Először Magyarországon: Of Montreal - Socfest

Először Magyarországon: Of Montreal

Olvasási idő: 2 perc

Először Magyarországon az elmúlt húsz év egyik legegyedibb, állandóan megújuló és besorolhatatlanságában is (vagy pont amiatt) elvarázsoló zenekara, az Of Montreal! A legendás Elephant 6 kollektívából kinőtt popcirkuszi attrakció színpompás kaleidoszkójában úgy fér meg egymás mellett az indie pop, a glam rock, a folk, a szintetizátorok és a pszichedélia, hogy a végeredmény sosem esik az öncélúság csapdájába. Sőt! Ha van olyan banda, akinek a slágereit korra, nemre és ízlésre való tekintettel bárki azonnal a szívébe tudja zárni, az biztos Kevin Barnes együttese. Amely júliusban az A38 Hajón szemezget majd a tizennégy (!) lemezes életmű legjobb pillanataiból.

Ha van olyan jelenség, amival kapcsolatban tényleg nem túlzás a besorolhatatlan jelző, az Kevin Barnes szürreális glampopfolk-projektje, az Of Montreal. Ugyan kezdetben nem sokban különböztek a nagyhatású Elephant 6 kollektívából kinőtt többi retrómániás zenekartól (mint a Neutral Milk Hotel vagy a The Apples In Stereo), a debütáló ‘Cherry Peel’ twee poppal kevert táncos indie popja hamarosan csak egy összetevője lett a banda kaleidoszkópikusan változó hangzásának. Az utána következő tizenhárom (!) lemezzel szinte minden stílusban kipróbálták magukat az afropoptól a Scissor Sisters-t idéző szex-funkig, a kozmikus country-tól a The Beach Boys-os vokálharmóniákban gazdag popig. Azt pedig, hogy az alapító-frontember egyike korunk legkiemelkedőbb dalszerzőinek, mi sem jelzi jobban, mint hogy ezek a hangzásbeli pálfordulások sosem hatottak öncélúnak, inkább csak egy határait folyamatosan tágító, soha meg nem állapodó tehetség organikus fejlődésének.

Mert az Of Montreal bizonyos értelemben maga Barnes: ő az egyetlen állandó tag, több albumon is ő játszik minden hangszeren, a szövegek pedig mindig hűen tükrözik az aktuális mentális állapotát. Utóbbit illetően elég csak a magnum opus ‘Hissing Fauna, Are You The Destroyer?’ mentális összeomlásról, valamint abból való felépülésről szóló szövegeit, vagy a ‘Lousy with Sylvianbriar’ szakítást körbejáró fájdalmas sorait elolvasni. Persze ez azt is jelenti, hogy az ő állapota mindig rányomja a bélyegét az aktuális lemez minőségére – de tekintve hogy az EDM-felé elmozduló tavalyi ‘Innocence Reaches’ ott van az életmű legerősebb pillanatai közt, várhatóan a koncert sem okoz majd csalódást.

Már csak azért sem, mert – ahogy azt a két évvel ezelőtti Snare Lustrous Dooming is bebizonyította – az Of Montreal élőben van igazán az elemében. Legyen szó a született showman Barnesról, az elképesztő kosztümökről, a színházi előadásokat megszégyenítő koreográfiákról vagy az olyan slágerekről, mint a táncparkettrobbantó A Sentence Of Sorts In Kongsvinger vagy az elképesztő fúvósokkal megtámogatott The Party’s Crashing Us, a zenekar minden koncertje maga a tömény eufória. Ez alól pedig a júliusi A38-as fellépésük sem lesz kivétel, ami valószínűleg a !!! hajós estjein edződött veteránoknak is tud majd újat mondani.