A Cseh Tamás Program évről évre egyre több ígéretes, kezdő zenekarnak nyújt segítséget a művészeti pályán való elindulásban. A korábbi három év tehetséges felfedezettjei közül választottam ki három kedvencemet, akik mára jelentős ismertségre tettek szert, és egyre gyakrabban találkozhatunk velük a fesztiválok és szórakozóhelyek színpadán, a rádióban, vagy az online zenei felületeken.
#1. Margaret Island
A Margaret Island 2013. őszén alakult Budapesten. A zenekar eredeti elhatározása az volt, hogy a magyar zenei életben kevésbé megtalálható akusztikus, folkos popzenét játsszon. Bolyongó című daluk tette őket ismerté, a trió (Lábas Viki – ének, Füstös Bálint – gitár, Törőcsik Kristóf – basszusgitár) fellépésein közreműködött Gerendás Dániel (dob), Koltay Kurszán (zongora), Verők Tamás (gitár) és Sárkány Berci (ütőhangszerek). Első lemezük, a 2015-ös Egyszer volt, saját szerzeményeket tartalmazott, a Csillagtalan rajta az egyetlen népdal. A gyermekkor lezárását szimbolizáló album olyan, mára slágerré vált dalokat tartalmazott, mint az Eső, az eredetileg angolul megírt, majd Bódy János magyar szövegével előadott Nem voltál jó, és egy másik Bródy – feldolgozás: az Egy lány sétál a domboldalon. Ők jegyzik a 2016-os EFOTT-himnuszt, Hadd legyek én a naprendszered címmel, 2016-ban pedig megjelent az új album, a Bakancslista, rajta olyan számokkal, mint a Veled minden, a Hajnali láz, vagy az Engedd, hogy szabad legyek.
#2. Iamyank
“Álmodozó, varázslatos zene azokra a pillanatokra, amikor a belső világodra figyelsz.” – mondja saját magáról az Iamyank Live Band. Iamyank dobosként kezdte a ska-t és reggie-t játszó Lions of Suburbia–ban, valamint a progresszív rock-ot játszó Sunrise circus nevű formációban. Majd rájött, hogy a producerkedés érdekli igazán, maszkban játszott glitch-hop-ot egy ideig, majd mindkettőt eldobta (mármint az álarcot és a glitch-hopot), és az electronica felé fordult. Bár Magyarországon ez a kifejezetten nem a táncoltatás célját szolgáló, inkább “hallgatgatós” stílus egy kisebb, “vájtfülű” közönséget mozgat meg, Yank mégis ezt választotta, mert nagyobb teret kapott így a kreativitása. Otthagyta a reklámszakmát, hogy elkerülje a kiégést, ma már csak szabad alkotással foglalkozik, a mainstream mellőzése pedig a művészeti tevékenységére is jellemző: kis fesztiválokon és kevésbé populáris klubokban lép fel. Előkelő helyen végzett az Index A szám című tehetségkutatójában, illetve elvégezte Budapest talán legrangosabb producer suliját, az ImPro School-t, ahol később tanítani kezdett. A Cseh Tamás Program megpályázása idején vágyat érzett rá, hogy több emberrel, zenekarral álljon a színpadon – így jött létre az Iamyank Live Band, velük turnézva ismertette meg ország-világgal a Hiraeth című albumot.
#3. Csaknekedkislány
A Csaknekedkislány tánczenekar négytagú férfizenét játszik saját elmondása alapján. Csepella Olivér (ének) és Konsitzky Dávid (gitár, vokál) egy balkánzenét játszó bandában találkozott, amely feloszlása után ketten elkezdtek egy új projekten dolgozni. Mivel épp párkapcsolati válságon estek át, ideálisnak mutatkozott az időzítés, hogy férfiasan rockzenekart alapítsanak. Nagy Dávid (bass) és Fatér Ambrus (dob) csatlakozásával pedig teljessé vált a formáció. Zeneileg hatott rájuk a beat, az ötvenes évek amerikai rockabilly-ja és pszichedelikája, a szövegeket író Olivér számára viszont Cseh Tamástól Pilinszky-n és Bereményin át az Európa Kiadó, a Kontroll Csoport vagy a Balaton adta az inspirációt. 2015 – ben jelent meg Na Ná Ba Bám című albumuk, 2016-ban pedig két EP-t adtak ki, Szomorú palánta és A Férfi Album címmel. Ez utóbbihoz a rendezést is tanuló Ambrus rendezett háromfelvonásos klipet – a dalok ugyanis a férfiúi jellemfejődés egyes szakaszait jelenítik meg.
A legjobb szám viszont akkor is a Tihany, amit itt hallgathattok meg, csak hogy ne legyen már ebben a cikkben annyi youtube videó.