BRENTWOOD, CA - FEBRUARY 24: Nate Sanders displays the collection of Oscar statuettes that his auction company will sell online to the highest bidder on February 24, 2012 in Brentwood, California. (Photo by Toby Canham/Getty Images)

Film

Kiknél landolhat az idén Oscar? – esélylatolgatások

By Varga Miklós

January 15, 2016

Az idén adja át az amerikai filmszakma 88. alkalommal az Oscar díjakat, melyek jelöltjeit hivatalosan január 14.-én délután hozták nyilvánosságra. Így már tudhatjuk, hogy a Saul fia is ott szerepel az idegen nyelvű filmeknek járó arany szobrocskára esélyes öt alkotás között.

Mivel az amerikai filmszakma legismertebb díjáról van szó, így a nyertes filmek kiválasztásakor meghatározó érv lehet azok sikere, elsősorban természetesen a befektetett pénz, tudás és energia arányában mérlegelve. Az amerikai filmszakma itt díjazza azt a hazai szakmabeli elitet, akiket éppen az adott évben a legjobbnak, legértékesebbnek, legötletesebbnek tart. Latolgassuk tehát az esélyeket, a hitelességet, az ötletet, a sikert és annak anyagi vonzatait kiemelten figyelembe véve.

A legjobb film díját elnyerő alkotás vélhetően más díjra is számíthat, hiszen fura lenne, ha egy filmet úgy választanának meg győztesnek, hogy közben bármilyen más konkrét kategóriában találtak nála jobbat, így feltételezzük ez a nyolc film pályázik a legnagyobb eséllyel Oscarra egyéb jelöléseknél is. A Mad Max vélhetően a legjobb kosztümnek járó szobrot fogja elhódítani, hiszen el kell ismernünk elég jó remake-et hoztak össze az alkotók. Viszont a legjobb férfi főszereplőnek járó díjra az öt jelölt közül csak Leonardo DiCaprio és Matt Damon két filmje szerepel a legjobb mozifilmek között egyaránt. A legjobb filmek közül pedig a Revenant esélyes egyedül a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában is Tom Hardy révén, ebből is sejthető, hogy valóban egy kőkemény férfias történelmi kalandfilmről van szó. Leonardo DiCaprionak ez a negyedik jelölése legjobb főszereplő kategóriában, és mivel az utóbbi időben kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújt, mint legfőbb vetélytársa Matt Damon, számomra ő az egyértelmű esélyes. Arról nem is beszélve, hogy a nézők is nagyon várják már, hogy Leo kezében is láthassanak végre egy csillogó szobrocskát.

A Trumbo főszerepében Bryan Cranstonnak ez az első jelölése, a Steve Jobst alakító Michael Fassbendert két éve jelölték először Oscarra a 12 év rabszolgaság legjobb férfi mellékszereplőjeként, Eddie Redmaynenek pedig tavaly Steven Hawking megformálásáért ítélte oda az amerikai filmakadémia az arany szobrocskát.

A legjobb film, illetve a legjobb női fő- és mellékszereplő vonatkozásában már inkább bizonytalanabbak vagyunk a befutók tekintetében. A Brooklyn szerelmi háromszögének női főszerepében vívódó Saoirse Ronan, illetve a Szoba női főhősét alakító Brie Larson, ugyanúgy első jelölése alkalmával diadalmaskodna, ahogyan az a másik nem esetében tavaly Redmaynek már sikerült. A hatvanas évek Amerikájában játszódó Carol című film családanyáját alakító Cate Blanchett, illetve a vele szerelmi viszonyt folytató fiatal nőt megszemélyesítő Rooney Mara egyaránt esélyes a fő- és mellékszereplő kategóriában.

Jennifer Lawrencenek 2013 óta pontosan fele annyi Oscarja van, mint Cate Blanchettnek, így nyilván szívesen egyenlítene egy újabb legjobb női színésznő díjjazással, ami komoly bravúr lenne tekintve, hogy a Joynak ez az egyetlen jelölése, míg a Carol öttel büszkélkedhet. Lawrencet egyébként ezzel együtt már négy alkalommal jelölték Oscarra, és 23 évesen 2013-ban a Napos oldallal már meg is nyerte egyszer azt, így ha most újra a győztesek között ünnepelhet, akkor igen fiatalon díszítheti két szobor a polcát. A Joy-t egyébként karácsonykor dobták piacra, ami a 60 milliós büdzséhez képest csupán 70 milliós bevételt hozott világszerte eddig, ezt az is okozhatta, hogy a Star Wars: Ébredő erő uralta ekkoriban a piacot.

