Site icon Socfest

Jamaicai utazás a dubbal

A dub szót mindenki hallotta már, ha máshol nem is, a dubstep kapcsán, ami sokaknak ismerősen csenghet. De azt talán nem sokan tudják, hogy milyen hosszú út vezetett ahhoz, hogy az új évezred divatos stílusa létrejöjjön. Egy kis dub-történeti áttekintés következik. Öveket becsatolni, és irány a múlt!

A stílusról

A dub sokak meglepetésére az elektronikus zenék, illetve más műfajok elődje, és a ’60-as évek Jamaicájához köthető. Olyan zenei stílusra szokták mondani, amely már meglévő zenék újrakeveréséből jön létre, ilyen formában az eredeti számra már csak nyomokban hasonlít. Jellemzően megtoldják pár zenei-elektronikus hatással, például visszhanggal, belassított ütemekkel, stb. 

Eredettörténet

A dub kialakulásának praktikus szempontjai is voltak. Jamaica szegényebb rétege nem engedhette meg magának az élőzenés előadásokat, otthoni lemezeket is nehézkesen tudtak vásárolni. Erre a problémára egyfajta megoldást nyújtottak a sound systemek, amik már az 1940-es évek végétől jelen voltak az országban, technikailag pedig folyamatosan fejlődtek. Mivel maguk a zenészek is szűkölködtek, a hangtechnikai berendezéseket maguk fabrikálták össze. Legtöbbször valamilyen járműre szerelt importált lemezek szóltak, egyszerűbb hangfalakból. A csoportok folyamatos rivalizálása miatt mindenki igyekezett minél érdekesebb lenni és különlegeset nyújtani. Az előadók nevét levakarták a lemezekről, hogy a konkurencia ne leshesse le.

Jamaicára nagy hatással volt az USA populáris zenéje. Nagyon kedvelték a ’40-es évekbeli swinget is, de az ’50-es években szépen lassan elterjedő rhtym&blues szintén közel állt a szívükhöz, és sokat merítettek belőle. Éppen ezért, aki tehette, az Államokban igyekezett boldogulni. A szerencsésebbek számait nem csak élőben hallhatták, hanem a rádióban is, ami az éteren keresztül Jamaicába is eljutott. Kingstonba nagy szabadtéri táncos bulikon, ’lawns’-okon lejátszották a zenéket. Ezek a korai DJ-k Jamaica szerte felléptek.

King Tubby, a kísérletező műfajteremtő

Míg a ’60-as évek Amerikájában dübörgött a rockabilly és a szörfös zene, addig Jamaicában a ska után egy rövid ideig a lassabb tempójú rocksteadyt hallgatták, később pedig a dobközpontú reggae lett a középpont. 1968-ban Ruby Redwood a SRS sound system működtetője egyedi acetátlemezt kért a Treasure Isle stúdiótól. A hangmérnök véletlenül lehagyta a vokálokat, Redwood mégis megtartotta a korongokat. A szombati bulin úgy játszotta le a felvételt, hogy ő maga beszélt rá az ének nélküli zenére. Ez a technika később ’toasting’-ként vált ismertté.

A produkció hatalmas sikert aratott, és ihletet adott Osbourne ’King Tubby’ Ruddocknak, aki hangmérnökként a zenetörténelem során elsőként vált alkotóvá a zenészeket kiszolgáló, technikai tevékenységein túllépve. Tulajdonképpen tőle származtathatjuk a dub alapötletét, vagyis a már meglévő felvételek átvariálásával, effektek betoldásával létrejövő új dalokat, hangsúlyossá tett basszust és az ismétlődő ütemeket. King Tubby mellett Lee ’Scratch’ Perry lett a stílus úttörője még, aki a ’60-as évek végén igen közkedvelt reggae muzsikákból hozott létre új változatokat a már említett módon. A kis jamaicai kiadók a reggae számok dub verzióit az albumok B oldalára tették. A lemezbolti visszajelzések szerint a vásárlók gyakran a B oldalt hallgatták meg először, vagyis hamar megkedvelték a műfajt. (King Tubby nevéhez fűződik a „dubplate” elnevezés is, vagyis az olyan acetát lemez, amelyre egyedi dub verziók kerültek rögzítésre.) A pozitív visszajelzéseken kívül az is lendületet adott a kísérletezésekhez, hogy akkor az országban még nem iktatták be a szerzői jogi törvényt, egyszerűbb volt átdolgozni a számokat.

Viszonthallásra

A Ladánybene 27 volt a reggae és a dub népszerűsítője hazánkban.

A hetvenes években a diszkózenékből visszaköszön a dub, mint ahogy később a house-ban is megtalálhatóak az alapjai. A hetvenes, nyolcvanas években a punk szintén bontogatta szárnyait. Több banda próbálkozott dubbal, például a The Clash és a Sex Pistols, és a ragga, dancehall reggae is merített a stílusból. A hip hop eredete ugyancsak ide köthető. A kingstoni Kool Herc testközelből ismerkedett meg a korai dubbal. Hasonló technikákkal próbálkozott New Yorkban, és részben neki köszönhető, hogy a toasting technika a ma ismert rap része. De az elektronikus zenei irányzatok merítkeztek a legjobban a dubból. Például a jungle, a drum&bass, a brekakbeat, a progressive és a trip hop. Az új évezred új zenei stílusokat is hozott, amelyek szintén magukon viselik a dub elemeit, ilyen a dubstep és és a dubtechno.

Magyarországon a ’90-es években kezdett elterjedni igazán a stílus. A Ladánybene 27 adta ki az első reggae albumot, 2002-ben nekik köszönhetően jelent meg az első dub lemez. Az Anima Sound System is előszeretettel készített hasonló nótákat. Egyre több sound system alakult, mint például a Love Alliance vagy az Irie Maffia.

Exit mobile version