Október 3-án (pénteken) mutatták be az “e föld befogad, avagy SZÁMODRA HELY” című darabot az Örkény Színházban hatalmas sikerrel. A Mohácsi testvérekben megint nem csalódott a szakma, pedig kemény témához nyúltak, amelynek feldolgozása hosszú munkafolyamatot igényelt.
Az “e föld befogad, avagy SZÁMODRA HELY” első fél órájában azt hittem, ebből már nem sül ki semmi jó, aztán váratlanul fordult a kocka. Az erőltetett viccelődésen túl megkezdődött valami izgalmas a szürkére festett díszletek között és a szürke jelmezbe öltöztetett szereplők körében. Random szerepváltások, álom-értelmezések, megismételt jelenetek kerültek az előtérbe, gondolatokat ébresztve a teltházas nézőtéren. A színpad szélén folyamatosan ott gubbasztó zenészek mintha a beszélgetéseket lekövetve játszottak volna, az este alatt komponálva meg az egyes számokat. Végig szólt valami, néha még énekeltek és táncra is perdültek a megformált karakterek. Egy perc néma csönd talán csak a pisztolydördüléseket követően akadt, vagy akkor, amikor az egyik lány haját lenyírták teljesen (parókáját levéve), és a kopasz fej látványával sokkolták a közönséget – ami szerintem nem igazán ért célba.
A történet egyébként valós, a II. világháború hajnalán indul, a magyarországi zsidók elhurcoltatásával kezdődik. Bemutatja az otthoni vallásgyakorlást és a mindennapi életet is, végigmegy egy szerelmi szálon, egy zsidó fiú (Hamvaskürti Péter) és egy nyilas lány helyzetét kifigurázva – “azt mondtam neki, hogy én is olyan íjász vagyok”, és eljut egészen vitéz nagybányai Horthy Miklós dilemmájáig, amikor is döntenie kell, enged-e átdobni az ukrán határon több százezer zsidó származású embert és ott a németek kezére juttatva meggyilkolni hagyni őket. Azokat az embereket, akik ugyan magyarok voltak, de erről papírjuk nem volt.
A kedvenc részem a darab legvége volt. A nyitás és a zárás ugyanazt a dallamot használja fel, keretet adva ezzel a látottaknak. A kivégzett zsidók és az őket kivégző magyarság szorosan a fal mellé áll, arccal előre, és csak énekel, énekel. Aztán váratlanul mindenki kimegy szép lassan, viszont az árnyékok ottmaradnak a színpadon. Gyönyörű látvány. Még ámulatba ejtőbb viszont, hogy ezek az árnyékok egyszer csak elkezdenek szemcsésen szertefoszlani, mintha porszemenként elfújná őket a szél, majd teljesen eltűnnek a színről. Mindeközben pedig csak egy árva színész liheg a kifulladástól a terem közepén.
A fájdalmas groteszk megfelelő kifejezés a darabban zajló történtekre, talán csak ily módon lehet viccelődni ekkora tragédiával. A vicc, a nevetés minden esetben visszájára fordul, a szóviccek csak aláhúzzák, micsoda borzalmat éltek át az emberek. A társadalom egyre inkább elfelejti a szörnyűségeket, ez rettenetes nagy baj. Vajon visszahozható még a széthullott emlékezet?