Kritika

Megosztó film – FOMO – Megosztod, és uralkodsz magyar film a mozikban

A FOMO – Megosztod, és uralkodsz (2019) Hartung Attila rendező első nagyjátékfilmje, amivel beledobta a Z generáció vízébe a követ. A kis költségvetéssel, de annál több ötlettel létrejött filmmel a 28 éves Hartung Attila célja az volt, hogy szembesítse generációja tagjait olyan jelenségekkel, amelyek negatív hatással vannak az egymáshoz való viszonyulásukra, társas viselkedésükre. A FOMO…

Attila Csizmadia | Film | Kritika, Mozi | 2019. október 12

A pénz útja sporttáskákban – Az amerikai birodalom bukása

Az amerikai birodalom bukása (2017) című kanadai film betekint korunk álságos gazdasági és társadalmi viszonyai mögé, miközben egy olyan érdekfeszítő krimit látunk, mely nem szűkölködik a humorban és iróniában. Az amerikai birodalom bukása (La chute de l’empire américain) című filmnek a műfaja bűnügyi vígjáték, de az alkotás annál sokkal több. Megvan a bűnügy, amely körül…

Attila Csizmadia | Film | Kritika | 2019. augusztus 26

Táncművész legenda múltja és jelene – Út a királyi operába

Eredetileg Yuli címet (2018, spanyol-kubai-angol-német) viseli a nálunk Út a királyi operába címmel mozikba kerülő, Carlos Acosta önéletrajza alapján készült film, mely a legendás táncművész sorsát mutatja be finom érzékenységgel. Önalakítás Az életrajzi filmek korszakát éljük, de nem igazán készül olyan alkotás, amely az egyedi sorsot úgy mutatja be, hogy a főszereplő a film egy…

Attila Csizmadia | Film | Kritika | 2019. augusztus 20

Aladdin reloaded

A Disney az utóbbi időben rápörgött a régi, népszerű rajzfilmek “élőszereplős” verzióinak elkészítésére. Eddig nem találtam olyat köztük, ami kifejezetten érdekelt volna, de az Aladdinra, mint régi kedvencre nagyon kíváncsi lettem.

Petik Tibor | Film | Kritika, Mozi | 2019. június 09

Sztrájk a gyárban – Hatalom vs. Adott szó

A Sztrájk a gyárban című francia (En guerre, 2018) alkotás nem dokumentumfilm, mégis ahhoz hasonló stílusbeli eszközökkel mutatja be napjainkban egy elhúzódó gyári sztrájk és munkavállalói tiltakozás történetét. A film éles kritikát fogalmaz meg mind a pénzközpontú világ embertelenségéről, mind a politikai hatalom álságos viselkedésről. A multinacionális vállalati világba enged betekintést a gyári munkások szemszögéből,…

Attila Csizmadia | Film | Kritika | 2019. március 25

Minden rendben és mégsem – gondolatok a Csodálatos fiú című filmről

A Csodálatos fiú (Beautiful Boy, amerikai, 2018) azért hiteles film a kemény drogok okozta problémákról, mert személyes és fájdalmasan valós tapasztalatok után megírt életrajzi könyvek adták alapját az alkotásnak. Riasztó adatok támasztják alá azt a tényt, hogy az Egyesült Államokban rohamosan terjed a metamfetamin használata, melynek közvetlen következménye az, hogy már milliós nagyságrendű azoknak a…

Attila Csizmadia | Film | Kritika | 2019. március 05

Kafarnaum – A remény útja (Capharnaüm, libanoni, 2018)

A Kafarnaum című filmet a 71. Cannes-i Filmfesztiválon a közönség negyedórás tapssal, ovációval fogadta a vetítés után. Cannes-ban megkapta a film a zsűri díját és az Oscar-díjra jelöltek között van. Lelket próbáló, de felemelő és lenyűgöző a film. A sajtóbemutató után azt gondoltam, hogy aludnom kell párat ahhoz, hogy oda tudjak ülni a számítógép elé…

Attila Csizmadia | Film | Kritika | 2019. január 31

A Kursk tragédiája még ma is letaglóz

2000 augusztus 12-én két robbanás történt az orosz haditengerészet büszkeségének számító Kursk atomtengeralattjárón, minek következtében az a tengerfenéken rekedt. Az orosz katonai vezetés és a kormányzat, a frissen megválasztott Putyin elnökkel az élén tétovázik és titkolódzik bizonytalanságban tartva ezzel a túlélőket és hozzátartozóikat. A Szovjetunió felbomlása óta nem volt olyan nagyszabású tengerészeti hadgyakorlat, mint akkor…

Varga Miklós | Film | Kritika | 2019. január 17

Az első ember – filmkritika

Ryan Gosling alakítja a Neil Armstrong életéről és az első holdra szállásról szóló, oszkárgyanús életrajzi dráma főszerepét. Úgy tűnik, minden adott az arany szobrocskához, komoly mondanivaló, folyamatos feszültség, kidolgozott karakterek, amerikai hazafias, politikai szál. Vagy talán mégse? 

Dorka Anett | Film | Kritika | 2018. október 28