Improvizációs színház a képernyőn - Socfest

Improvizációs színház a képernyőn

Olvasási idő: 3 perc

Az improvizáció lényege, hogy elfogadjuk a felkínált lehetőségeket és tovább építjük a jelenetet. A Comedy Central vadonatúj sajátgyártású műsorából, a Készhelyzetből kiderül, hogy ismert emberek miként boldogulnak nehéz szituációkban és bemutatkoznak egy különleges műfaj képviselői is. A Grund Színház tagjai most először szerepelnek képernyőn.  

A Készhelyzetben hétről hétre újabb és újabb ismert emberek – színészek, zenészek, televíziós személyiségek – mutatják be, hogyan kezelik a húzós helyzeteket. A stúdióban a játékra hívott sztárvendégek idegen ruhában és ismeretlen díszletek között találják magukat, belecsöppennek egy szituációba. Előre megírt szövegek nincsenek, így az adott híres vendég a kedvére alakítja a helyzetet. Scherer Péter például arra „ébredt”, hogy másnapos miniszterelnökként feküdt irodája padlóján, míg Horváth Kristóf egy műtőben találta magát, kissé bedrogozott doktorhallgatók gyűrűjében.

Nemcsak az avatatlan vendégszereplőket érte váratlanul a helyzet: a Grund Színház színészei is csupán a jelenetben lévő karaktereket és az alapszituációt ismerik, a vendég reakciói kiszámíthatatlanok.

Én csak berontottam a színre és elkezdtem vele üvölteni. Megfagyott a levegő, majd hogy a katasztrófát megoldja, egyszerűen lesmárolt – mondta Juhász Tünde, az elnök (Scherer Péter) feleségét alakító színésznő. Itt szabadult el az őrület. Mindenki csókolózott mindenkivel, alig emlékszem már rá, hogy hogyan történt. Csók csókot követett, és a végén még egy nézőt is betalált az elnök úr – emlékezett vissza Palkovits Nóra, az „elnök tanácsadója”. A Horváth Kristóf jelenetében szereplő improvizátoroknak is volt mire rácsodálkozniuk. Az egyetlen, ami nehézséget okozott, hogy rengeteg olyan orvosi műszer, kellék volt, amiről fogalmam sincs most sem, hogy mi volt az. Na, ezeket használni kellett, remélem nem tettem kárt semmiben – mondta Fodor Dávid, aki egy bekábult orvossegédet alakított Színész Bob mellett.

grund_3

A Grund Színház színészei ismernek egy lehetséges forgatókönyvet és a saját karaktereiket, a jelenet vendége azonban nincsen beavatva, úgy reagál, ahogyan a kedve tartja. Soma például hatalmas lendülettel vetette bele magát a szituációba, az első perctől maga alakította a történetet, valósággal berobbant – mondta az amerikai Andrew Hefler, aki 23 éve él Magyarországon és 5 éve vezeti a Grund Színházat, tanítja az improvizációs módszereket.

grund_5

 

Azt mondjuk mindenkinek, aki szeretné megtanulni az improvizációs technikákat, hogy ha a partner felkínál egy témát, akkor fogadjuk el és vigyük tovább, ne öljük meg a jelenetet a saját, makacs elképzeléseink miatt. Az improvizáció másik alapja a megfigyelés, de nagyon fontos az is, hogy tanuljunk meg igent mondani, hagyjuk, hogy az adott szituáció elsodorjon magával. Túl gyakran mondunk nemet, mert sokszor az a biztonságosabb út. Ha improvizálunk, akkor ettől el kell vonatkoztatnunk” – tette hozzá Hefler. A szakértő szerint ez egy olyan tanulható technika, amely állandó gyakorlást igényel ugyan, ám segítségével sokszor feleslegessé válik a forgatókönyv, mivel minden történet az emberi kapcsolatok alakítanak.  A Grund Színház független tagjait nehéz zavarba hozni. Minden helyzetben feltalálják magukat, tudják, hogyan kell reagálni a külvilág ingereire – mondta Hefler.

grund

 

A Készhelyzet stúdiójába hamarosan érkezik Lakatos Márk és Falusi Mariann, akik szintén hagyták, hogy a Grund Színház színészei elképesztő helyzetbe sodorják őket.