Lehetséges-e több száz különböző klasszikus filmjelenetet egymás mellé illeszteni úgy, hogy abból egy egységes alkotás szülessen? Erre a kérdésre kereste a választ Pálfi György és csapata (Czakó Judit, Szalai Károly, Richter Nóra, Lemhényi Réka), aki a Final Cut – Hölgyeim és uraim című kísérleti filmjével tiszteleg a mozi története és a montázs idegekig hatoló ereje előtt.
A Final Cut közel 500 korábbi klasszikussá vált film jeleneteiből és képeiből rak össze egy újat, elmesélve egy történetet. A történet pedig mi más is lehetne, mint a szerelem. A mű vázát egy férfi és egy nő találkozása, szerelembe esése és az ebből adódó, kötelező bonyodalmak alkotják. Igazi élmény találgatni, vajon melyik jelenet melyik filmből is ismerős. A legjobb érzés, amikor saját, hőn szeretett (és agyonnézett) filmjeidből ismersz fel egy-egy színészt vagy mozdulatot. Hatalmas vigyor ül ki az ember arcára, amikor észreveszi a Casablanca, a Star Wars, a Vissza a jövőbe, a Sztárom a párom, a Mechanikus Narancs vagy a Kifulladásig egyes szekvenciáit.
A film bravúrja egyértelműen a vágás technikájában, pontosabban a montázs használatában figyelhető meg. Utóbbi kifejezés a már kész műben lévő blokkok összeszerelésének módjára utal, ahol fontos szerepe van annak, hogy ez milyen hatással lesz a nézőre. Mivel a Final Cut minden egyes snittje más és más filmből való, ezért a vágások nem lehetnek észrevétlenek. Mégis, az ügyes szerkesztésnek köszönhetően pár perc alatt behúz minket magába a hangulat, és úgy nézzük a filmet, mintha tényleg egy nő és egy férfi szerelmi tusáját élnénk át. Woody Allen rázza a fejét az utcán, aztán Michale Caine fejezi be a mozdulatot, miközben befordul a sarkon, és beleütközik Karády Katalinba, újabb vágás és az összeütköző párt itt már Julia Roberts és Hugh Grant alakítja. Egységes és folyamatos történetet kapunk, több száz, különböző jelenet precíz összeillesztésével.
A filmtörténet széles palettájáról képviselteti magát Bruce Willis, Humphrey Bogart, Marlon Brando, Töröcsik Mari, Judy Garland, Nicole Kidman és még sokan mások. Ami igazán érdekessé teszi a filmet abban rejlik, amikor egy ismert jelenet teljesen új értelmet kap. Norman Bates híres, pszichopata nézése a Psycho végén itt egy szerelmes nézést sugall, Uma Thurman nem bosszúéhesen, hanem vidáman utazik a repülőn, Cary Grant pedig nem menekül, hanem felszabadultan rohan az Észak-Északnyugat című film záró képsorozatában.
A film zenei világa is előhívja a már korábban átélt moziélményeket. Felcsendül a Moulin Rouge, a Star Wars, Simon and Garfunkel egy-egy híres dallama, csókot vált egymással a Házibuli zenéjére Audrey Hepburn és Gregory Peck, Meryl Streep és Robert Redford, illetve az Irdatlan házaspár A Hihetetlen családból. Igazi filmes csemege, kötelező darab minden moziőrültnek! Ráadásul most már tankönyvi anyag formájában is megvásárolható, és ezáltal letölthető a remekmű.