Ultrahang Fesztivál - Zene és zaj fúziója - Socfest

Ultrahang Fesztivál – Zene és zaj fúziója

Olvasási idő: 6 perc

Idén szeptember 28-a és október 5-e között ismét megrendezésre kerül az ország legkülönlegesebb zenei fesztiválja az Ultrahang Fesztivál. Az UH Fest 2014-ben hetedik alkalommal várja látogatóit. Tekintsük át, kiket és hol hallhatunk és láthatunk a fesztiválon!

A fesztivál szervezői 2001-ben adtak lehetőséget a közönség számára ”a nem konvencionális megközelítések és egyedi, nemzeti színterek bemutatására, melyeket gyakran hagynak figyelmen kívül a helyi médiumok és a nagy tömegfesztiválok szervezői”. A zenei kínálat valóban unikális az Ultrahang fesztiválon, ahogyan az a rendezvény nevéből is sejthető. A zaj és a zene határán mozgó koncertek különleges hangélményt nyújtanak, amelyet a hozzájuk rendszerint kapcsolódó vizuális produktumok csak tovább erősítenek. Az UH előadói olyan kérdésekre keresnek válaszokat kísérletező módon, mint például, hol kezdődik a zene és meddig tart, hogyan épül fel egy hang és abból a dallamok, hol van a határ zaj és zene között. A fesztivál szervezői szintén alapelvként vallják, hogy a programok összeállításának ne a műfaji keretek szabjanak határt. Ez a fajta törekvés érthető is, hiszen periferiális, szubkulturális közegből érkező előadók esetében a műfaji keretek nem meghatározóak, ha valaminek a gyökeréig kívánunk lenyúlni, akkor valóban el kell felejtenünk ezeket a kereteket. Az UH fesztivál olyan zenészeknek igyekszik teret engedni, akik nem a konvencionális szférákból érkeznek, hanem szakmájuk peremvidékeit járják. A résztvevő számára pedig megadja a rácsodálkozás élményét, a hallgató biztosan valami számára ismeretlennel fog találkozni és a zenealkotás teljesen új horizontja fog megnyílni előtte. Az UH közönsége a többség számára addig elképzelhetetlen, de legalábbis irigylésreméltó kreativitásról árulkodó módjait ismerheti meg a hangképzésnek.

A nyolc napos fesztivál lebonyolításában összesen 12 helyszín vesz részt. Szeptember 28-án este nyolc órai kezdettel a kedves öreg Charlemagne Palestine koncertjét lehet meghallgatni a Vakok Iskolájában. Az 1947-es születésű new yorki zenész és vizuális előadó ötven évesen jelentette meg első albumát. Charlemagne Palestine azóta számos templomban mutatta be egyedi orgonajátékát, ami hasonlóan meditatív dallamfolyásokból áll, mint az általa más fellépései alkalmával létrehozott zene. Palestine éneke szintén spirituális hatású, leginkább észak-amerikai gyökerekből táplálkozó sámáni hanghordozás kissé bukolikus torokhang jelleggel, amit a művész borral igyekszik tovább lágyítani.

Szeptember 29-én hétfőn 17 órától a CEU előadóban Charlemagne Palestine előadását hallhatják az érdeklődők, amelyben remélhetőleg mindenki magyarázatot fog kapni az előző este hallottakkal, látottakkal kapcsolatosan adódott kérdéseire is. Este 7 órától hat hazai fellépővel oszthatják meg a CEU előadótermét azok, akik élnek a felkínált lehetőséggel, hogy ingyen fogadhassanak be valami új zenei élményt. A Buster Keaton, amely Nagy Gábor és Németh Csaba szintetizátor-dob duója érzelmes énekhanggal kiegészülve súrolja a zene határait. Asio Otus számai egy bugyborékoló minimálmetszetét nyújtják a különféle, néhol élesebb, néhol lágyabb hangrétegeknek. Alpár jellemzően egyszerűbb acid hangzású dallamokból építkező, pszchedelikusabb, vibrálósabb hangzás felé tör számaival. Marquetant Tamás, művésznevén Ateuqram saját elektronikus hangokból precízen felépített, mégis feszültségekkel teli világába kalauzol el minket. Tulipán Máté szaxofonhanggal és változatos dallamtöredékeivel, zörejeivel hozza létre a Carla Under Water hangzását, amely helyenként valóban ahhoz hasonlítható, amit egy hullámzó vízburkon keresztül hallanánk a világból. Bhzsolt pedig olyan búgó, sistergő, zúgó, gyakran piszkos, zajokból összeálló kísérleti zenét alkot, amit sok mindennek lehetne nevezni, ha az ember bármihez is tudná hasonlítani.

