Kultúrsokk - Socfest

Kultúrsokk

Olvasási idő: 3 perc

Kultúrsokkot többnyire külföldi utazások alkalmával élünk át. A kultúrák közötti váltás, hatalmas szociális különbségek, eltérő szokások, emberek, környezet, ételek, saját pillanatnyi hangulatunk mind meghatározzák, hogy milyen mértékben megy át rajtunk. Kultúrsokk nemcsak negatív hatású lehet, hanem átélhetjük ezt pozitív irányban is.

sargaruhaslanynyers (2)Az is meghatározó, hogy melyik országból melyik országba tartunk. Például ha hosszabb időt töltünk mondjuk Indonéziában, ahol hozzászoktunk a kényelmetlenebb életkörülményekhez, a lassúsághoz, az “ej ráérünk arra még” életfilozófiához, és ellátogatunk Szingapúrba, hatalmas sokként nehezedhet ránk a pontosság, a gyorsaság, a tisztaság, a szabályok betartása. Egy másik példa lehet mondjuk Vietnámból Mianmarba utazni, és hirtelen rádöbbenni, hogy minden mennyivel drágább, szállás tekintetében a megszokott napi 5 dollár helyett 10 dollárt fogunk fizetni.

A változásokhoz hozzá kell szoknunk. Egyénenként eltérő időre van szükség ehhez, valakin 1-2 nap alatt átmegy, valakinek több kell. A kultúrsokk tényét célszerű észben tartanunk, ha hosszabb, akár több hónapig tartó hátizsákos utazást tervezünk. Ez az a fajta utazás, ahol a legközelebb kerülhetünk hozzá. Ha 2 hetes nyaralásra megyünk Thaiföldre és végig szállodában szállunk meg, akkor kevésbé érződik ez a jelenség.

Alább felsorolom azokat a tényezőket, amelyeket a leginkább tapasztalok utazásom során, melyről bővebben itt olvashattok.

Országonként mások az emberek, más viselkedéssel, szokásokkal maguk között vagy a turisták felé. Lehet hogy egy országban csak mosolygós emberekkel találkozol, egy másikban pedig mindenki át akar verni, vagy csak egy sétáló bankautomatát látnak benned. Előre nem lehet kiszámítani, hogy hol, mi vár.

Pénz

Már épp megszoktad, hogy mi az átváltás, hogy minek mennyi az értéke helyi valutában számítva, mikor kezdheted elölről az egészet egy teljesen új helyen.

Időbe telik, mire megtalálod, hogy hol olcsó enni, vagy hol szállj meg. És általában kiderül, hogy mindig van olcsóbb, mint amennyit kezdetben fizettél.

Közlekedés

Az egy dolog, hogy Ázsiában káosz a közlekedés, de a járművek, vagyis a tömegközlekedésre szolgáló eszközök is mások lehetnek, vagy lehet, hogy nem is léteznek. Egy csendesebb ország után kifejezetten zavaró lehet ha olyan helyre mész, ahol megannyi motorbicikli vagy dudáló autó zavarja meg a nyugalmad, vagy adott esetben csak hajóval tudsz közlekedni heti kétszer.

Technika

Egyes országokban fejlett a technika, például okostelefonokat látunk mindenkinél a metrón, a másik országban még metró sincsen és a jó öreg Nokia telefonokat használják. Wifi nagyvárosok kivételével nincsen, ott is elég rosszul működik, vagy jó előre kell kalkulálni a költségvetést, mert sok helyen nincs ATM. A kártyás fizetésről pedig még hírből sem hallottak.

Ételek

Sok ország gasztronómiai paradicsom, másokban pedig napokon keresztül ugyanazt eszed, mert mondjuk vegetáriánus vagy, ők meg nem, és nincsenek is felkészülve az effajta étkezésre. Valahol oké az utcán enni, máshol inkább kerülendő. Gyakran a gyomornak is idő kell még átáll az új helyre, főleg, ha az ország ételei csípősek, még a nem csípősnek titulált ételeik is.

Szokások

Akár etikettről, akár utcai viselkedésről vagy öltözködésről van szó , országonként más és más szokások, szabályok vannak. Ehhez is idő kell, míg egyiket megszokod a másik után, vagy adott esetben elfogadod, hogy köpködnek körülötted, míg az ebédedet fogyasztod.

Időjárás

Melegből hidegbe, hidegből melegbe. Fel kell készülni megfelelő ruhával. Ide sorolom azokat a nagyvárosokat is ahol valamilyen oknál fogva azt gondolják, hogy hullaház hőmérsékletet kell csinálni a boltokban és a tömegközlekedési eszközökön. Hiába izzadsz az utcán, ha egy kávézóba betérve halálra fagysz a légkondi miatt.

Higiénia

Más a wc, iható vagy nem iható csapvíz, kosz az utcán, éttermekben, buszon.

Hogyan lehet csökkenteni a kultúrsokkot?

Át kell vészelni. Időt kell adni magunknak arra, hogy átálljunk, megérkezzünk az új országba. Az első pár napban pihenni, megfigyelni, átadni magunkat az újnak, szépen lassan, nem megerőltetve a napot mindenféle programmal. Azokat a dolgokat kell ilyenkor tenni, amelyek boldoggá tesznek. Ha ennél egy jó mekit, akkor azt. Ha innál egy jó kávét, akkor azt. Ha egész nap aludnál a parkban, akkor azt. A városnézés meg fog várni…

Még több utazással kapcsolatos érdekes történeteket, tippeket, tanácsokat a sárga ruhás lány oldalán, vagy facebook csatornáján olvashattok.