Nagy sikerrel zárult a CAFe Budapest

Olvasási idő: 4 perc

Többek között a The King’s Singers teltházas koncertjével, Gyöngyösi Levente művének világpremierjével és a Recirquel Újcirkusz Társulat lenyűgöző új előadásával zárult a 27. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, a régió egyik legfontosabb összművészeti eseménysorozata. A fesztivál 17 napja alatt idén 140 kortárs zenei, színházi, könnyű- és világzenei, jazz és képzőművészeti program, opera- és táncelőadás, köztük rekordszámú premier és magyarországi bemutató töltötte meg 55 helyszínen a főváros legfontosabb kulturális intézményeit és köztereit.

„Rengeteg kiemelkedő pillanat, összetéveszthetetlen fesztiválhangulat, hatalmas érdeklődés, figyelemreméltó, progresszív alkotások és műfaji fúziók, olyan kivételes új művek, amelyeket itt, nálunk láthatott-hallhatott először a közönség. Tizenhét napra idén is a kortárs művészet büszke, pezsgő fővárosává vált Budapest” – foglalta össze a fesztivál eredményeit Káel Csaba, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál operatív testületének elnöke, a Müpa vezérigazgatója.

Kiemelte, hogy a CAFe Budapest idén is számos világsztárt látott vendégül: vadonatúj albumával és pályájának korai, katartikus hatású dalaival nyűgözött le mindenkit a Müpában Ólafur Arnalds, magyar szerző, Bella Máté művével örvendeztette meg a közönséget a francia Quatuor Diotima, a csordultig telt Akvárium Klubban adta első budapesti koncertjét Masego, és visszatért hazánkba a legendás Peeping Tom társulat is. A fesztivál a tavalyi rekordot is felülmúlva 55 mű premierjének vagy magyarországi bemutatójának adott helyet, köztük ősbemutatóknak, lemezbemutatóknak és olyan rendhagyó alkotásoknak is, amelyek kimondottan a fesztiválra készültek. Wolf Péter remekművét a BMC színpadán mutatta be Balog József zongoraművész hatalmas sikerrel, de a kritikák szuperlatívuszokban fogalmaznak a Recirquel Újcirkusz Társulat My Land című előadásáról is, amely egymás után nyolc teltházas estén bűvölte el a nézőket. Hatalmas érdeklődés kísérte a Magyar Nemzeti Balett Triple Dance című bemutatóját, Sebestyán Márta és a Jazzical Trio magával ragadó koncertjén jazz és népzene fonódott össze, Nagy Fruzsina, Halas Dóra és a Soharóza „catwalk-koncertje”, Az ügy új összművészeti formát teremtett, Várjon Dénes és Varga Tamás szólókoncertje pedig a kamarazene szerelmeseinek nyújtott emlékezetes pillanatokat.

A CAFe Budapest számos műfajban ünnepelte a legtehetségesebb fiatalokat és egy-egy terület emblematikus szakembereit, ikonjait. A Budapest Ritmo Díjat Simon Broughton, a rangos brit világzenei magazin, a Songlines főszerkesztője kapta, a legjobb első prózakötetért járó Margó-díjat idén Mécs Anna, a 3. Magyar Klipszemlén a CAFe Budapest különdíját pedig az Ed Is On zenekar vihette haza, akik ezzel lehetőséget kaptak arra, hogy 2019-ben, a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon is bemutatkozzanak.

„Mindig élmény látni, hogy a különböző intézmények és kulturális terek összefogásának és inspiráló együttgondolkodásának köszönhetően a fesztivál során a város minden szeglete megtelik élettel és művészettel” – mondta el Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) ügyvezetője, az operatív testület tagja.

Hangsúlyozta, hogy a CAFe Budapest 2018-ban is komoly vonzerőt jelentett a külföldi turisták számára, és idén olyan izgalmas helyszínek csatlakoztak a fesztiválhoz mint az Instant vagy a TRIP Hajó. A program nagy hangsúlyt fordított a meghökkentő, rendhagyó városi helyszínek bevonására, és több formabontó köztéri akcióval lepte meg a Budapesten sétálókat. A járókelők rajongtak a Madách téren elhelyezett tükörfalú, belül párnákkal kényelmessé tett „városi vadászlesért”. Márkus Sándor alkotása mellett hasonlóan nagy siker volt a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ Erzsébet téri installációja, a közösségi médiában pillanatok alatt rengeteg megosztást generáló „fotókáddal”. Mindazok, akik részt vettek a spanyol mozgásművész, Joan Català különleges, akrobatikus utcai varázslatában, életre szóló élménnyel lettek gazdagabbak, a fesztivál vadonatúj Kapszulainterjúk című sorozatát pedig több tízezren követték a CAFe Budapest videócsatornáján és közösségi platformjain.

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál küldetésének fontos része, hogy integrálja a leginnovatívabb városi gondolatokat, hogy perspektívát teremtsen a városban zajló izgalmas sorozatoknak, nemzetközi figyelemre is érdemes, különleges kezdeményezéseknek a legkülönbözőbb műfajokban az irodalomtól, a kortárs komolyzenén és az újcirkuszon át a képzőművészetig. A minisztérium és a főváros összefogásával, a Müpa és a BFTK közös szervezésében létrejött fesztivál a kulturális élet legfontosabb szereplőinek és szervezeteinek kínál lehetőséget a szoros együttműködésre és fontos közös projektek megálmodására és megvalósítására minden évben.

A nagy sikerű fesztivál-a-fesztiválban programsorozatok szervesen hozzátartoznak a CAFe-élményhez. Idén nyolcadik alkalommal látta vendégül a közönséget, illetve a szakmát, és közel 6.000 négyzetméteren mintegy 500 művész alkotását mutatta be Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vására, az Art Market Budapest. Hatalmas érdeklődés övezte a 2018-ban új helyszínen, a Várkert Bazárban megvalósult Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár programjait, a kortárs zeneszerzők új műveinek pedig fontos seregszemléje volt az immár több mind három évtizedes múlta visszatekintő Mini-Fesztivál. Igazi sikertörténet a CAFe Budapest keretében életre hívott Budapest Ritmo Fesztivál is, amely villámgyorsan vált a régió meghatározó világzenei eseménysorozatává, és amely idén is számos izgalmas programmal készült a koncertektől a showcase-napon át a szakmai beszélgetésekig.

A fesztivál keretében nyílt nagyszabású kiállítások a következő hónapokban is várják a látogatókat: a finn multimédiaművész, Salla Tykkä kiállítása a Ludwig Múzeumban és a Magyar Nemzeti Galéria Bacon, Freud és a Londoni Iskola című tárlata egészen 2019 januárjáig megtekinthető.

A 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál 2019. október 4-20. között várja majd a közönséget.