Site icon Socfest

Jóembert keresünk

Avagy régi, de még mindig helytálló gondolatok társadalomkritikával egy élvezetes előadásban

Mit is látunk ma? Parkolókeresés, padkára fel, padkáról le, kocsi bezár, zakó gombol, nehogy kilógjunk a sorból… Mindegy is, a lényeg, hogy egy kellően rohanós nap után beesik az ember a Víg-be és lát valami VÍGasztalót. Bertold Brecht darabjának mai adaptációjára néhány klikkelést követően majd egy hónapja esett választásom, a sztorit olvasva, némi poént érezve benne – ez persze felületes volt, mint utóbb kiderült.

Jöttek az első képek: füst, rohanó emberek. Közben felidézem, mit is olvastam a darabról, és rá kell eszmélnem, hogy kicsit átdolgozva egy más szemszögből kapom a kizökkentő „szórakozást”, mindezt egy „vízhordó” előadásában felvezetve. Egy társadalomkritika tehát. A nevek távol-keletiek, furcsán csengők, de a szerepek egyértelműek.

Főhősünk – akit a vízhordó rángat bele az eseményekben -, a jó ember. Nem csak vendéglátó, tesztalany, jótevő, mellette a szószóló szerepét is betölti. Naná, hogy Eszenyi Enikő alakítja. Nem más, mint egy utcalány, akit az istenek ’jó ember’-keresés közben találnak meg. Tesztjük alanyává válik, végigtapasztalja szépen a gazdaságon alapuló akkori és természetesen ma is jellemző társadalmi problémákat: a szegénységet, az önzést, a kapzsiságot és a hazugságot. Hatalmas szíve révén mindezen megpróbál felülkerekedni, és úgy hiszi, megtalálja a szerelmet is.

A csalódások azonban már a darab első felétől kezdve egy kitalált alakhoz, a racionális, érzéketlen, üzleties – ezáltal a hősünk teljes ellensúlyát adó – nagybácsi karakterhez vezetnek, akit szintén ő maga alakít álruhában. A szünetet és némi gyomorkorgás-csillapítást követően folytatódik az átváltozás. Egyre lehangolóbb lesz a történet, egyre reményvesztettebb. A végjátékhoz közeledve a sok illuzióvesztés miatt főhősünk helyét átveszi teljesen a nagybácsi, szemléltetve ezzel, hogyan is alakulnak át fokozatosan az emberek, és lesznek napról napra önzőbbek, gátlástalanabbak.

Az istenek figyelik a sztorit, sokszor részesei az eseményeknek, de nem avatkoznak közbe, mert ha tényleg jó ember a “jóember”, akkor úgy is rendeződik a sorsa, és nem esik a bűnök mély gödrébe. Erre a nagybácsi való…

A pozitív csattanóra várva, amikor a bíróságon az álarcos nagybácsiról lehull a lepel, rá kell ébrednünk, mi is történt valójában. Sajnos jön a pofon, hogy bizony az élet ilyen, főhősünknek ezen körülmények között kell jónak maradnia, elővéve néha a nagybácsit, hogy rendet tegyen.

A Jóembert keresünk egy jól követhető, ehető darab, kerek mondanivalóval, érthető karakterekkel, akik tényleg megtestesítik a rájuk szabott feladatot, az általuk játszott szerepekre kirótt társadalmi előítéleteket. Szóval, egy jó kis esti program, amihez némi, egészséges ön- és társadalomismeret sem árthat.

Értékelésem 10/8

Szereposztás: (forrás: Vígszínház honlapja)

Sen Te / Sui TaEszenyi Enikő
Szun, a pilótaLengyel Tamás
Vang, a vízárusMészáros Máté
Sin asszonyLukács Sándor
Első IstenTelekes Péter
Második IstenFesztbaum Béla
Harmadik IstenMolnár Áron
Su Fu, a fodrászKerekes József
Lin To, az asztalosGyuriska János
Exit mobile version