7+1 tipp útvonaltervezéshez

Egy kellemes baráti tekergést nem is olyan könnyű megszervezni. Íme hét tipp, hogy minden a lehető legjobban sikerüljön.

1. A leggyengébb láncszem

Mindenféle rosszindulat nélkül az egyik legfontosoabb, hogy mindenki kényelmesen végig bírja tekerni az adott napi távot és ez alapján tudjuk megtervezni a teljes túra időtartamát. Értelemszerűen a “leggyengébb láncszem” itt nem csak a fizikai erőnlétről szól, fontos tényező az életkor, az általános egészség (pl. térdfájás), a kerékpáros tapasztalat és maga a bicikli is. Ha van rá lehetőségünk, érdemes tartani egy-két edzőtúrát, ahol összerázódhat a csapat és könnyen felmérhető az erőnlét is.

Mivel egy Balaton-kör szervezését érdemes már a szezon előtt elkezdeni, így ezzel nehéz kalkulálni. Bár talán egyértelmű, hogy egy olyan csapattal, akik közül sokan még nem tekertek egyszerre 100 kilométert, nem érdemes 2 naposra tervezni a 210-es kört.

2. Növekvő terhelés

A fizikai elképzelésnek ez kicsit ellent mondhat, hiszen az első napon sokkal kipihentebbek vagyunk, mint az utolsón, mégis az a tapasztalat, hogy az utolsó napon sokkal többet tud teljesíteni az ember, mint az elsőn. Természetesen nem elhanyagolható a terepviszonyok kérdése sem.

Mi úgy tervezzük, hogy az első napi alig 40-es kisebb túrát (Balatonvilágos és Alsóörs között) a következőkben még két picit hosszabb, de a Balaton-felvidék hullámvasútja miatt nehezebb túranap követi. A maradékot pedig két részletben, de teljesen sík terepen tesszük meg.

Egy nyaralós-szórakozós kirándulásnál viszont figyeljünk arra, hogy legyen idő a strandolásra és a látnivalókra is.

3. Szállás és egyéb útpontok

Ha többnapos vándortúrára készülünk, számolnunk kell azzal, hogy az erre alkalmas szállások szinte sosem a tervezett útvonal mellett vannak. A látványosságokról nem is beszélve. érdemes a napi távokat úgy belőni, hogy legyen ráhagyás az ilyen kitérők okán.

Érdemes leülni egy térkép(szoftver) elé, bejelölni a szállásokat, majd a látnivalókat és az így kialakult ponthálót ésszerűen összekötni. Ne felejtsétek ki a strandokat és a kajálós/vásárlós helyeket sem, bár ezeknél sokkal nagyobb a játéktér, de azért érdemes előre feltérképezni a lehetőségeket. Például egy vasárnapi szállás esetén jó tudni, hogy az odaúton van-e olyan ABC ami nyitva van estig, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés, a strandból pedig jobb az adott túranap célpontjához közelit választani.

Az egyes látnivalóknál, főleg ha távol van a tervezett útvonaltól, érdemes megnézni az internetes véleményeket is. Lehet hogy érdekesnek tűnik egy hely, de ha már a Google találatai közt is csupa rosszat (és aktuálisat) találtok róla, akkor nem biztos, hogy megéri azt a plusz kilométert.

4. Időbeosztás

Van egy másik, nem elhanyagolható tényező is, az idő. Hajlamosak lehetünk könnyelműen számolni ezzel, pedig nagyon nem szabad!

Ha kényelmes túratempóval haladunk, az 16 kilométer per órás átlagot tud eredményezni. Ehhez jönnek hozzá a rövidebb pihenők, amiket óránként nem árt beiktatni, az ebéd, ami után minimum egy fél órát illik ejtőzni, plusz a látnivalók, ahol sokan elfelejtik, hogy nem csak elsuhanunk mellettük.

Ha rugalmas a szállásunk és érkezhetünk későn is, akkor könnyebb a helyzetünk, de akkor sem érdemes napközben 4-5 órát pancsolni egy 20-30 kilométeres táv előtt, mert azon kívül, hogy a strandolás is tud fárasztó lenni, történhet egy defekt is, ami szintén komoly időveszteséget okozhat.

5. Amit nem tervezünk

Szerintem nincs olyan, hogy minden pont ugyanúgy történik, ahogy a túra megtervezésekor elképzeltük. Lehet egy nem tervezett megálló, egy elnyúlt ebédszünet vagy a kötelező eltévedés. Ezekre az időbeli csúszásokra csak úgy lehet felkészülni, ha van olyan program amit le lehet rövidíteni vagy akár teljesen el lehet hagyni. Gondolom senki sem szeretne mondjuk éhen maradni, csak mert lekéste az utolsó nyitva tartó boltot.

Persze a csapat ketté is válhat ha a helyzet megkívánja, de szerintem ez legyen az utolsó ötlet.

6. B-terv

Jó ha tisztában vagyunk azzal, hogy a tervezett célunk eléréséhez létezik-e alternatív útvonal. Persze nem kell letervezni mindet, de kevésbé lesz ijesztő ha mondjuk kiderül, hogy az adott útvonalról letiltották a bicikliseket, mert van némi sejtésünk, hogy merre lehet továbbmenni.

7. A túrán

A tervezés igazából akkor fejeződik be, amikor hazaértünk. A fenti példák többnyire a napközbeni esetekről szólnak, így látható, hogy bringázás közben is van egy folyamatos újratervezési faktor. De az is lehet, hogy a csapat annyira elfáradt, hogy nem akar felmenni másnap Tihanyba, így azt el kell hagyni.

Törekedjetek arra, hogy a csapat végig együtt maradjon, kompromisszumok szülessenek vita helyett és jól érezzétek magatokat.

+1. Ne vegyétek túl komolyan

Ez ugyan teljesen ellent mond sok fenti tanácsnak, de az biztos, ez egy nyaralás. Bármikor szembe jöhet egy érdekes hely, egy ismerős vagy bármi, ami kizökkenthet. Viszont többnyire ezek szoktak azok az események lenni, amikre a leginkább vissza fogunk emlékezni, így annyit javasolnék a végére, hogy nem szabad görcsösen ragaszkodni a tervhez!