Site icon Socfest

Háború a könnyűzenei streaming piacon

A könnyűzene fogyasztásának módját gyökeresen megváltoztatta a streaming. Egy havidíjért hatalmas zenetárhoz férünk hozzá és nem kell egyesével levadászni a kedvenc számainkat. A piaci harcok miatt viszont nem olyan felhőtlen a boldogság, mint ahogy elsőre tűnik.

Ismerjük meg a feleket

Spotify: 2006-ban kezdődött meg a fejlesztése és 2008-ban indult el hivatalosan. Nagy sikert aratott és mai napig is a legnagyobb zene streaming szolgáltató. Körülbelül 40 millió fizető tagja van.

Apple Music: 2015-ben indult el azzal a céllal, hogy felvegye a versenyt a Spotify-al és utat törjön az Apple-nek a streaming területén. Körülbelül 20 millió tagja van.

Tidal: Jay Z amerikai rapper 2015-ben vásárolta meg a Tidal-t létrehozó Aspiro nevű céget. Az app különlegessége, hogy több népszerű zenész is támogatja vagy vezető pozícióban áll mögötte. A Tidal egy válasz a zenészektől a streaming jelenlegi helyzetére. A tagok számát nem tudni pontosan, mert állítólag direkt nagyobb számot adtak meg magukról, de 1 millió főre tippelhetünk.

Exkluzív megjelenések

Ezeknek az appoknak az lenne a lényege, hogy miután befizettünk egy havidíjat szabadon hallgathatjuk a zeneszámokat korlátok nélkül. Nem kell egyesével letölteni mindent, nem kell aggódni a telefon tárhelye miatt, nem kell hosszasan keresgélni és minden szám után külön-külön tranzakciót indítani. A Spotify sikere egy új csatateret nyitott a nagyvállalatok között és kellett egy eszköz, amivel előnyt szerezhet egy-egy szereplő.

Megjelentek az „exkluzívok”, azaz olyan számok, amik csakis egy szolgáltatónál hallgathatók meg a kiadás után. Mivel minden app felhalmozott egy exkluzív készletet, ha valaki két különböző előadótól akar meghallgatni két számot és pechjére két külön app kell hozzá, akkor kénytelen fizetni még egy havidíjat vagy más módokon begyűjteni a zeneszámokat. Ez árt a fogyasztóknak és az előadók sem járnak teljesen jól, mert az értékes leszerződésért cserébe lesznek számaik, amik nem jutnak el legális módon mindenkihez.

A streaming egyik nagy pozitívuma volt, hogy az illegális zeneletöltést is csökkentette. Ahelyett, hogy törvényellenes módon töltenénk le idegen fájlokat, a havidíjért egy jó minőségű és teljes zenekészletet használhatunk, ahol minden egy helyen van és könnyedén kereshető.

Spotify vs. Apple

A Spotify és az Apple harca egyszerűen elképesztő. A Spotify ki van szolgáltatva az Apple-nek hiszen az almás gépeken (is) fut a Spotify. Az egyik nagy vitájuk során az volt a vád az Apple ellen, hogy direkt nem engedélyezte a konkurens app legújabb frissítését az Iphone-on. Egy másik, kicsit bonyolultabb esetben az volt a vita tárgya, hogy mivel az Apple Store-ban minden résztvevőnek 30%-os részesedést kell átadnia a nagyvállalatnak, ezért a Spotify képtelen tartani a versenyt az Apple Music-al szemben, ami mivel az Apple tulajdona, a 30%-os részt vagy nem fizeti, vagy ha igen, akkor is csak visszateszi a saját tárcájába a pénzt.

Tidal és a Sprint

Idén januárban a Tidal-ban nagy részesedést vásárolt a Sprint nevű amerikai telekommunikációs vállalat. A terv szerint a Sprint ügyfelei hozzáférést kapnak a Tidal-hoz, ezzel összekötve a két szolgálgatást. A Sprint tervében van az is, hogy kizárólag saját ügyfeleinek exkluzív tartalmakat nyújtson.

Fény az alagút végén

A legnagyobb zeneipari vállalat, a Universal Music Group (UMG), megelégelte az exkluzív kiadások körül folyó harcokat, miután az egyik előadójuk, Ocean az Apple Music-on jelent meg egy exkluzív kiadással, Endless címmel. Ez az album egy nappal a UMG-vel készített Blonde című albuma előtt került a virtuális polcokra. Ezzel konkurenciát csinált „magának magával”, de lényegében a nagy lemezkiadó helyzetét rontotta. Az UMG bejelentette 2016 augusztusában, hogy betelt a pohár és fellépnek az ilyen egyezségek ellen.

Exit mobile version