Bizony-bizony, drótszamaras nemzet a magyar! Mint korábbi beszámolómból is kiderült, kis hazánk is rejteget sportolni vágyó honpolgárokat, akik közül a merészebbje külhonban szintén megméretteti magát.
Ausztria és egyben Közép Európa egyik – ha nem a legnagyobb – hegyikerékpáros viadalát egyfajta ünnep övezi. Csak hogy bevezetőnek elsüssem a számokat: 4000-4500 biciklis, 6 távon (27km – 688 m szint, 39 km – 1114 m szint, 52 km – 1473 m szint, 76,4 km – 2446 m szint, 119 km – 3848 m szint és 211 km – 7049 m szint). A legmagasabb átlépő pont 1500 méter felett fekszik, átlagosan több mint 20 országból érkeznek a résztvevők. Mivel itthon sokan azt hiszik, hogy Magyarországon nem találni megfelelő színvonalú hegyikerékpár-versenyt, rengeteg hazai indul. Gyakori a magyar szó, általában normálisan, kedvesen állnak egymáshoz – hiába a külföldi terep. Egy kerékpáros kiadvány “a magyarok szíve csücskének” nevezte a versenyt, természetesen okkal!
A környékről röviden
Salzkammergut régióban, Salzburgtól nem messze Bad Goisern-ben van a futam lelke, a versenyközpont és a befutó – minden táv ide érkezik be! A távok rajtoltatása, egy kivétellel, szintén itt történik. A táj gyönyörű, több, kisebb-nagyobb tóval gazdagított völgyben és az azt körülvevő csúcsokon, hágókon zajlik.
Természetesen a környező falvak (Hallstadt; Gosau; Obertraun – itt rajtol a 76,4 km mezőnye), tanyák is részesei versenynek, mindenhol kint állnak az emberek – ahogy a külföldi versenyeken szokás, kolomppal, kereplővel, melegben slaggal és így tovább – szurkolnak mindenkinek! Honfitársuknak, idegennek egyaránt. Ez az egyik, ami elvarázsolja az embert, a másik a rajt és a cél, ahol mindenki profi versenyzőknek kijáró fogadtatásban részesül, mivel fotósok hada kíséri az utat. Van mit átélni, bizony!
Tehát, adott egy gyönyörű, üde, zöld környezet, fölötte magasodó, hatalmas hegycsúcsokkal, egy vendéglátásra szakosodott országban. A falu központját három napra lezárják, nincs pardon, a főteret egy sátor alá rejtik, és már kész is a versenyközpont. Az iskola, a szállások…mindenki felkészül az eseményre. Kerékpártárolóval, -mosóval, szerszámokkal, mindennel, ami kell.
A távokat a versenyen betűkkel jelölik (A-211, B-119, C-76,4, D-52, E-39,4 és F-27). Ahogy nőnek, úgy lesznek egyre hosszabbak az emelkedők és lesz egyre több hegy az adott etapban. A távok részben átfedik egymást, de mivel késleltetve történik az indítás, ezért nincs sehol sem nagy tömeg, csak a rajtot követően, az első 10-15 km-en, de itt általában hosszabb mászás van, így a nagy száguldozás nem lehet gond.
Az ’A’ táv a túlélőké, a teljesítés úgymond maga egy díj – minden évben a résztvevők kb. 40%-a feladja, vagy nem ér be szintidőre. Gondoljuk bele, mindösszesen több mint 7.000 m (fel) és 211 km. A díjakért Európa- és Világbajnokok mérik össze tudásokat. A táv során léteznek szintidők, amit teljesíteni kell. Aki késik, automatikusan kiesett – ez minden távnál igaz. A rajt reggel 5-kor indul, a pályazárás 21:00-kor történik.
A ’B’ táv a nagyon szorgalmas amatőrök és a kevésbé vérmes versenyzők etapja, de azért a középmezőnyben elkerekezgetnek a résztvevők úgy 7-8 órát. Ez az egyik legnépszerűbb táv a biciklizők között.
A ‘C’ táv már kihívás, itt kerül be az etapok közé a legmeredekebb rész, amely a Hallstadt feletti sóbányához visz fel. 3 km-en több mint 540 méter szintkülönbséggel tizenegy, 180°-os visszafordítókkal tarkított szűk, faleveles szakaszon halad az út, amelynek a vége egy több mint 30 %-os, betonos emelkedő, amit nagyon kevesen tekernek ki még szárazon is, hát még esőben, sáros gumival. Egy gyors, “lefelékkel” gazdagított szakaszt követően egy 8 km-es, végtelennek tűnő, „lankásabb”, 640 m szintkülönbségű emelkedő vár a versenyzőkre. A két felfelé alatt kb. 500 méter tengerszintről 1500 méter fölé ér fel az akkor éppen levegőért kapkodó résztvevő. Ez a rész a hosszabb etapoknak mind részét képezi.
Az ’F’ pedig a kezdőké, de nem szabad elfelejteni, még mindig az Alpokban vagyunk! A pálya kemény lehet a végére. Lényegében a verseny egy hegy megmászása és az arról való leereszkedés, ami egyszerűnek hangzik, de nem az.
Az ellátás nagyon erős, széles a skála és bőséges, a szőlőcukortól a süteményig, a víztől az alkoholmentes sörig minden megtalálható, ami a versenyzőnek szükséges. A köztes időben persze szórakoztató programok, a verseny előestéjén buli, a verseny után pedig tombolahúzás színesíti a rendezvényt. Aki teheti, helikopterrel is megtekintheti a pályát és az ott zajló eseményeket. Mindamellett egy elég komoly, akciókkal tarkított kerékpáros expó is felállításra kerül a versenyközponttól egy sarokra, ami igazi csemegékkel várja az arra járókat.
A versenyt betétversenyek is kísérik. Ilyen az egykerekűek versenye, a futamok másnapján pedig a gyermekverseny.
100 főig külön díjazzák a legtöbb időt a pályán töltött csapatot, a tandemmel indulókat és természetesen a területi, korosztályonkénti jutalmazás sem maradhat el.
Az elmúlt három évben két távon, 39,4 és 76,4 km-en teljesítettem az etapot, először majd’ „meghaltam”, utána pedig elkezdtem élvezni. A távok közül, egy kivételével (C táv – 76,4 km), mindegyik során meglátogathatjuk a verseny emblematikus helyét az „Ewige Wand” nevű sziklavájatot, ami egy több tíz méteres sziklafal közepébe vésett turistaút.
2012-ben a ‘C’ táv (76,4 km) rajtjánál éreztem, hogy ez már más, egy teljesen új szint, a feszültség is különb volt. A korábbi évek szikrázó napsütését követően borult, mély felhőalapba burkolózott hegycsúcsok vártak ránk. Még nem esett, de a pára már ott lebegett a fejünk felett. Nekilódultunk, több mint 600-an. Komoly vágtába kezdett a mezőny, jöttek a kis hajtűkanyarok, majd a mászás a sóbányához, aztán kezdett szétszakadni a rajt. A második mászás során szép lassan leszakadt a csapat, a gyorsabbak elhúztak, a lassabbak lemaradtak. A „végtelen”, 8 km körülbelüli út 1 órámba került. Közben elértük a felhőalapot, ám még csak itt kezdődött az igazi verseny. Több mint a fele hátra volt… A versenyről készült saját és társaim beszámolóit bővebben a Pénzügyőr SE 2012-es beszámolói közt olvashatjátok.
Amennyiben minden összeáll, 2013 is újra nekivágok a ’C’ táv leküzdésének, kicsit edzettebben, több helyismerettel, fejben – ha lehet – még jobban felkészülve.