Egy-egy hétköznapi probléma háromféle kimenetelét láthatja a közönség a Megoldások Szobaszínháza előadásain a Púder Bárszínházban. November 19-én a Feleségem a Főnököm című darabot adták elő. Turánszky Edina alapító, dramaturggal és Szűcs Attilával az estek moderátorával beszélgettünk a produkcióikról.
Socfest: Mire nyújt megoldást a Szobaszínház?
Turánszky Edina: Két ember kapcsolatából adódó problémákra, akik különböző viszonyban állnak egymással, például partneriben, házastársiban, szomszédiban, főnök-beosztottiban.
SF.: Honnan merítitek a problémákat?
T.E.: Elsősorban a tanácsadói munkám során felmerülő kérdésekből. Én pszichológus és mediátor is vagyok. Saját praxisomból nyerek ötleteket, illetve az interneten végzett tanácsadói munkám során érkező hasonló kérdésekből gyúrok egyveleget a darabokhoz, de vannak teljesen fiktív történetek is.
SF.: Pszichológusként hogyan látod, kiknek jó, ha eljönnek egy darabra?
T.E.: Bárki magára, vagy akár egy másik emberre ismerhet az előadáson. Ha kap egy használható tanácsot, és úgy dönt, hogy kipróbálja, akkor ez már siker.
SF.: Hogyan épül fel egy konkrét előadás?
T.E.: Adott egy konkrét probléma, amelyet két színész játszik el három vagy négy különböző verzióban. A jelenet mindig ugyanúgy kezdődik, és ugyanaz a probléma kipattintója, egy mondat, vagy egy cselekedet. Erre reagál a másik fél így vagy úgy. Ez pedig, mint a lavina megy tovább, és alakítja a végkimenetelt.
T.E.: Csak a dialógus improvizált, a három verziót előre kitaláljuk.
SF.: Hogyan zárjátok le az előadást?
T.E.: Az első részben lemegy a három szituáció, majd egy rövid szünet után kezdődik egy beszélgetés a színészekkel. Lehet őket kérdezni, mint magánembert -, hogy volt-e már ilyen problémája -, illetve a szerepben lévő figurát is. Ha valaki nagyon bátor a közönségből, akkor akár színészként, vagy rendezőként is kipróbálhatja magát. A színészek eljátszhatnak egy új kimenetelű szituációt a nézők instrukciói alapján, vagy akár be is szállhat valamelyik karakter szerepébe.
SF.: Miért indítottál egy ilyen szobaszínházat, mint pszichológus és mediátor? Honnan ered az ötlet?
T.E.: Az ötlet elsősorban az internetes tanácsadásból ered. Nehéz, amikor egy pár soros levél alapján kell használható megoldást nyújtanom valakinek, mert kevés az információ, és nem ismerem a másik fél verzióját. Az a gondolatom támadt, hogy miért tőlem kérdezik ezt, hiszen a megoldás ott rejlik a másik emberben, akivel a problémájuk van. Voltak hasonló kérdésfeltevések, innen jött az ötlet, hogy akkor mutassuk meg az embereknek, hogy milyen megoldások léteznek a két fél között.
A színház iránti vonzalmam pedig már egyetemi éveim alatt megvolt. Németországban végeztem a pszichológiát. Ott követelmény, hogy egy kis időt el kell tölteni egy olyan szakon, ami nem pszichológia. Itthon, a Színművészetin jártam színháztudományi szakra, már akkor kezdett körvonalazódni a két terület kapcsolata.
SF.: Ha valaki nem ismeri a színházat, mit kaphat tőletek? Mi csábíthatja ide?
Szűcs Attila: Mindenkit más. Nekem a legfontosabb az, hogy a színészek közel kerülnek a nézőkhöz. Olyan színészek játszanak, akik a közönség érdeklődésére tartanak számot, például Tordai Teri, Horváth Lili. Ha egy ilyen kaliberű színész, mint Tordai Teri a saját lányával játszik, az hatalmas élmény, ő az egyik legnagyobb improvizatőr a színészvilágban.
