A TV megölné a Youtube-ot? - Socfest

A TV megölné a Youtube-ot?

Olvasási idő: 2 perc

Érdekes elméletre találtam a Game Theory Youtube csatornán, melyet szeretnék veletek együtt átgondolni és kutatni. A televízió retteg a Youtube egyre növekvő népszerűségétől, és két lehetősége van: alkalmazkodik és maga is megjelenik a felületen vagy elbukik.

A fenti videóban a Game Theory műsorvezetője elemzi a Variety magazin borítóját, melyen Pewdiepie, a legnépszerűbb Youtube sztár egyszerűen ki van húzva egy nagy kereszttel ezzel talán azt jelezve, hogy nem fogadják el, mint sztárt. Példaként jelenik meg az EOnline cikke, melyben megkérdőjelezik, hogy egyáltalán létezik-e. A média mostani nagyjai rosszallóan nézik, hogy otthonról, egyszerű videókkal milyen nagy nézettséget tudnak elérni akár amatőrök is. Talán csak egy ártatlan poén az egész, de azért játszunk el a gondolattal és építgessük egy kicsit a felvázolt elméletet.

Ezek a diagramok mutatják 2011 és 2014 között a reklámokra költött pénz elosztását csak Magyarországon. Tavaly 189 milliárd forint forgott a piacon, azaz egy százalék több mint 1.8 milliárd forintot jelentett. 2011-ben az internet csak egy kis szelet volt, tavaly viszont már a piac negyedét uralta. A televízió pedig lassan, de biztosan veszített részéből.

1280x740_Reklamkoltes_2012_5

Forrás: Magyar Reklámszövetség

 

reklamtorta-2013-20141 (1)

Forrás: Magyar Reklámszövetség

Most hogy látjuk mi a helyzet ássunk mélyebbre. A Youtube szerintem könnyen párhuzamba állítható az Uber vagy AirBnB közösségi rendszerekkel, amik szintén szépen kavarják a piacot a nagyvállalatok kárára. Amint regisztrálsz, kapsz egy csatornát és nem csak megtekinthetsz, hanem fel is tölthetsz videókat, és akár te is elérhetsz több milliós megtekintéseket napok alatt. Nem egy milliárdokból működő vállalat diktálja a műsort, bárkit értékelhetsz és bárki, akár egy kézi kamerával lehet sztár.

Milyen lehet a médiaóriásnak azt látni, hogy egy csapat fiatal és szakképzetlen srác pár év alatt kezdi beelőzni pár ezer forintos költségvetéssel? Legyen „csak” 2-3 millió megtekintése egy-egy videónak, az már egy egész város, amit egy kis szobából pár nap alatt érnek el. Reméljük egy esetleges harc helyett, inkább az internetes megjelenésükön erősítenek a stúdiók.

Ha te is beszállnál a Youtube világába, mint alkotó és versenyre szállnál a média nagyjaival, itt olvashatsz pár tippet a kezdéshez.