Végre-valahára hozzám is eljutott az az alkotás, amelyről mostanában elég sokat és sok helyről lehet hallani, a grúz-német-francia-cseh-kazahsztáni és magyar koprodukcióban készült Kukoricasziget című mozi. Hogyha valamiért, hát Ragályi Elemér csodálatosan lebilincselő fényképezéséért erősen ajánlott, szinte kötelező megnézni.
Az utóbbi időben lépten-nyomon bele lehetett botlani a Kukoricaszigetbe (Titanic Nemzetközi Filmfesztivál – amelynek nem mellékesen Ragályi Elemér, a film operatőre is a zsűritagja volt, Mediawave), és előző héttől kezdve már a magyar mozikban is megtekinthető. A grúz George Ovashvili által rendezett dráma egy igazi gyöngyszem, hiszen amellett, hogy a filmes szakma elismerően szólt róla (Karlovy Vary-ban elnyerte a legjobb filmnek járó fődíjat, a Kristály Glóbuszt), egy magával ragadó történetet mesél el, gyakorlatilag pusztán képekkel. És amikkel kétségeim voltak az elején, azok végül nem igazolódtak be: a Kukoricasziget képes arra, hogy az egész játékidő alatt, 100 percen keresztül odaszögezzen a képernyő elé, és fogva tartson anélkül, hogy csömöröm lenne tőle.
Egyébként maga a film cselekménye egy pár hónapos időszakot ölel fel, a tavasztól őszig tartó szezont, amely egy abház öregember és lányunokája számára igencsak meghatározó, hiszen ilyenkor tudnak a megélhetésük végett kukoricát termeszteni. De nem is akárhol: egy olyan szigeten, amely csupán pár hónapig létezik, ráadásul egy olyan területen, ahol politikai feszültségek húzódnak meg (a sziget az Inguri folyón fekszik, amely a vitatott státuszú Abháziát választja el Grúziától). A grúz-abház konfliktus viszont nem kerül előtérbe a Kukoricaszigetben, mindössze az időnként felbukkanó katonák sejtetik ezt, és keltenek fenyegetettségérzést. Érdemes még hozzátenni ehhez, hogy a rendezőt hazájában hazaárulással vádolták meg (ebből is látszik, mennyire kényes témának tekintik ezt).
Ugyanakkor az ember és a természet szorosan összefonódik egymással, és a politikai vonulathoz képest még nagyobb ereje és szerepe van. Ennek a kapcsolatnak a mentén indul el tulajdonképpen a film, és ezzel is ér véget, hiszen a természet ott avatkozik be a hétköznapokba, ahol csak tud. Az Inguri folyó hordalékából formált szigeten az időjárás viszontagságainak kitéve kell túlélni, és ez kihatással van a szereplők életére. Egy ilyen szigeten a természet az úr: a kukorica szépen nő mindaddig, míg egy vihar el nem mossa szó szerint a föld színéről.
George Ovashvili nem kispályás rendező. Egy hasonló, a grúz-abház ellentétre épülő filmjéért (Túlparton) 2009-ben az Európai Filmdíj – az év felfedezettje kategóriában jelölték, és a Kukoricaszigettel is számtalan kitüntetést bezsebelt már.