Most vasárnap adják át az idei Oscar-díjakat, ezért úgy gondoltuk, összeszedjük nektek a legjobb film kategória jelöltjeit és megtippeljük melyik lesz a befutó. A tavalyi díjátadó utolsó pár perce (Holdfény/Kaliforniai álom csere) bebizonyította, hogy még nem írhatjuk le az Akadémiát, bármikor történhetnek meglepetések. És persze kitérünk a legjobb külföldi filmek jelöltjeire is, mennyi esélye van vajon a Testről és lélekről győzelmének?
Szólíts a neveden
Egyértelműen az idei szezon egyik legszebb filmje. Olaszországban járunk, 1983 füllesztő nyarán. A 17 éves Elio szerelmes lesz apja 24 éves tanítványába. Armie Hammer és Timothée Chamalet alakítása szívbe markoló és az apa szerepében Michael Stuhlbarg monológját sem felejtjük el egy darabig az biztos. A Vakító napfényben rendezője, Luca Guadagnino elképesztően érzékien és varázslatosan naturális stílusban mutatja be ezt a megható meleg szerelmi történetet. Ha a film nem is nyer, az adaptált forgatókönyvet jegyző James Ivory elég esélyes egy Oscar szoborra és a még csak 22 éves Timothée Chamalet is megérdemelné a díjat a legjobb főszereplő kategóriában. Szurkoljunk nekik!
A legsötétebb óra
Néhány nappal azelőtt, hogy Nagy-Britannia miniszterelnöke lett, Winston Churchill élete egyik legmeghatározóbb próbatétele elé került: megfontoljon egy kidolgozott békeszerződést a náci Németországgal, vagy határozottan kiálljon, és harcoljon az elveiért, a nemzet szabadságáért. Gary Oldman Churchill szerepében tuti befutó a férfi főszereplő kategóriában, valószínű ezért kapott jelölést a film is, ami egy profi iparos munka, de Joe Wright rendezett már különlegesebb történelmi drámát is (Vágy és vezeklés).
Dunkirk
Christopher Nolan végre jelölve van a legjobb rendező kategóriában és lehet, hogy ez lesz az az év, amikor végre elismerik? A Dunkirk igaz története megrázó: 1940 májusának végén a diadalmasan előretörő német hadsereg bevonult Belgiumba, és a franciaországi Dunkerque közelében a tengerhez szorította a brit és francia katonákat. A legfeljebb 5 kilométeres szakaszon a szövetségesek több mint 300 000 embere szorult össze, és nem volt merre menekülniük. Nolan nyers, naturalisztikus háborús ódája sokak szerint az év filmje, de szerintem legjobb filmként nem sok esélye van az idei jelöltek között.
Tűnj el!
A Tűnj el! jelölése már maga egy csoda, a fekete humorral is megfűszerezett thriller kifigurázza társadalmunkat és a rasszizmusról is egyedi módon beszél. Chris (Daniel Kaluuya, Sicario – A bérgyilkos) és a barátnője, Rose (Allison Williams, Csajok) elértek a kapcsolatukban ahhoz a ponthoz, hogy megismerjék egymás szüleit, a lány meghívja barátját egy hétvégére a családi birtokra. Chris a család túlzottan előzékeny vendégszeretetét annak tulajdonítja, hogy ezzel próbálják leplezni zavarukat, amiért a lányuk egy fekete sráccal jár. Ám ahogy telik a hétvége, egyre több nyugtalanító dolog történik, mígnem lassan fény derül az igazságra, ami felülmúlja Chris legdurvább rémálmait is… Az elsőfilmes rendező Jordan Peele jelölése is meglepetés volt, Daniel Kaluuya főszereplővel együtt, ezenkívül még a legjobb forgatókönyv díjáért is szembe szállnak.
Négy jelölés, ez az igazi nagy szó egy független film esetében. Ha megnyerné a legjobb film kategóriát szerintem nem csak én esnék le a székről, de közben azért nagyon örülnék!
