Mozi

Kő kemény nemierőszak a filmvásznon

By Facsády Orsolya

May 15, 2012

 

A Millennium trilógia – amit Stieg Larsson (1954 – 2004) svéd író, újságíró nagyon valószínű, hogy folytatott volna, ha nem hunyt volna el nem sokkal a könyv bestsellerré válása előtt – egy igazi, letehetetlen valóságregény. Fő témája, az oknyomozó újságírás fortélyainak bemutatása mellett, a szexuális bántalmazás, a szadizmus és a svédországi szexkereskedelem. Mindezt egy olyan 23 éves lány világán át szemléltetve ismerhetjük meg, aki a deviancia fogalom élő megtestesítője: az igazi antiszociális, öntörvényű és önálló szabályok szerint élő ember. Az első kötet története (amibe Fincher gyakran emel korábbi, későbbi, illetve meg nem történt elemeket is) idegtépően izgalmas, egy haláleset felderítéséről szól, amiből hirtelen több lesz, végül pedig kiderül: sorozatgyilkosság történt. Stockholmban, valamint egy északi, misztikus kis szigeten játszódik, így a folyamatos, sejtelmes háttérzaj kötelező elem. A svéd interpretációval szemben az amerikai film érzelgős, akciódús, látványos, továbbá túl sok benne a szex. A szerelmi szálak és a helyszínek terén néhol pontatlan a történet, ám az első és utolsó mondat szó szerint megegyezik az írott szöveggel, érdekes keretet adva ezzel a mozinak. A sajtóbotrányba keveredett főhőst, Mikael Blomkvistot remekül alakítja Craig, és a Golden Globe-ra jelölt Mara karaktere is megfelel az elképzeléseknek a fotografikus memóriával rendelkező hacker lány, Lisbeth Salander szerepét nézve. Kíváncsian várjuk a folytatást!