TV, Sorozat

Horogkeresztes-sávos lobogó

By Tóth Patrik

February 03, 2015

Philip K. Dick-nek, a XX. század egyik legfontosabb science-fiction írójának már korábban is sok regényét és novelláját megfilmesítették, gondoljunk csak a Szárnyas fejvadászra vagy épp a Különvéleményre. Most pedig az 1962-es, Hugo-díjas The Man in the High Castle (itthon Az ember a fellegvárban címen jelent meg) iratkozik fel erre a listára, ám nem egész estés filmként kapjuk meg a feldolgozást, hanem televíziós sorozatként.

A történet szerint 1962-őt írunk egy olyan világban, amelyben a szövetségesek elvesztették a második világháborút. Az Egyesült Államok sem úszta meg különbékével: Washingtonra a németek atombombát dobtak, a teljes összeomlás után pedig három részre osztották az országot. A nyugati part a japánoké lett, a keleti, nagyobb darab a nácik kezére került, a kettő között pedig egy független, főleg menekültek által lakott ütközőzónát hoztak létre. Az egyórás pilot epizód jó arányérzékkel tár elénk jeleneteket a megszállás mindennapjaiból. Láthatunk New York utcáin grasszáló barnaingeseket, anno a németek ellen harcoló, most horogkeresztes karszalagot viselő rendőrt vagy éppen a japán kulturális hegemóniának alávetett várost és embereket.

És mindez még csak a felszín, ugyanis Hitler halálos beteg, és az örökségéért küzdők, ha sok mindenben nem is, abban egyetértenek, hogy San Francisco-t bele kell bombázni az óceánba és még nyugatabbra tolni a birodalom határait.

Egyelőre még nem tudni, miképpen fog a fentiekhez kapcsolódni, de kapunk még két, az epizód végére összekötődő történetszálat is. Nevezetesen egy-egy újdonsült ellenállóét, akiknek nem más a céljuk, mint a független területre eljuttatni egy szigorúan tiltott filmtekercset. Ez a The Grashopper Lies Heavy (a magyar fordításban: Nehezen vonszolja magát a sáska), amely nem más, mint különböző híradóbejátszások egy olyan világból, amiben a szövetségesek megnyerték a háborút.

Az első rész alapján ki lehet jelenteni, hogy abszolút profi munkával állunk szemben. A készítők nem fukarkodtak az erőforrásokkal, olyan képi világot hoztak létre, amely bátran megállja a helyét nagyobb költségvetésű filmekkel szemben is. Bár az még egyelőre kérdés, hogy a könyv fő motívumát, a valóságok párhuzamos, relatív mivoltát miképp kívánják beleszőni a történetbe, a pilot befejezéseként akkora cliffhanger-t kapunk, ami után bizony bűn lenne, ha nem folytatódna a sorozat.

Az évad többi részének sorsa ugyanis még nem eldöntött. A bevezetőt az Amazon rendelte meg több műsorral együtt, amelyeknek meg kell mérkőzniük a nézők kegyeiért. Ugyanis csak a legtöbb szavazatot kapottak foroghatnak tovább, így még legalább egy hónapig csak reménykedhetünk, hogy jobban beleláthatunk ebbe a csöppet sem barátságos, de izgalmakkal teli univerzumba.