Elöljáróban csak annyit: a Vígszínház Brecht és Bodó párosa kitűnő választásnak bizonyult, nem is beszélve a frenetikus “vendégről”, a Szputnyik Hajózási Társaságról. Vicces, látványos, bravúros előadás a március 14-én bemutatott Koldusopera, ahol – mindenféle modernizáló, színházi törekvés ellenére is – a szívünkhöz közel álló, kedves figurák köszönnek vissza, korhű körülmények között.
„Ha a cápa szája tátva,
Bárki látja fogsorát,
Ámde Bicska Maxi rejtve
Tartja kését s pisztolyát.”
Peacock és Bicska Maxi harca örök klasszikusnak számít a drámatörténetben, hiszen Bertolt Brecht és Kurt Weill zenés drámáját már rengetegen feldolgozták. Miért érdemes mégis beülnünk a Vígszínházba meghallgatni a jól megszokott dallamokat, és találkozni a londoni szegények alvilági életét bemutató történet egyes, kacifántos elemeivel? Egyrészt, mert a kérdéskör örök érvényű, mindig aktuális. Nincstelenség, korrupció, bűnözés, üzleti világ – ma is ismerős jelenségek. Másrészt, mert Bodó Viktornál újszerűbb látásmóddal rendelkező, fiatal rendező – tisztelet a néhány kivételnek – kevés van ma Magyarországon. A revizor után mindenképpen úgy véltük, ezt a darabot látnunk kell.
A csonkolt végtagokat imitáló koldusjelmezeknél talán csak a végkifejlet iszonyatosabb, mégpedig azért, mert túlzottan reális. A rendőrséggel folyamatosan kooperáló bűnszövetkezet fejét a miniszterelnök megmenti a felakasztástól, ráadásul havi juttatást, érdemrendet és lakhatást is ingyenesen biztosít neki. Abszurd. Ahogy az is, ahogyan a színészek beülnek a bitófával szemben lévő nézőtér szabad üléseibe, páholyaiba és mint a népet, úgy kezelik az őket bámuló közembereket. Hegedűs D. Géza gyakran a darab közben is kiszól: „koldusaim”. Az utcalányok flörtölnek a közönséggel, a rendőrök pedig átfutnak a sorok között. Olykor meg is szólaltatják a szembelévőket. Fröcsög a vér, röpködnek a kalapok, pont úgy, ahogy egy 20. századi világsikerhez illik. Bodó meg – valljuk be – továbbra is, egyszerűen szuper.