 

Szeptember 30-án a Belgrád rakpart 23-as szám alatt található Capella veszi át a stafétát a helyszínek közül. Az 1000 forintos belépőért cserébe a prágai Baba Vanga kiadó előadóinak tolmácsolásában olyan egyedi hangélményben lesz része a megjelenteknek, amelyben a zaj és a zene küzdelméből már helyenként a zene is győztesen kerül ki. A Superskin néven ismert bécsi Andreas Klotz minimalista dalaiban különféle elektronkius stíluselemek bukkannak fel. Egyes számaiban inkább az industriál, míg másokban a dubos hangzás jelenik meg, rendszerint visszafogott ritmusú lüktetéssel.

Střed Světa személyében egy olyan Prága külvárosi mizantróp merészkedik a budapesti közönség elé, aki folyamatosan változó techno és IDM hangzást imitáló zenéjét több mint egy évtizede csiszolgatja. A magyar Lanuk muzsikája a Baba Vanga egyik legbizarabb hanganyaga, amelyben a különféle elektronikus zenei stíluselemek felaprózva, a hangzások felőrölve, a dallamok széttöredezve állnak össze sajátos új zenévé.

A mexikói származású Laura Luna idén augusztusban megjelent Isolaris című új albumán drone-ambient hangzású, néhol kísértetiesen lüktető, helyenként sivítóan dermesztő, általában azonban kellemesen búgó hangokból álló dallamok áramlanak hallójáratainkba.

Október 1-én este 8 órától különféle avantgárdba hajló muzikális élményekkel gazdagodhatnak a Mika Tivadarba látogatók.  A finn Jan Anderzén zenéje kellemesen lágy, ritmusos és tobzódik a különféle dallamokban, melyeket esetenként népi hangszerek hangjával tesz még egyedibbé. A finn DIY pszidhedelikus free folk vonalat képviselő Kemialliset Ystävät vezetője ezúttal a Tomutonttu nevű projektjével fogja képviseltetni magát. A francia Laurent Gérard, azaz Èlg legutóbbi albuma tavaly májusban jelent meg az SDZ records gondozásában. Az albumon található lassú és vontatott dallamvilágú számaiba a szerző nagy gonddal komponálta bele a nyugtalanító hangok komplett tárházát, beleértve ebbe saját torzított beszédhangját is.

Sőrés Zsolt, alias Ahad a magyar avantgárd szintér régi motorosa, aki előszeretettel rakja össze kísérleti zenéjét a hangskálán egymástól meglehetősen távol álló hangokból, emberi kántálással, zihálással, huhogással kombinálva azt, annak érdekében hogy a végeredmény még frusztrálóbb, még nyugtalanítóbb legyen. A szlovák Shibuya Motors saját meghatározása szerint az ”improvizált elektroakusztikus avant-core” műfaj elkötelezettje. Az együttes két alapítótagja a szakszofonos Miro Toth, illetve szintetizátorral és a különféle hardware és software eszközökkel mahináló Slavo Krekovic.

A zenei programok október 2-án a Beat on the Brat (Nyár utca 20.) és a Lärm (Akácfa utca 51.) helyszíneken kerülnek megrendezésre. Előbbiben este 7 órától a posztpunk és indierock hatásokat mutató magyar Gustave Tiger koncertjét hallgathatjuk meg. Az együttes idén májusban megjelent At The Idyll’s End albumának atmoszférája, elsősorban Szurcsik Erika énekhangja jóvoltából, kellemesen melankólikus, ugyanakkor zeneileg lendületes, helyenként kifejezetten erős sodrású. A Gustave Tiger a magyar rockzene olyan friss és üde színfoltja amely idővel még akár mainstreammé is fakulhat, mivel minden ehhez szükséges összetevő fellelhető a zenéjükben.

A Csordás Zita és Balogh Gallus duójából alakult Mayberian Sansküllotts zenéjét az énekesnő símogató hangjára épülő érzelmes, lassú popdalok jellemzik. A számok visszafogott, érzékeny hangzása helyenként LSD-be oltott magyar népdalra, máskor pedig egy leszedált Cranberriesre emlékeztet.

Azon szénalapú létformák, akikből a Beat on the Bratben hallható léleksimogató zenék semmiféle reakciót nem váltanak ki, a Lärmban biztosan megtalálják majd a számításukat. A helyszínen este 9 órától veszi kezdetét a technodömping. Fellép majd a Vatican Shadow-ként ipari-, illetve militarista techo alapokkal apokaliptikus hangzást teremtő amerikai Dominick Fernow. Lázár Gábor kompjúterzajokból rakja össze teljesen rideg, kényszeredetten logikus és vázszerkezetig csupaszított hanganyagát.

A Ste Pwri Tmod S. Olbricht, vagyis Mikolai Martin és Route 8 közös projektjének nyers és sötét hangzású elektro-techno zenéje diszkréten változatos és enyhén atmoszférikus. A szépen építkező számok hangulata visszafogott és feszes, ugyanakkor telt hangzású. Az estet Zefyr DJ szettje zárja.