A Star Wars: Ébredő Erő összesen szintén öt címre esélyes, melyek közül leginkább a hang és a vizuális effektek kategóriájában számít favoritnak. A Revenant tizenkét jelölése meglehetősen túlzó, ahogyan vélhetően a Marsi sem fogja a hét jelölésének a felét sem Oscarra váltani. Látványban talán kevésbé, ötletben viszont annál inkább erős a hat díjra jelölt Kémek hídja és a szintén hat díjra jelölt Spotlight, melyek férfi mellékszereplőiként Mark Rylance és Mark Ruffalo szintén joggal nyernék el az idei címet Christian Bale, vagy Sylvester Stallone elől. A női mellékszereplő kategóriában Rachel McAdamst is a Spotlightban nyújtott alakításáért jelölték, akit szintén először ért ez a megtiszteltetés, de úgy vélem itt erős a verseny a Carolban játszó Rooney Mara-val.

Azt, hogy a legjobb rendezői díjra ki a legesélyesebb már nehéz megsaccolni, hiszen mind az öt film a legjobb film kategóriában is szerepel, és számos egyéb kategóriában is jelöltek. Eddig azonban nem esett szó A nagy dobás című filmről, amely öt jelölést kapott, köztük a rendezésért is Adam McKay jóvoltából. A film valójában arról szól, hogy négy fiatalember még a gazdasági válság előtt feleszmélt és szembeszállt az akkori trendekkel, amikor még senki sem hitt nekik. A történet valós, a szereplőgárda pedig meglehetősen erős, ilyen mezőnyben azonban nehéz lesz győzedelmeskedniük bármelyik kategóriában is. A rendezői ötös közül én leginkább Alejandro González Iñárritu győzelmének örülnék A visszatérő (The Revenant) rendezéséért.

Térjünk ki az idegen nyelvű filmekre, amelyek között szurkolhatunk a Saul fiának is, de vajon mekkora eséllyel nyerheti el a díjat a magyar stáb? A kígyó ölelése című film az amazóniai esőerdőben játszódik, ahol a bezárkózott, napjait magányosan tengető Karamakate sámánhoz amerikai botanikusok csatlakoznak, hogy megtalálják a szent növényt, a Yakrunát. A film a globalizáció és ősi civilizációk kettősségét is feszegetve egy lelki-spirituális utazáson vezet minket keresztül, mindezt fekete-fehérben. A Mustang címet viselő török film, a fiatal nők helyzetét mutatja be a muszlim államban. A fiatal, ébredező szexualitásukkal küszködő török lányok küzdelmét mutatja be a család és falubeli lakókkal szemben. A régimódi családalapítással, kényszerházassággal áll szemben a modern női egyenjogúság, amelyre a testvérek vágynak. Az első jordán jelöléssel büszkélkedő Theeb is versenybe száll a díjért, amely az első világháború idejében egy fiatal beduin fiú történetét mutatja be, aki egy angol tisztviselőt kíséri sivatagi útján.

Végül pedig nézzük meg kik az esélyesek a dokumentumfilm kategóriában. Nagy hírverést kapott a még júliusban bemutatott Amy – Az Amy Winehouse-sztori. Az énekesnő koncertjei során készült road-movie a barátok, családtagok nyilatkoztaival válik teljessé. A film Cannes-ban is kritikusi- és közönségsikert aratott. A kategória másik alkotása a What happened, Miss Simone? szintén egy amerikai énekes, Nina Simone életét dolgozza fel. Számomra érdekesebb történetnek  tűnik a Cartel Land című alkotás, amely a mexikói drog cartelekkel szembeszálló arizóniai határmenti önkéntes polgárőröket mutatja be, hogyan próbálják megállítani, hogy az Egyesült Államokba beszivárogjon a drog és a cartelek uralma. A Sundance Filmfesztiválról a legjobb rendezői és a zsűri különdíjával térhettek haza. A jelöltek között szerepel a Winter on Fire című alkotás is, amely a 2013-ban kitört ukrán forradalmat mutatja be, hogy hogyan fajulhatott egy egyszerű diáktüntetés véres, utcai harcokká és polgárháborúvá.