Site icon Socfest

All you need is love

Lehetséges-e több száz különböző klasszikus filmjelenetet egymás mellé illeszteni úgy, hogy abból egy egységes alkotás szülessen? Erre a kérdésre kereste a választ Pálfi György és csapata (Czakó Judit, Szalai Károly, Richter Nóra, Lemhényi Réka), aki a Final Cut – Hölgyeim és uraim című kísérleti filmjével tiszteleg a mozi története és a montázs idegekig hatoló ereje előtt.

A Final Cut közel 500 korábbi klasszikussá vált film jeleneteiből és képeiből rak össze egy újat, elmesélve egy történetet. A történet pedig mi más is lehetne, mint a szerelem. A mű vázát egy férfi és egy nő találkozása, szerelembe esése és az ebből adódó, kötelező bonyodalmak alkotják. Igazi élmény találgatni, vajon melyik jelenet melyik filmből is ismerős. A legjobb érzés, amikor saját, hőn szeretett (és agyonnézett) filmjeidből ismersz fel egy-egy színészt vagy mozdulatot. Hatalmas vigyor ül ki az ember arcára, amikor észreveszi a Casablanca, a Star Wars, a Vissza a jövőbe, a Sztárom a párom, a Mechanikus Narancs vagy a Kifulladásig egyes szekvenciáit.

A film bravúrja egyértelműen a vágás technikájában, pontosabban a montázs használatában figyelhető meg. Utóbbi kifejezés a már kész műben lévő blokkok összeszerelésének módjára utal, ahol fontos szerepe van annak, hogy ez milyen hatással lesz a nézőre. Mivel a Final Cut minden egyes snittje más és más filmből való, ezért a vágások nem lehetnek észrevétlenek. Mégis, az ügyes szerkesztésnek köszönhetően pár perc alatt behúz minket magába a hangulat, és úgy nézzük a filmet, mintha tényleg egy nő és egy férfi szerelmi tusáját élnénk át. Woody Allen rázza a fejét az utcán, aztán Michale Caine fejezi be a mozdulatot, miközben befordul a sarkon, és beleütközik Karády Katalinba, újabb vágás és az összeütköző párt itt már Julia Roberts és Hugh Grant alakítja. Egységes és folyamatos történetet kapunk, több száz, különböző jelenet precíz összeillesztésével.

Norman Bates szerelmesen nézi Amélit

A filmtörténet széles palettájáról képviselteti magát Bruce Willis, Humphrey Bogart, Marlon Brando, Töröcsik Mari, Judy Garland, Nicole Kidman és még sokan mások. Ami igazán érdekessé teszi a filmet abban rejlik, amikor egy ismert jelenet teljesen új értelmet kap. Norman Bates híres, pszichopata nézése a Psycho végén itt egy szerelmes nézést sugall, Uma Thurman nem bosszúéhesen, hanem vidáman utazik a repülőn, Cary Grant pedig nem menekül, hanem felszabadultan rohan az Észak-Északnyugat című film záró képsorozatában.

A film zenei világa is előhívja a már korábban átélt moziélményeket. Felcsendül a Moulin Rouge, a Star Wars, Simon and Garfunkel egy-egy híres dallama, csókot vált egymással a Házibuli zenéjére Audrey Hepburn és Gregory Peck, Meryl Streep és Robert Redford, illetve az Irdatlan házaspár A Hihetetlen családból. Igazi filmes csemege, kötelező darab minden moziőrültnek! Ráadásul most már tankönyvi anyag formájában is megvásárolható, és ezáltal letölthető a remekmű.

Exit mobile version