Site icon Socfest

Okuláré projekt a Müsziben

2015 január 19-én, hétfőn este hét órakor immár ötödjére jelentkezik a független színházi műhelyek, amatőr és hivatásos színjátszó társulatok, civil közösségek összefogásában megvalósuló, város- és országhatárokat átívelő kortárs dráma-felolvasóest sorozat, az Okuláré Projekt.

AZ EST MENETE

A résztvevő helyszínek színészei felolvassák a darabokat. Ezután beszélgetés következik, ahol a közönség elmondhatja a szövegekkel kapcsolatos véleményét, és végül szavazással döntenek, melyik írás tetszett aznap a legjobban. Az est végén internetes körkapcsolással minden helyszín néhány mondatban összegzi a tapasztalatokat, a voksolás eredményét, és a beszélgetések legfontosabb gondolatait. A legtöbb helyszínen megszavazott író a következő hónapra is meghívást kap. A projekt egyik legizgalmasabb pontja a résztvevők és a helyszínek sokszínűsége. Profik és amatőrök, kultúrkocsmák, művelődési házak, határon túli magyar csoportok, stúdiószínházak, középiskolák egyaránt csatlakoztak a kezdeményezéshez. A szervezők hosszú távon szeretnének további, akár még speciálisabb közösségeket is bevonni a projektbe.

A soron következő téma: egyén és tömeg. A januári alkalomra a szervezők olyan egyfelvonásosok megalkotására kértek fel drámaírókat, amely erre a témára reflektál. Olyan szituáció volt a feladat, ahol az egyén elnyomja a tömeget, vagy a tömeg elnyomja az egyént.

A januárra felkért 3 drámaíró:

FORMANEK CSABA

Az egyik legnépszerűbb okulárés író, már harmadjára van a projektben. Színházi polihisztor, ő a Radikális Szabadidő Színház alapítója és művészeti vezetője, a Színváltások Egyetemi Színházi Fesztivál sorozat megálmodója, rendező, színész, koreográfus és nem mellesleg író. Egyik első saját darabja, a több mint tíz éve létrejött Szerelem írásjegyei már akkor nagy sikert aratott különböző fesztiválokon. Jelenleg egyik monodrámája, a FACTURA LAMIACEAE folyamatos országjáró körúton van. Eddigi szerzeményei az Okuláréban: Kadupul; Lala és Lili. Januárra a belső bizonytalanságát a tömeg elé táró egyén egyfelvonásos majdnem-monodrámájával, a Kilövési engedéllyel jelentkezik.

SZALÓCZI GÉZA

A 2014-es POSZT-on a semmiből hirtelen felbukkanó, és a kortárs drámaírók egyik legnagyobb elismerését: a Vilmos – díjat besöprő szerző magát a következőképpen jellemzi:

 „Szalóczi Géza vagyok, Egerszalókon élek, a SZETA Egri Alapítványánál dolgozom. Ami az írást illeti, semmi különös. „Vercseket” írok, ezek közül időnként a Csillagszálló című folyóirat közread néhányat. Egyszer felbátorodtam, írtam egy drámát, ami az idén Vilmos-díjat kapott a POSZT-on. Hiszek abban, hogy a vak tyúk is talál szemet.”

A népies motívumokkal is kacérkodó társadalmi burleszk, az Okos leány januárban szintén megtekinthető.

GRUND SZÍNHÁZ

Az egyén-tömeg tematikába bekerült egy kollektív alkotócsapat munkája is. A Grund Színház 100% spontán improvizációs technikával foglalkozik, amit a társulat vezetője, Andrew Hefler közvetlenül a műfaj alapjait lefektető Keith Johnstone-tól tanult. Andrew Hefler színész, rendező, énekes, a budapesti kulturális élet kiemelkedő alakja. Ő honosította meg hazánkban ezt az Amerikában és Nyugat-Európában egyre népszerűbb irányzatot, és ő a Beugró című tévéműsor színészeinek trénere. A januári felkérésre több jelenetet improvizáltak a megadott témára, ebből lett kiválasztva egy. Az ANDRÁS-ÉVA-KLÁRA-ZSOLT, egy színlelt társalgási pózba burkolt családi dráma az egyén diktatúrájáról. A szöveg kivételes atmoszféráját az élőbeszédből lejegyzett mondatok töredezettsége alapozza meg.

Exit mobile version