A márciusi hosszú hétvégén és az azt követő napon két különleges, vidéki előadást láthatnak az érdeklődők Budapesten először. Március 17-én a celldömölki Soltis Lajos Színház A Cigány című előadásukat, 19-én pedig a győri RÉV Színházi és Nevelési Társulat a Vekker Műhellyel közösen alkotott Komfortzóna című koprodukciójukat mutatják be a MU Színházban. A celldömölki társulattal a k2 Színház két rendezője, Fábián Péter és Benkó Bence, a RÉV – Vekker együttessel pedig a Káva Kulturális Műhelyből is ismert Sereglei András dolgozott.
Szír menekültek, magyarok és cigányok mind egy helyen: a budapesti MU színpadán.
A két, egymástól független csapat alkotása egy szinten összekapcsolódik. Mindkét előadás alkalmával egy-egy fontos, ezzel szemben nem elégszer említett, és nem elégszer színpadra állított társadalmi réteg világába csöppenhet bele a néző. Nem mellesleg a két szóban forgó társadalmi csoport- cigányok és (szír) menekültek – napi szinten kap hideget, meleget. Míg a RÉV – Vekker koprodukció – talán a mostani közállapotok befolyása miatt is egy fokkal komolyabb vizekre evezve mutat be két személyesebb történetet, addig a celldömölkiek egy könnyedebb hangvételű, de nem kevésbé lelkiismeretesen megalkotott előadásban engednek bepillantást a cigányok életébe. A történet mindenhol érthető, fontos és általános emberi dolgokról igyekszik szólni, amelyről – sajnos vagy nem – mindannyiunknak van tapasztalata.
Arra gondoltunk, hogy a társadalmi egyenlőtlenség problémája nem egy igazán megoldott ügy 2018-ban sem, és ez elegendő táptalajt biztosíthat arra, hogy arról beszéljünk, ami most fontos kérdés nem csak Celldömölkön, de az egész országban is.
– Benkó Bence és Fábián Péter
Mindkét előadásban két, talán ellentétesnek is mondható csoport tagjai állnak a középpontban. A k2-sök rendezésében egy cigány-nem cigány pár, és viszonyuk, a Soltis csapatának előadásában pedig egy szír és egy magyar házaspár kapcsolata bontakozik ki, de lehetne akár bolgár és ír, német és brazil pár is. Egy a lényeg: döntenünk kell fontos helyzetekben.
Mind a Soltis Lajos Színház, mind a RÉV és a Vekker Műhely csapatáról kijelenthető, hogy számukra az aktualitás és a nézővel való, akár verbális kommunikáció is alapvetően fontos a színházi alkotásaik során. Az utóbbi eszközzel most a Komfortzóna alkotói éltek igazán; előadásunk a részvétel lehetőségét biztosítja nézőinek, s hisszük, hogy aki él e lehetőséggel, pontosabban látja majd ezt a mindannyiunkat érintő problémát. – áll az előadás leírásban.
Amikor a nézőink egy hús-vér menekültpárral találják szembe magukat, még akkor is, ha ez egy színházi, vagyis fiktív helyzetben történik, azonnal teljes emberként kezdenek reagálni a szituációra. Érzelmileg bevonódnak, érintetté válnak.
– Romankovics Eda
A két produkció két különféle alaphoz nyúlt. A k2 rendezőpárosa egy már meglévő népszínművet választotta Szigligeti Ede tollából, hogy azt aktualizálva, és Celldömölkre lokalizálva mutassa meg ezt az adott világot. A Komfortzóna alkotói ezzel szemben egy saját darabot állítottak színpadra, melyhez Romankovics Eda írta a szöveget. Mindkét megoldás izgalmas eredményeket szülhet; egyikben erősen hathatnak az időtlenül ott lapuló aktuális elemek, másikban a szubjektívebb, és személyesebb, a mai magyar közélet ihlette történet hozhat elő új, akár eddig még elő nem hívott gondolatokat.
Én szeretek tanulni és nem szeretek félni, ezért próbálom edzeni magam azzal, hogy bizonytalan, kényelmetlen, adott esetben félelmetes helyzetekben is megmártózom.
– R. Eda a kisbetűs komfortzónáról
Annak, aki már csak egy kicsit is kíváncsi arra, hogyan dolgoznak és alkotnak vidéki társulatok, vagy szeretne ezekről az égetően aktuális és fontos témákról másképpen tájékozódni, illetve érdekli, hogyan lehet minderről intelligensen –akár szóban, akár színházi formában – beszélgetni, és mindezt egy kellemes, családias hangulatú színházi közegben tenné, feltétlenül ajánljuk ezt a két előadást. A cigány és a Komfortzóna alkotói amilyen eltérő útvonalon, olyan hasonló alázattal fordulnak a mindennapi ember, így az őket is érintő társadalmi problémákhoz.
Nem az a fontos, hogy egy társulat vidéki-e vagy sem. Sokkal inkább, hogy milyen állapotban van az adott csapat. Ha nyitottak, akarnak beszélni valamiről, akkor nagy baj nem lehet.
– B. Bence és F. Péter
A Soltis Lajos Színház: A cigány budapesti bemutatójáról bővebb információ itt érhető el, míg a RÉV Színházi és Nevelési Társulat- Vekker Műhely koprodukciója: Komfortzóna című előadásról itt olvasható leírás.
Fotó: Nagy Jácint