Színház

Színház a színházról a Tháliában

By Galaczi Zsófia

April 27, 2016

Thália Színház áprilisban egy stúdió-előadással is készül új nagyszínpadi produkciója mellett. Aki élvezettel nézte A hőstenor csetlő-botló karaktereinek ügyeskedéseit és jól szórakozott a Rövid a póráz lehetetlenül felfokozott szituációin, annak Medveczky Balázs: Ecc-pecc kimehetsz című szatirikus vígjátéka sem fog csalódást okozni.

Színház az egész világ… Még akkor is, ha történetesen a színház új vezetője a „nem kell hozzá érteni ahhoz, hogy igazgassuk” elv mentén irányít. Karakterének emberi és szakemberi hibái, humoros, olykor abszurd szituációkba sodorják őt és az alárendelt színházi szakembereket. A tehetséges manipulátor beosztottjai gyanútlanul sétálnak be jól előkészített csapdáiba – amelyekkel pozícióját erősíti –, miközben próbálnak megfelelni a főnök elvárásainak, szakmai meggyőződésüket háttérbe szorítva. Színpadon – és színpadon túl – az emberi konfliktusok kortalanok, csak a kellékek és jelmezek lesznek korról korra, jelenetről jelenetre modernebbek. A játék vég nélkül folyik – a hatalomért. A kérdés, hogy meddig feszíthető a húr és ki mondja ki: állj, ennyi volt!

Bozsó József rendező így foglalta össze, mit fog látni a színpadon a közönség:

A történet két térben játszódik, az igazgatói irodában és a művészbüfében. Utóbbi az ottani közösség legfontosabb találkahelyének számít. Az igazgatói iroda ezzel szemben az a hely, ahol a „fontos események” zajlanak. A főszereplői színházi emberek, kivéve az intézmény élére kinevezett új igazgatót, akinek fogalma sincs a színház működéséről. Meglepő és mulatságos elképzelése van például arról, hogyan lehet „költséghatékonyan” színre vinni a Rómeó és Júliát. Ahhoz viszont nagyon ért, hogyan játssza ki egymás ellen a munkatársait. Kiváló manipulátor. A többi karakternek szintén megvan a saját önös célja, ugyanakkor mindegyik alárendelt típus. Hozzászoktak ahhoz, hogy megfeleljenek a felsőbb utasításnak. Az egyetlen kivétel a főrendező, aki fölveszi a kesztyűt és csatába száll az igazgatói intrikákkal szemben. Lényegében két ember hatalomért vívott harcát látjuk. A Vida Péter által megformált új igazgató szakértelme korántsem művészi, színházi, hanem „csak” vezetői. Célja pedig nem más, mint hatalmának megszilárdítsa és a vetélytársak kiiktatása. Ehhez a célhoz miden eszközt gátlástalanul bevet, minden munkatársnak kihasználja emberi gyarlóságát, az életszituációiból adódó sebezhetőségét. Mégsem fekete-fehér minden. Ez az ember nem véletlenül van ott, ahol van: tehetséges csirkefogó. Minden politikai rendszer jolly jokere. Humoros, sőt vicces, utálva szerethető figura.

Bemutató: 2016. április 30-án a Thália Színház Mikroszínpadán.