban az elektronikus zene ritmusára táncoló fénycsíkok borítottak el mindent, a zűrzavarból csak néha bukkant fel egy bólogató DJ feje.

 

 

A harmadik helyezett Juhász Péter lett, alkotásának címe: Az elme forradalma. A fényfestése alatt végig gregoirán zene szólt, a hangulat pedig középkorban játszódó fantasyt idézett. A műcsarnok helyén feltárult egy tenger alatti világ, amely hamarosan erdővé változott, hogy a fák végül egy gótikus katedrális egekbe nyúló tornyaivá formálják kedvenc múzeumunkat, az oszlopokból, mint üvegvázából pedig törékeny liliomok hajtsanak ki.

 

 

A döntős munkák megtekintése után egy bónusz műsorszámot nézhetett meg a közönség Bordos László Zsolt, nemzetközileg elismert videomapping művész és a Kitchen Budapest nevű ötletlabor közreműködésével. A művészeti ág gurujaként Bordos minden évben készít egy egyedi, versenyen kívüli alkotást. Hagyomány, hogy erre a korábbi győzteseket is felkéri. Ez a show a building mapping műfaj aktuális trendjeit is bemutatja. Láthatjuk, hogy mi mindent lehet a falra varázsolni fényfestés segítségével. A bónuszvideó különlegessége volt, hogy a homlokzaton megjelenő hatalmas robot mozdulatait a helyszínen “emberi erővel” irányították. Ma már az interaktív beavatkozás is lehetséges, az installációkat tudják az alkotók a helyszínen befolyásolni. A több mint hét perces vetítés alatt láthattunk még épületből kinyúló, kígyószerű lényeket, ablakokon át kiáradó fényt, a falak többszöri leomlását és újra felépülését is.

 

 

Idén több külföldi is nevezett, többek között egy török, egy olasz és egy brazil-dubai páros. Nehezítette a feladatot, hogy három részletben kellett kidolgozni a képet, hat nagy teljesítményű projektor segítségével. A közönségdíjasok jutalma, hogy Karácsonykor a Vörösmarty téren, a Gerbeaud-ház homlokzatán mutathatják meg tudásukat.