Május 8-án mutatják be Magyarországon a német-lengyel koprodukcióban készült Fuss, fiú! (Lauf Junge lauf) című háborús, életrajzi filmdrámát, amely Uri Orlev regényének igaz történetén alapul. A Puskin Mozi díszbemutatóján jártunk.
Pepe Danquart filmje meglehetősen nyomasztó, de mivel igaz történeten alapul, ámulatba ejtő is egyszerre. Hihetetlen az az életrevalóság és küzdelem, ami a címszereplő személyiségében lakozik. Önfeláldozó apjának tett ígérete alapján a végsőkig küzd, és szerencsére akadnak, akik segítenek is rajta. A verés és bántalmazás mellett ételt meg némi szeretetet, törődést szintén kap útja során, és a legtöbb helyzetben szerencsésen megmenekül. A forgatókönyvben Magda Janczyk-nek nevezett asszony (Elisabeth Duda) – aki az eredeti alkotásban csak “szép nő”-re van keresztelve – szinte az egész életét feláldozza érte, összes vagyonával együtt, amikor elbújtatja őt az SS-tisztek elől. Srulik (vagyis felvett nevén Jurek Staniak) mindent kibír. Nem csupán a feje fölött porrá égő házból való megmenekülést, de a leghidegebb teleket is, zokni nélkül vándorolva, vagy az örökbe fogadott, meggyógyított és felnevelt kutyájának a halálát. Persze sokat sír, és még többször elkeseredett, hiszen mégis csak egy kisfiú. Amikor a háború végén hazatér szülőfalujába, egyenesen zokogni kezd régi házuk romjait meglátva. Ahogy azt sem fogadja örömmel, amikor árvaházba viszik, elszakítva őt a különböző családoktól, ahol önállóan, élelemért cserébe dolgozott.
Panaszra mégsem lehet okunk, hiszen a mozi pozitív végkicsengésű. Megtudjuk, hogy a főhős máig is Izraelben él, jó sok főre dagadt családjával együtt, boldog és kiegyensúlyozott. Bár szerinte csak 95% lett valósághű a film – állítása alapján ő nem zokogott ennyit, mint a vásznon játszó színész -, annak viszont örül, hogy nem egy amerikai giccs, hanem egy európai realisztikus dráma lett a története.
Elisabeth Duda arról mesélt, hogyan formálta meg az általa alakított asszonyt, aki felettébb bizalmas kapcsolatba kerül a gyermekkel. “Sokat gondolkodtam azon, hogyan láthatja a kisfiú az idősebb nőt szépnek, amikor rájöttem, hogy egyfajta belső szépség tárul elé, ami a kedvességből és az odafigyelésből ered. Erre fektettem tehát a hangsúlyt” – közli a megjelentekkel.
A film producere, Alexander van Dülmen pedig elmondta, milyen szívesen adott pénz egy ilyen fontos témát boncolgató film létrehozására. Megköszöni továbbá a magyarországi bemutató kiemelt támogatóinak is az együttműködést, vagyis háláját fejezi ki a Goethe Intézet, a MAZSIHISZ, a Budapesti Zsidó Hitközség, az Izraeli Kulturális Intézet, a Lengyel Intézet, Az Élet Menete Alapítvány, az Osztrák Kulturális Fórum és a Bálint Ház iránt is.