Pasik helyett nőt! - Socfest

Pasik helyett nőt!

Olvasási idő: 3 perc

Megérkezett az első, melegekről szóló magyar közönségfilm. Vagy várjunk csak, nem is! Valójában arról szól, hogy egy baleset után bármelyik meleg vonzódhat a nőkhöz. Tényleg! Orosz Dénes jól beletrafált egy kényes témába, és úgy tűnik, öngólt lőtt.

Coming out_6

Forrás: Hungaricom

A coming out angol kifejezést olyankor használják, amikor valaki mások számára szokatlan vagy népszerűtlen tulajdonságot vállal fel. Az elmúlt pár évben leginkább nemi, szexuális dolgokra, elsősorban homoszexualitás felvállalására használják. Nem véletlen tehát a címválasztás, hiszen a főszereplő, Vándor Erik (Csányi Sándor) egy nyíltan meleg műsorvezető, aki egy “Coming out” című rádióműsorban fogadja a hívásokat, és válaszol rájuk.

Magyarország Orosz Dénes rendezésében kidobta az első meleg közönségfilmet. Elég bátor vállalkozás volt, tekintve a szokatlan alapsztorit.  Azután hirtelen pálfordulás történt, egy baleset misztikus következményeként Erik hirtelen ugyanolyan zombi fejjel mered a női formákra, mint heteró társai. Akihez pedig komolyabban is vonzódni kezd, az a kezelőorvosa, Linda (Tompos Kátya). Végül egy szerepjátékba kezd, amiben a nem létező ikertestvérét játssza, csakhogy randizgathasson a rezidenssel. Itt válik a történet igazi mesévé és a még meleg-párti hangulat átcsap valami érthetetlen irracionalitásba. Pedig a film egész korrektül kezdődik. Egy kis ismertető a magyarországi meleg helyzetről.

A szóban forgó filmet máris sokan támadták. Többek szerint a film konklúziója, hogy a „melegség” választás kérdése, vagy hogy a melegek „visszaváltozhatnak”. Ez a sztori más országokban talán működne is, hazánkban azonban még nem tartunk ott, hogy ezen nevethessünk. A legnagyobb kérdés a filmmel kapcsolatban, hogy tulajdonképpen, most miről is szól? Mi a konklúzió? Én nem látom olyan borúsan a helyzetet, szerintem a meleg közösség képviselője, Erik akkor is coming out-ol, amikor bevallja, hogy ő a „mások között is más”. Vagyis számomra az lenne a fő mondanivalója, hogy mindegy milyen vagy, és kit szeretsz, fogadd el magad olyannak, amilyen vagy, és másokat is fogadj el ugyanúgy.

Coming out_2

Forrás: Hungaricom

Hiába, ha ezt csak komoly erőfeszítések árán, és nagyon nagy jóindulattal tudom így nézni. Talán nem is az a fő gond, hogy a film szerint varázsütésre heterókká lehet válni, hanem az, hogy teletűzdelik ellentmondásossággal. Az egyik jelentben, amikor Erik elrebegi gondját egy barátjának, az riszáló járásra és selypítésre buzdítja. Mire a főszereplő azt mondja, hogy ilyet soha nem csinált, most minek kezdje el. Ez a rész a sztereotípiákra akarna reflektálni, azonban a vásznon mégis folyton sálat hordó, feszülő pólót viselő, fura kéztartású és mindenkit becéző melegeket látunk. Túl sok az ellentmondás, amivel nem tudok mit kezdeni. Valahogy a rendező célja a visszájára fordult.

Nem ebből a filmből fogjuk megismerni a melegeket, mert itt mindenkit futószalagon gyártottak. Volt egy pillanat a filmben, amikkor halványan azt reméltem, hogy többet kapunk a párocska magánéletéből (persze csak az érzelmi oldalra gondolok), hogy csak átmeneti „zavar” a változás. De nem így történt. Voltaképpen nem ismerjük meg igazán a főszereplőt, de más karaktert sem. Elhangzik pár jelző, például romantikus, szingli, de a szereplők életébe nem nyerünk mélyebben bepillantást. A jegyespár kapcsolata is pillanatok alatt ér véget, mintha csak egy hete jártak volna. 5 év együttélés után dukált volna némi érzelem-megnyilvánulás, vagy akár csak kérdések. Kár, hogy nem lett bemutatva a valódi (vagyis emberi, és nem rajzfilmfigura-szerű) melegek élete, érzései, miliője.

A színészek olykor kínosan produkáltak a vásznon, idegennek érződtek a mozdulataik, és a dialógusok is helyenként nyögvenyelősre sikerültek. Csányi sem brillíroz éppenséggel, sőt a mimika-készlete igen egysíkú. Azért mégis ők húzzák fel a darabot. Tompos Kátya is elég jól játszik, pláne a szűkre szabott lehetőségeihez képest; sajnos ő belőle sem ismerünk meg sokat, csak annyit tudunk, hogy szerencsétlen a pasik terén. Mindentől függetlenül azért akadtak benne vicces jelentek, beszólások, leginkább a mellékszerepre ítéltetett homofób szomszéd, Mucsi Zoltán hozta őket. Elmaradhatatlan volt a konfliktus és rohanás a választotthoz, a sok magyar zene és persze a coming out.

Pontszám: 45