Lady Bird
Greta Gerwing (Frances Ha) coming of age vígjátéka egy igazi gyöngyszem. Christine “Lady Bird” McPherson (Saoirse Ronan) teljesen olyan, mint a szeretettől túláradó, megrögzötten makacs és határozott anyja, Marion (Laurie Metcalf), akivel örökös harcban áll. A kaliforniai Sacramentóban vagyunk 2002-ben, az amerikai gazdaság szeszélyesen változásai közepette játszódó történet érzékeny tükröt tart a kapcsolatoknak, melyek formálnak minket, a hiteknek, melyek meghatároznak minket, és a páratlan szépségű helynek, amelyet otthonnak nevezünk. Gerwing rendezése nem csak hihetetlenül vicces, de érzelmes és elképesztően emberi. Saoirse Ronan és az anyját játszó Laurie Metcalf is jelölt, csak úgy mint a zseniális forgatókönyv és rendezés. A Lady Bird ott van az idei top 3-ban, sok díjat nyert, de mégse hiszem, hogy ez lesz a befutó a filmek között.
Fantomszál
A csillogó 50-es években, a háború utáni Londonban Reynold Woodcock, a híres szabó (Daniel Day-Lewis) és nővére, Cyril (Lesley Manville) a brit divatvilág központi figurái: ők öltöztetik a királyi családot, a filmsztárokat, az örökösnőket, a felső tízezer tagjait, az első bálozókat és a rutinos dámákat a Woodcock Ház sajátos stílusában. Daniel Day-Lewis utolsó filmjében élete alakítását nyújtja, a férfiak mezőnyében nagy esélyes, a film viszont biztos nem nyer.
A Pentagon titka
Steven Spielberg rendezésében Tom Hanks és Meryl Streep főszereplésével nem is volt kérdés, hogy a Pentagon titka számos jelölést kap majd. A történet 1971-ben játszódik, amikor is hatalmas botrány rázza meg az Amerikai Egyesült Államokat: a The New York Times részleteket közöl egy szigorúan titkos jelentésből, amelyből nyilvánvalóvá válik, hogy az USA kormánya félrevezette a közvéleményt a vietnámi háborúval kapcsolatban. A női laptulajdonosként még kuriózumnak számító, és az elismertségéért küzdő Katherine Graham (Meryl Streep) úgy dönt, hogy vállalja a kockázatot, és kiáll a sajtószabadság mellett. A bátor asszony és az elhivatott főszerkesztő, Ben Bradlee (Tom Hanks) egészen a Legfelsőbb Bíróságig elmennek, hogy a háború értelmetlenségét leleplező “Pentagon-iratok” nyilvánosságra kerülhessenek. Az alakítások természetesen zseniálisak, a film is élvezhető, de legjobb filmként szinte esélytelen. Azért gratulálunk Meryl Streep 21. Oscar jelölésének!
A víz érintése
Guillermo del Toro (A faun labirintusa) visszatért a minőségi és Oscar-barát filmezéshez, legújabb sci-fi tündérmeséje egy néma nő és egy különleges halember szerelmi története. A hidegháborús Amerikában, 1962 környékén egy szigorúan őrzött kormányzati létesítményben takarítónőként dolgozó, magányos Elisa (Sally Hawkins) a külvilágtól elzárva él. Élete gyökeresen megváltozik, mikor munkatársnőjével (Octavia Spencer) felfedeznek egy titkos kísérletet és annak alanyát, egy különös, kétéltű lényt. Az egyszerű, de mégis nagyszerű fantasy-ban Sally Hawkings, Octavia Spencer, Richard Jenkins és Michael Shannon alakítása is lehengerlő, a képi világ is csodás, a szerelmi szál pedig pont annyira mézes-mázos, hogy még a legkeményebb szavazók szíve is megenyhül tőle. Az egyik tuti befutó a filmek között.
