A „nincstelen” könyörtelen kifejezés. Rosszabb még a szinonimáinál is: szegény, földönfutó, ágrólszakadt. Mert a „nincstelen” duplafenekű, és a mondat alanyától (mit állítok? nincstelen! – ki nincstelen?) még a nemlévőt is megtagadja: így a szerencsétlen már azzal sem rendelkezik, amije nincs. Borbély Szilárd utolsó regénye egy, a gyökértelenség, kitaszítottság és reménytelenség örvényében rekedt parasztcsalád életét rajzolja elénk a kisgyermekkorú elbeszélő ártatlan szemein keresztül. A mindennapok iszonyúsága, amely a könyvet olvasva elénk tárul, valóban azt sugallja: ezek az emberek testi és lelki értelemben egyaránt szegényebbek a szegénynél.
A család múltja nem tisztázott; az egyetlen dolog, amit kétség nélkül tudunk, hogy görög katolikus vallásúak, származásukról azonban ők maguk és mások is eltérően nyilatkoznak. Magyarnak, ruténnek avagy ruszinnak, huculnak, románnak és (a rossz nyelvek) zsidónak is mondják őket (vagy ők magukat), összességében mégis kitaszítottnak, bekerültnek tekintik őket a faluban, és gyűlölik őket. A gyerekeket társaik szintén “büdös zsidónak” hívják, pofonvágják, leköpik, az édesapát pedig vitatott származása miatt testvérei kitagadják.
A világ kifordult sarkaiból. Az idősebbek tanúi voltak a zsidók ’44-es elvitelének, Máli néni jókedvében is halottaséneket énekel, a Mesijás (sic!) pedig a szabadulást hozó Megváltó helyett egy idős, megvetett cigány, akit legtöbbször a kerti budik kimerésével bíznak meg. Fiatal főhős-elbeszélőnk a nővére levetett ruháit kell hordja, a világból való menekülésként pedig emlékeket talál ki saját magának – és a számokhoz fordul.
A szám – és különösen az eggyel és önmagán kívül mással nem osztható prímszám – a könyv vezérmotívuma. A számok világának stabil mechanikája biztonságot jelent, ezzel együtt azonban tökéletesen leképezi mindazt a naponta megtapasztalt magányosságot, szomorúságot, amelyből semmiféle Messiás nem tudja megmutatni a kivezető utat. „Azokat a számokat szeretem, amelyeknek nincs osztójuk. Olyanok, mint mi ebben a faluban. Kilógnak a többi közül” – mondja a fiatal főhős, akit csak nemrégiben tanított meg a nővére számolni. A számok szimbolikája az egész könyvön végigvonul: a fülszövegben is előfordul, és a könyv lapjain is unos-untalan visszatér, összesen mintegy harmincszor. Rögtön az első sorokban olvassuk, hogy „a huszonhárom csak magával osztható. Meg eggyel. Ilyen magány van köztünk. Nem lehet részekre bontani. Egyben kell cipelni.” Amikor tehát Borbély Szilárd a fülszövegben a számfogalom kialakulásának történetéről beszél, és arról, hogy az életet átszövik a számok, akkor önmaga adja a kulcsot regénye értelmezéséhez: valójában keserű élettapasztalatokról, magányról, kiszolgáltatottságról, tizenhárom évig tartó, mélyen beivódott szenvedésről van szó. Nincstelenségről. És a tizenhármat különben sem lehet osztani.