A holland művész újra az A38 Hajón

Jim Jarmusch Halhatatlan szeretőjének cannes-i díjazott zeneszerzője, Jozef van Wissem új lemezeivel tér vissza az A38 Hajó koncerttermébe! A Prágában élő holland művész a február végén szintén az A38 fedélzetén koncertező Amenra saját kiadójánál megjelent albumát, a Nobody Living Can Ever Make Me Turn Back dalait, valamint filmzenei gyűjteményét, a New Lute Music for Film dalait adja elő Budapesten, május 16-án.

“A nyugati világ talán legismertebb lantművésze” – mondja róla nemes egyszerűséggel a Quietus magazin, és Jozef van Wissem esetében nem is téved nagyot. Ez a különös, magába forduló, groningeni kocsmáját előbb New York-i belső emigrációra, majd prágai letelepedésre cserélő autodidakta művész élete már jó ideje a lant körül forog. Az egykor újhullámos és kísérleti rockzenekarokban gitározó van Wissem 1993-ban gondolt egyet, szakított a rock and rollal és az általa vezetett bárral, eladta mindenét és az Egyesült Államokba költözött. Szinte teljesen magába fordulva évekig ki sem mozdult otthonról, csak speciális, hatalmas méretű, kétnyakú, huszonnégyhúros lantjain gyakorolt.

“Első éveimet úgy töltöttem New York-ban, mint egy szerzetes” – mondja van Wissem. Aztán később, első lemezei után sokkal nyitottabbá vált, és rengeteg duóban dolgozott. Leghíresebb zenésztársa nem is “igazi” zenész, hanem filmrendező: a kétezres évek közepén találkozott Jim Jarmusch-sal, akivel azonnal egymásra hangolódtak. Több közös lemezt is felvettek, de az együttműködés csúcsa kétségkívül Jarmusch tavalyelőtti filmje, a Halhatatlan szeretők zenéje volt. Jarmusch zenekara, a tavaly új kislemezt kiadó SQÜRL mellett van Wissem szerezte a film atmoszféráját alapvetően meghatároző, rendkívüli intenzitású zenét, amiért Cannes-ban díjat is kapott.

Van Wissem teljesen egyedülálló zenei világot épített fel, amiben a minimalizmus, az ambient, a szakrális zene elemei keverednek rock- és zajrock-hatásokkal, blues-zal, folkkal. Sötét, melankólikus univerzum bontakozik ki van Wissem darabjaiból, nem véletlen, hogy kollaborációiban is csak saját karakterét erősíti fel – Zola Jesus-szel közös munkája mindmáig az énekesnő karrierjének egyik csúcspontja.