Három óriásplakát Ebbing határában
A számos fesztiválon méltán jutalmazott fekete humorral fűszerezett dráma az elmúlt évek egyik legviccesebb filmje. Mildred Hayes (az Oscar-díjas Frances McDormand) lányának brutális meggyilkolása óta hónapok teltek el, ám a tettes azóta sem került elő. A nő most vakmerő lépésre szánja el magát: kibérel három óriásplakátot, melyeken provokatív üzenetet címez William Willoughby rendőrfőnöknek (Woody Harrelson). Miután egy másik rendőr, az egyszerű és erőszakra hajlamos Jason Dixon (Sam Rockwell) is beleártja magát az ügybe, a viszony Mildred és az ebbingi hatóság közötti egyre inkább elmérgesedik. A női főszereplő kategóriában Frances McDormand szobra borítékolható, alakítása egyszerre humoros és szívszorító, illetve Sam Rockwell játéka is erős a férfiak mezőnyében (mindketten hazavihették már a Golden Globe-ot idén), csakúgy mint Woody Harrelson-é, igaz neki kevesebb szerep jutott. Ez az a film, amit egy ideig biztos nem felejtesz el, meglepő fordulatokkal teli, tökéletes alakítások és karakterfejlődések jellemzik, furcsán groteszk és közben mégis bájos. Szerintem ez viszi haza a legjobb filmnek járó szobrot.
Ami nyerni fog: Három óriásplakát Ebbing határában vagy esetleg A víz érintése
Aminek nyernie kéne: Szólíts a neveden
A legjobb külföldi film: Testről és lélekről?
Muszáj megemlíteni a legjobb külföldi film kategóriát is, ugyanis idén zsinórban harmadszor van jelölve kis hazánk az Oscar-díjra (tavaly a legjobb rövidfilm kategóriában nyert a Mindenki, előtte pedig a Saul fiát díjazták). Enyedi Ildikó lírai és szürreális meséje a Testről és lélekről már számtalan filmes fesztiválon sikereket ért el (Berlini Filmfesztivál fődíja, a FIPRESCI-díj és persze Borbély Alexandra Európa Filmdíja).
Az egyik legesélyesebb alkotás ebben a mezőnyben a svéd induló, Ruben Östlund A Négyzet című filmje. Az elgondolkodtató és provokatív alkotás egyszerre szól a társadalmi előítéletekről, a művészetek szerepéről, miközben csípős humorral machinál és helyenként annyira meglepő és szuggesztív, hogy egy ideig még biztos beszélni fog róla a filmes szakma.
A chilei Fantastic Woman egy transznemű nő története, aki elveszíti szerelmét, de a társadalmi elvárárok miatt nem gyászolhatja meg őt. Rétegfilm, de lehet, hogy pont ez szól mellette. Libanon jelöltje A sértés, amelyben Ziad Doueriri rendező/forgatókönyvíró arról mesél, hogyan válik egy koccanásos balesetből az egész országot beborító véres polgárháború. A tettlegességig fajuló vita ugyanis egy libanoni keresztény és egy palesztin menekült között alakul ki.
Az oroszok Szeretet nélkülje szívfacsaróan gyönyörű. Andrey Zvyagintsev munkája egy válófélben lévő pár kisfiának eltűnését és ennek utóéletét mutatja be, de sokkal inkább szól a mai, modern orosz társadalomról. Zvyagintsev előző filmjét is Oscar-ra jelölték (Leviatán), ha tippelnem kéne ez lesz a befutó, esetleg A négyzet, bármennyire is szurkolok az érzelemdúsabb és melegebb magyar alkotásnak, a Testről és lélekrőlnek.
Ami nyerni fog: Szeretet nélkül
Aminek nyernie kéne: A négyzet
A jelöltek részletes listáját itt találod!
A 90. Oscar-díjátadó gálát március 4-én (nálunk hétfő hajnal) rendezik meg a Los Angeles-i Dolby Színházban. A díjátadó házigazdája Jimmy Kimmel lesz, a műsort élőben nézheted a Duna TV-n, de számos eseményen szurkolhatsz a Testről és lélekrőlnek. Itt van például a Filmtekercs estje, az Oscar nap a Művészben, az Oscar-hétvége a Cirkóban vagy az OSCAR-váró KultFilmklub EXTRA Budakeszin. Szurkoljunk együtt!