IT

Faust és Mephisto találkozása a digitális korban

By Varga Kriszti

May 08, 2015

Egyedülálló játékok helyszíne lesz a Katona József Színház Sufnija 2015. május 10-én és 11-én. A Goethe Intézet és a koreai NOLGONG játékfejlesztő cég közös játéka rendhagyó módon közelíti meg Goethe klasszikus művét. Az esemény Budapesten, a Katona József Színház közreműködésével és a Koreai Kulturális Központ támogatásával valósul meg.

A „Being Faust – Enter Mephisto” előadásban valamennyi résztvevő főszereplővé válik, és Faust bőrébe bújva a digitális világban találkozik patás ellenlábasával, Mephistóval (Ónodi Eszter), akinek Wagner (Kocsis Gergely) segíti munkáját. Az öt alkalommal, alkalmanként 50 fő részvételével zajló eseményen a részvétel ingyenes, ám előzetes regisztrációhoz kötött. Feltétel továbbá saját Facebook-fiók és Android- vagy iOS-rendszerűokostelefon.

További részletek a www.goethe.de/beingfaust oldalon. Regisztrációra magyar nyelven itt van lehetőség.

Faust a 21. században

A játék jellege egyedülálló: a résztvevők egy meghatározott helyen és időben gyűlnek össze, hogy valamennyien magukra öltsék az ifjú Faust szerepét. Okostelefonnal a kézben, eltökélten vállalva a kihívásokat megnyílik előttük a MEPHISTO&co. csábító digitális világa, ahol emberi értékeket és eszményeket kínálnak eladásra. A bejelentkezéssel megköttetik a Faust és a MEPHISTO&co. közti szerződés; a résztvevők „eladják a lelküket”, és elkezdődik a megkísértések játéka. Vajon ki meddig hajlandó elmenni? Megvásárolható-e a siker és a szépség? És van-e visszaút az „elidegenedett gyönyörök” világából az igazi szerelemhez és barátsághoz?

Az innovatív projekt a koreai Goethe Intézet és a NOLGONG együttműködéséből született meg. Abból a kérdésből indul ki, hogy a digitális korban miként és milyen eszközök segítségével valósulhatna meg Faust és Mephisto találkozása. A mindenkit érintő alapkérdések változatlanok maradtak: mit tartok fontosnak az életben? Miből táplálkozik mindaz, ami számomra érték? Milyen árat lennék hajlandó fizetni azért, hogy sikeres legyek?

A játékok helyszíne a budapesti Katona József Színház, ahol nemrég mutatták be Goethe Faustját Schilling Árpád rendezésében, Márton László új fordításában.

Az alkotók Budapestre is eljönnek

A NOLGONG csapata Peter Lee igazgató irányításával arra törekszik, hogy játékos elemekkel hassa át az iskolák és vállalatok mindennapjait. Multinacionális konszerneknek kifejlesztett üzleti projektek mellett irodalmi művek – így az 1984, a Rómeó és Júlia vagy az Anna Karenina – adaptációját is elkészítette.

A Faust digitális világhoz illeszkedő átdolgozásában Benjamin von Blomberg dramaturg működött közre. Blomberg 2015. március 1-étől a Münchner Kammerspiele vezető dramaturgja. A 2012-es berlini Theatertreffenre, Németország legjelentősebb színházi találkozójára meghívták azt a „Faust 1+2“ előadást, melynek Nicolas Stemannrendező oldalán a dramaturgja volt. Ugyanebben az évben a neves német színházi szaklap, a „theaterheute” az év dramaturgjává választotta.

Bemutatók világszerte 

A „Being Faust – Enter Mephisto“ első nyilvános bemutatója 2014. szeptember 1-jén volt Szöul Városi Könyvtárában. Innen nem sokkal később a dél-afrikai Johannesburg „AMaze” fesztiváljára utazott tovább, ahol a szakmai közönség megismerhette. 2014 végéig a szöuli Nemzeti Színházban, a hongkongi Fringe Clubban és a szöuli Világ Kultúráinak Fesztiválján mutatkozott be a projekt.

2015-ben Közép- és Kelet-Európában Prágában, Budapesten és Vilniusban vendégszerepel a játék. Ezután délkelet- és kelet-ázsiai, majd további európai helyszínek következnek. A távlati tervekben olyan „mérkőzések” is szerepelnek, amikor a játékosok egyidejűleg több helyszínen játszanak egymással.

Akik már játszották

Nem gondoltam volna, hogy a Faust ennyire aktuális lehet. Most már feltétlenül szeretném elolvasni a könyvet. – mesélte KIM Jun-hee, Dél-Korea Tök izgi ez a játék, állati élvezetes, közben pedig mélyebb értelme is van, és elgondolkoztatja az embert. – SON Chang-hak (Dél-Korea) számolt be élményeiről.

Akinek szól

A „Being Faust – Enter Mephisto” a különböző valós és virtuális játékelemek ötvözésével arra készteti a résztvevőket, hogy új nézőpontból tekintsenek önmagukra és digitális környezetükre, hogy összemérjék magukat a világszerte játszó többi játékossal, s hogy magával az eredeti drámával is közelebbi kapcsolatba kerüljenek. A játék minden korosztály számára nyitott, egyaránt szórakozást kínál azoknak, akik kívülről tudják Goethe Faust-ját, és azoknak is, akik még sohasem olvasták vagy látták ezt a művet.