Martin McDonaugh misztikus, fekete komédiáinak sorát erősíti A nagy kézrablás is, amely az Erőszakik és A kripli alkotójának Magyarországon még nem játszott darabja, egy gyilkos humorú élet-halál harc. Amire a néző számíthat: erős karakterek, erős kifejezések.
Tarlington. Mervyn, a kisvárosi szálloda recepciósa mindig arra várt, hogy életének dögunalmát fölkavarja egy igazi dráma. Amikor lövés dörren az emeleti szobában, és Mervyn egyedül találja a gyanús, félkezű vendéget, a drogdílernek és csajának pedig nyoma veszett, már tudja: eljött a nap.
A párbeszédek Tarantino és Guy Ritchie figuráit idézik, a bűnügyi történetben mintha a Sin City és a Csupasz pisztoly filmek világa találkozna egymással. Az előadás szereplői néha cifrán szentségelnek – de mindezt persze csak azért teszik, mert közvetlen életveszélyben vannak, fegyvert fognak a fejükhöz és leöntik őket egy kanna benzinnel.
Aki szereti Tarantino vagy a Coen testvérek filmjeit, ezt is imádni fogja! A Thália fergetegesen erőszakos jelenetekkel és lehengerlően briliáns szitkozódásokkal várja a nézőket.
Radnai Márk, a darab rendezője, aki korábban is dolgozott már a szerző egy darabjával, McDonagh legfontosabb ismertetőjegyeit a következőképpen foglalta össze:
McDonagh mindig furcsa, sötét, misztikus, film noiros, már-már rémmesébe illő történeteket ír. Többnyire valamilyen hír vagy újságcikk inspirálja, ami A nagy kézrablás esetében egy Spokane-i sorozatgyilkosság volt. Ezekből a hírekből aztán meglehetősen erős sztorikat épít fel. A mi történetünk egy város szélén álló, elhagyatott hotel szobájában játszódik. Egy portás őrzi a kulcsokat, aki alig várja, hogy végre történjen valami, az új vendégek érkezésével pedig meg is kapja a drámát, amire vágyik. Egy félkezű fickó keresi a kezét, akit két drogdíler próbál meg lehúzni, és egy főiskoláról lopott, formalinos kézzel átverni.
Az ír sikerszerző egyetlen Amerikában játszódó darabja 2010-ben debütált a Broadwayen. Nem mindennapi, szélsőséges élethelyzetben találkozó figuráit Szervét Tibor, Bán Bálint, Lovas Rozi és Tamási Zoltán keltik életre. A rendező szerint a Szervét Tibor által megformált alak, Carmichel esetében egy kényszerbeteg, mániákus pszichopatáról beszélünk, aki olyan dologra tette fel az életét, amiről ő maga is tudja, hogy semmi értelme.
Egy ötvenes fickó, aki 27 éve keresi a levágott kezét. Elmondása szerint egy vonat vágta le, amit idegen fiatalok szorítottak a sínekhez, akik aztán a saját kezével integettek neki, majd eltűntek. Még mindig az édesanyjával él együtt, akivel meglehetősen furcsa a kapcsolatuk. Mervyn a portás (Tamási Zoltán) alkoholista, évekig speeden élt, és a börtönt is éppen csak megúszta. Magányos figura, senkije nincsen. Régi sérelme, hogy évekkel ezelőtt egy színes bőrű fiú lenyúlta hatvan dollárral. Most ez a fiú, Toby (Bán Bálint) kerül a történet középpontjába. Ő egy drogdíler, pitiáner kis bűnöző, aki a barátnőjével közösen viszi az üzletet. A barátnő, Marilyn (Lovas Rozi) lázadó, harcos típus. A nők egyenjogúságáért, az elfogadásért, az előítélet mentességért küzd, és ugyanezt várja el mindenkitől. Ez már csak azért is érdekes, mert Carmichel folyamatosan rasszista megjegyzéseket tesz. Ez a négyes kerül be egy éjszakára a hotelszobába, és ameddig a történet elfajulhat, el is fajul. Mindezt azonban rendkívül szórakoztatóan teszi, legyenek a jelenetek bármennyire is brutálisak.
Szereposztás:
Carmichel – Szervét Tibor
Toby – Bán Bálint
Marilyn – Lovas Rozi
Mervyn – Tamási Zoltán
Jelmeztervező: Erdős Júlia Luca
Díszlettervező: Cseh Renátó
Rendezőasszisztens: Hatvani Mónika
Súgó: Serfőző Andrea
Asszisztens: Magócs Niki
Fordította: Hamvai Kornél
Rendező: Radnai Márk
A színdarab Magyarországon a Theatrum Mundi Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével kerül színre.
A produkció a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében kerül bemutatásra április 23-án.
Az előadás 18 éven aluliak számára nem ajánlott!