Lucy Kirkwood: Munkavégzés során nem biztonságos - Socfest

Lucy Kirkwood: Munkavégzés során nem biztonságos

Olvasási idő: 3 perc

Lucy Kirkwood tragikusan vicces darabja a férfi- és női magazinok világát állítja szembe, vagy éppenséggel párhuzamba. Vajon mi az erkölcstelenebb? Eltussolni egy kiskorúról készült meztelen fotó kikerülését, vagy a női nemet ért sérelmeket az unalomig ismételgetve együttérzést kicsikarni? A cél mindkét újságnál ugyanaz: példányszámot növelni. Az eszközök azonban mások. Míg a férfiak világában az agresszió nyílt, a nőkében manipulatív, burkolt. Méltó tükörképei egymásnak. 

Rupert és Charlott egy ideje már újságíróként dolgoznak a Doghouse nevű férfimagazin szerkesztőségében, Sam szemüveges, gyámoltalan, de annál ambíciózusabb gyakornok, fényes karrierről álmodozik. Főnökük, Aiden a lazának tűnő, tapasztalt arc, akit megedzett a média kegyetlen világa. Amikor kiderül, hogy az egyik fotójukon szereplő lány apja perelni akar, láthatóan semmitől nem riad vissza a lap jó hírének megtartása érdekében. Izgalmas párbajra kerül sor: az apa, Mr. Bradshaw eltökélt szándéka, hogy bosszúból tönkretegye a főszerkesztőt. A sokat bántott kisember archetípusa ő, aki hosszasan gyűjti sérelmeit, hogy egy óvatlan pillanatban megmutassa, ő is képes kiállni magáért, de kérdéses, hogy győzhet-e.

Aiden ezzel szemben minden patetikusságot nélkülöz. Gyakorlatiasan gondolkodó opportunista, csak a lap fennmaradása érdekli, és ezért mindent bevet.

Sam lelkes gyakornokból munkanélkülivé válik, és egy női magazinhoz ajánlják be. A rendhagyó interjú ugyanolyan kétszemélyes párharc Sam és a főszerkesztő Miranda között, mint Aiden és Mr. Bradshaw egymásnak feszülése. Saját bevallása szerint hitvallása, hogy érzékennyé tegyék olvasóikat a petefészekrákhoz, vagy a szomáliai nők megcsonkításához hasonló társadalmi kérdésekre, de persze azért közben szórakoztassanak is. Felmerült bennem a kérdés, hogy vajon mennyire hiteles egy komoly szociológiai cikk kétoldalnyi sminktipp  és a legújabb tavaszi trendek között.

Ebben a párbajban Sam testesíti meg a “kisembert”, aki hajlandó áldozatokat hozni az álommunkáért, ugyanakkor szeretne erkölcsös maradni. Az ő ellenfele talán még veszélyesebb, mint Aiden: Miranda fegyverei a nyers erőszak helyett a szexualitás latba vetése, és az érzelmi terror. A nőket ért sérelmek végtelen sorolgatásával akar manipulálni, áldozat-szerepben feltüntetve magát, és saját nemét, üldöző szerepbe helyezve Sam-et és úgy általában a férfiakat anélkül, hogy bármiért vállalná a felelősséget.

A darab nagyon ütős képet fest a női magazinok és a test viszonyáról. Nem hittem, hogy az unalomig ismételt “A tökéletes testű modellek porrá zúzzák a nők önbizalmát” – vinnyogást még lehet új nézőpontból bemutatni. Pedig lehet. Miranda szerint minden férfi irreális elvárásokat támaszt partnere szépségét illetően, így Sam is.

Megdöbbentő még, hogy a beszélgetés itt is a női test körül forog, akárcsak a férfi magazinnál, csak más megvilágításban, hogy korunk mennyire a testről szól, mennyire irreálisan túl van értékelve porhüvelyünk szerepe. Bár én is imádok néha csajos lapot nézegetni unaloműzésből, sosem gondoltam bele, hogy az igényesnek tűnő kiadványok is mennyi kárt tesznek a társadalomban. A férfiak elérhetetlen, örökifjú szexi baby-kre csorgatják a nyálukat, a nők a végtelen ifjúság és szépség szintén irreális ideáját kergetik. A magazinok az egyént mindkét esetben kiragadják a pillanatból, valós életét, eredményeit, kapcsolatait a sajtótermékek csillogásához képest unalmasnak, sőt borzalmasnak láttatják, ráadásul meddő sóvárgásra késztetnek, mialatt megakadályozzák, hogy az olvasó boldogan és elégedetten megélje a jelenét, és energiáját értelmes tevékenységekbe fektesse. Mint például az én cikkem olvasása.

A darabot legközelebb október 12-én láthatjátok a Katona Kamrájában.

A fotókat Rüll Napsugár készítette.

SZEREPLŐK

Rupert Tasnádi Bence
Charlotte Rujder Vivien
Sam Dér Zsolt
Aidan Kocsis Gergely
Mr. Bradshaw Takátsy Péter
Miranda Pelsőczy Réka

ALKOTÓK

Díszlet Cziegler Balázs
Jelmez Füzér Anni
Jelmez-asszisztens Kovács Ildikó
Fény Pető József
Grafika Török Marcell
Zene László Attila
Dramaturg Török Tamara
Súgó Héricz Anna
Asszisztens Fejes Vera
Rendező Máté Gábor