Október 3-án pénteken este 7-től az A38 hajón majd este 10-től a Toldi Klubban várnak minden érdeklődőt szeretettel az UH Fest 2014 programjaira. Lássuk először, kikkel találkozhatunk a hajón. Gulyás Árpád, Szabó Bálint és Kristóf Márton trió alkotta 12z zenéje egy elektroakusztikus kísérlet monoton gitárdallamok elektronikus zenei aláhúzásával. A formáció ezúttal vendégművészekkel megtámogatva adja elő Sessionz című albumát. Bartha Márk beatboxer saját hangját és különféle gépi zajokat használ fel zenéjéhez, ami valami hasonló lehet ahhoz amit a zombi DubFX is játszana.

Turcsány Villő szobrászművész, performer és kísérleti zenész szólókoncertjén a művésznő zenei szárnypróbálgatásának lehetnek fültanúi a kedves rajongók. Az est vendégfellépője a szlovákiai Palmovka lesz, aki lassú lüktetésű, sötét és fenyegető hangzású elektronikus zenei képeit fogja élőben felvázolni a hajó közönségének.

Este 10-től a Toldi Klubban is kezdetét veszi az UH Fest. A The Stanley Maneuver, polgári nevén Molnár András zenei spektruma igen széles, amelybe a szutykos ambient kísérletektől kezdve a house-ba hajló szétcsúszott dallamokon át sok minden belefér. A svéd Jean Louis Huhta alias Dungeon Acid analóg hangeszközökkel kreált zenéje egy üdítő techno, acid egyveleggé áll össze, amelynek légkörét sokszor afrikai ritmusok teszik még primitívebbé.  A Paweł Kulczyński alkotta Wilhelm Bras moduláris szintetizátoraival, illetve saját készítésű gépeivel hozza létre egyedi hangzású zenéjét, ami olyan hatást kelt, mintha életre kelne az elektronika. Az olasz Lorenzo Senni egy befelé forduló rave hangzást csikar ki eszközeiből, amit saját megfogalmazásában pointilista trance-ként definiál. Az estre az italo-acid vonalat képviselő magyar lemezlovasok Galactic Jackson és Gördön teszik fel a pontot.

Október 4-én este 6 órai kezdettel a Trafóban kerülnek megrendezésre az UH Fest 2014 koncertjei. Az amerikai dobos, zeneszerző Eli Keszler vonóval, különféle réztányérokkal, zongorahúrokkal és természetesen dobbal hozza létre egyedi hangzású zajkompozícióját. Keszler zenéje vibráló, mármár meditatív hatású. A KTL a legújabban a Sunn O)))-ból ismert amerikai Stephen O’Malley és az osztrák Peter Rehberg duója. Tökéletesen megkomponált zenéjük a stoner-szerű, zajos egyedi gitárjáték és a morajló, búgó, süvítő elektronikus hangok összhangjára épül. A brit Janek Schaefer, a kortárs avantgárd zene egyik legelismertebb előadója, ezúttal elemes rádió segítségével fogja létrehozni nyugtatóan recsegő és telten búgó zenéjét.

A szintén brit Philip Jeck szóló fellépésein egyedi módon használja a lemezjátszót és a szintetizátort arra, hogy egy finom,de átható zenei folyamot hozzon létre. A Trafóban a kísérleti zene egyik legismertebb hazai zászlóvivője Tigrics, azaz Bereznyei Róbert lesz az utolsó fellépő. Tigrics saját készítésű gépeivel hozza létre az elektro és a techno műfaji elemeiből táplálkozó zenéjét.

Október 4-én este 11 órától, a fesztivál utolsó koncerthelyszínén a Kontra Klubban három fellépő, három különféle stílusban indul harcba a dobhártyák ellen. A koppenhágai Frederikke Hoffmeier, vagyis Puce Mary szintetizátorral és különféle emulátorokkal hozza létre kies poszt-indusztriál muzsikáját, amelyet saját énekhangja csak még destruktívabbá tesz. A brit Ekoplekz négyéves munkássága alatt 14 albummal örvendeztette meg azon minimál, techno és ambient kedvelő zenehallgatókat, akik a műfaji kereteket szétfeszítő, eredeti hangélményt keresnek.

A Kontra Klubban a magyar színeket a Keresztes Lóri, Balla Zoli, és Leidal András alkotta Wedding Acid Group elnevezésű trió fogja képviselni, akik hipnotikus és energikus acidszettet tolnak majd.

A zene és a zaj ennyi féle megközelítéséből a nyitott gondolkodású zenehallgatók közül bárki találhat a maga számára olyat, ami új élményekkel fogja gazdagítani. Mindenkit szeretnék arra bátorítani, hogy éljen a lehetőséggel, hogy az Ultrahang Fesztivál jóvoltából ismét olyan audiális élményekkel gazdagodhat, amelyekre lehet, hogy csak itt és most lesz lehetősége.