SF.: Ilyen esetben behozzák a problémáikat a saját életükből is? A közönség betekintést nyer a magánéletükbe?
Sz.A.: Igen, náluk elő is hozta, hogy Lilinek milyen volt a viszonya Teri következő férjével. Fontos elmondani, hogy itt nem pszichologizálás folyik. Azért vagyok én a moderátor, a műsorvezető, hogy valaki el ne kezdjen a saját problémáiról beszélni a közönségből. A színházzá való feldolgozás a cél, azt Edina, mint dramaturg végzi. Nem akarunk pszichológiai elméletekkel untatni senkit, egy magyarázat nem feltétlen ad megoldást. Konkrét példák sokkal hatásosabbak lehetnek.
SF.: Milyen problémákat hoztok fel? Mondjatok pár példát!
T.E.: Például a Két tűz között előadásban, Karácsonyi Zoltán és Gilicze Márta olyan házaspárt alakítanak, ahol a férj anyukája folyton beleszól az életükbe. Átmegy hozzájuk kitakarítani, mindent arrébb pakol, és mire a pár hazaér semmit sem találnak. A feleségnek ebből elege lesz, és a férjet két tűz közé állítja.
T.E.: Az említett előadásban Tordai Teri és Horváth Lilivel egy anya-lánya konfliktust dolgoz fel, de van apa-fiú verziója is, Haás Vander Péter és Dolmány Attila szereplésével. Általánosságban ez a probléma abból fakad, hogy a szülő élete elmúlt 20 évét arra áldozta, hogy a gyerekeit nevelje. Most húsz év után, amikor a gyerekek kirepülnek, találkozik valakivel, akivel szeretne egy kapcsolatot kialakítani. A konfliktus abból ered, hogy erre a gyerekek hogyan reagálnak.
Sz.A.: Az Állásinterjú alapdilemmája, hogy nem szokványos emberek jelentkeznek betöltendő állásokra. Tanárnő aktképekkel a Facebookon, fiatalember egy exkluzív antikváriumba, tele tetoválással, stb. A hihetetlen szakértelmük, vagy a külsejük és egyéb tényezők befolyása közti ambivalens érzés a konfliktus eredete.
SF.: Mint moderátor mikor lépsz közbe?
Sz.A.: A második felében, a beszélgetéskor kell moderálni a közönséget. Figyelni kell, hogy megmaradjon az egyensúly. Egyesek a saját problémájukat szeretnék megoldani, erre sajnos itt közvetlenül nincs lehetőség. Valamint eltérő maga a közönség is, egyszer sok kérdés merül fel, máskor nem kezdeményeznek. Fontos segíteni a kérdések felvezetését, valamint időben le is kell tudni zárni, hogy ne húzódjon el túlzottan.
T.E.: A beszélgetésnek nem is célja, hogy egyéni tanácsadást tartsunk. Az egy hosszú folyamat, itt csupán egy kezdő lökést kaphat az ember, hogy próbálkozzon valamelyik megoldással a saját esetében.
SF.: Mikor lesznek a következő előadások?
T.E.: December 12-én a Főnök alsóneműben Szabó Máté és Szőlőskei Tímea szereplésével arról szól, hogy egy titkárnő hogyan adja a főnöke tudtára, hogy zavarja, amikor úgy öltözik át az irodában, hogy nyitva hagyja az ajtót, és mindent látni lehet.
Karácsony előtt, december 16-ra tervezzük az Ünneprontók című előadást, ezt ugyanazok játsszák, mint a Feleségem a főnökömet, Urbán Andrea és Hegedűs Miklós. Az Ünneprontókban azt a sztereotípiát dolgozzuk fel, hogy a férfiak elfelejtik az ünnepnapokat, és hogyan biztosíthatja egy nő be magát, hogy ez ne történjen meg.
Januárra tervezünk még egy Feleségem a főnököm és egy Két tűz között előadást.
Figyeljétek az Interticket oldalát, ahol megvehetitek a Púder Bárszínházban szervezett darabokra a jegyeket!