Hogyan fejlődött a Sziget arculata?

A Sziget arculata több változáson is átment az elmúlt 25 év alatt. Volt már Diáksziget, Pepsi Sziget és ma már az „Island of freedom” szlogennel, simán „Sziget” néven ismerjük és szeretjük. A következőkben megkíséreljük arculati szempontból megismerni a leghíresebb magyar fesztivál fejlődését.

Mi az arculat?

Az arculat tartalmazza az adott vállalat összes külső jegyét. Ezeket tudatosan és egységesen alakítják ki minden részletében. A logótól kezdve a prezentációk sablonján keresztül a munkatársak egyenruhájáig és a vállalat által használt betűtípusokig minden az arculat része. Ezeket a külső jegyeket elemezhetjük is, üzenetük van. Sokat elárulnak például arról, hogy kiket akar elérni az adott szervezet és milyen imázst (benyomást) kíván teremteni magáról.

A következőkben összegyűjtjük a Sziget néhány programfüzetét és plakátját, hogy megfigyeljük a fesztivál fejlődését arculati szempontból. Nem elemezzük évről-évre egyesével a reklámkampányokat és reklámfilmeket, ugyanis az egy külön szakdolgozatot igényelne (aki jövőre végez PR-Marketingesként, nyugodtan írja fel a témát). Ehelyett a logókon és programfüzeteken keresztül az arculati változás egy részét vizsgáljuk és megpróbáljuk kideríteni, miért történtek ezek.

A Diáksziget 1993-ban és 1994-ben

Az első Sziget, pontosabban Diáksziget 1993-ban nyitotta meg a kapuit. Ekkor egyfajta nosztalgia volt érezhető az 1960-as és 1970-es évek iránt, illetve a szervezők a hippimozgalomra is akartak utalni, ez látható a lapon is az „Á” betű közepében megjelenő szimbólumban. Angol feliratokat ma első sorban a turisták miatt láthatunk a Szigeten, de akkor valószínűleg a „nyugatias” jelleget, újdonságot és modernséget jelenthette. A sátor alakú szimbólum a nyári táborok hangulatára utalhat és érdemes megfigyelni a betűtípust is. Nem talpas, picit szabálytalan, ami nagyon lazának tűnik. A talpas betűtípusokat könnyebb olvasni hosszú távon, mivel az ilyen betűkkel írt szövegek egyenes vonalat rajzolnak ki maguk alatt. Azonban erre a merevségre itt nyilván nem volt szükség.

Ezeket a jeleket láthatjuk az egy évvel későbbi plakáton is, amikor a woodstock-i fesztivál 25 évfordulójára emlékeztek vissza. A következő nyárra azonban ezek a jelek is eltűntek, és 1996-ban történt egy nagyobb váltás.

Pepsi Sziget: 1996-2001

A Sziget arculata a Pepsi támogatásának köszönhetően változott meg gyökeresen 1996-ban. Itt érdemes a szponzorációról beszélnünk egy kicsit, mivel úgy általában fontos része a témakörnek és a fesztiválok működésének. Mindez nem azt jelenti, hogy a Pepsi vezetőire nosztalgiahullám csapott le, és szerették volna fenntartani az eseményt cserében azért, hogy kiragaszthassanak néhány plakátot a színpad elé. A szponzoráció üzleti aktus! A Sziget az imázsát adta át a Pepsinek, méghozzá pénzért. A cél az imázstranszfer, azaz ez esetben a Szigetről kialakult kép ráragasztása a Pepsire. Az 1996-ban kötött szerződést 1999-ben hosszabbították meg, de amikor az 2001-ben lejárt, már nem született új megállapodás. A fesztivál elég nagyra nőtt, és eljött az ideje, hogy a Sziget arculata független legyen egy másik vállalatétól.

Identitásépítés a Pepsi után

A Pepsi továbbra is az egyik fő szponzora maradt a fesztiválnak, de az új arculat részeként eltűntek a Pepsi-kék betűk a Sziget névből (és maga a Pepsi szó is). A folytatáshoz sorban megnézzük a plakátokat. Érdemes megfigyelni a Sziget név vizuális megjelenését: az S, z és i betű összefonását, a háttér vagy keret megjelenését a név mögött, valamint a betűk külső körvonalát. A játék a betűkkel is egy olyan elem, ami a Sziget elkülönítésében, saját identitásának létrehozásában segített. Gondoljunk a Vígszínházra például: az „í” betű megfordítása része a megjelenésüknek és segített, hogy egyedivé váljanak. Ha például Kovács János a nevünk, de szeretnénk erősíteni a saját identitásunkon, akkor kitalálhatunk egy becenevet, és kicsit máshogy írhatjuk le a nevünket, így elkülönülünk másoktól.

A sima, kisbetűs sziget szót meglátva fel sem merül a kérdés: „Melyik sziget? Korfu, Kréta?” Egyértelmű, hogy „A Sziget” az, amiről szó van. A márkaismertségen segít, ha van valami különleges külső jegy, amit megismerhetnek az emberek.

Napjainkban

Most, hogy már nem egyszer ugyanazt a logót, vizuális elemet láthatjuk a Sziget kapcsán, sokkal állandóbbá vált az arculata. A 2013-2014-es év során jelent meg a modern, kör alapú logó, amin lencsetorzítással ki van emelve a fesztivál neve. Miután egy angol szlogen is társult ehhez a képhez, sokkal modernebbnek „maibbnak” tűnt a logó. Ezeknek az újításoknak szerintem szakmai szempontból három fontos jelentése van: egy állandó logóval és angol szlogennel könnyebben fejben tartja a nemzetközi közönség is a fesztivált, ez a teljesen egyedi és az előzőnél is fullosabb logó már a világ többi fesztiválja közül is segít kiemelni a Szigetet. Mivel a „sziget” magyar szó, és nem minden külföldi számára bír jelentéssel, szükség volt még egy adag vizuális megkülönböztetésre a szlogen mellett.