Szeptember 23. és október 2. között ismét megrendezésre kerül a Design Hét Budapest, amely 2016-ban a Design Anatomy szlogen mentén arra vállalkozik, hogy bemutassa az ember és épített környezete közötti kapcsolat sokféleségét.
Körülöttünk minden, ami nem közvetlenül a természetből származik, tervezési folyamat eredménye. Minden tervezett elem az emberi test méreteire, arányaira és sajátosságaira épül: ehhez viszonyul a tér arányait megtervező belsőépítész, az okostelefonos applikációt megálmodó UX designer, vagy a sportruházatot gyártó divatmárka. A design feladata az, hogy a testünk és környezetünk közötti interakciót az innováció és a technológia legfrissebb eredményeit is felhasználva úgy öntse formába, hogy az az ember számára minél praktikusabb, hatékonyabb és esztétikusabb, ezáltal pedig minél piacképesebb legyen. A Design Hét Budapest 2016-os eseménysorozata az emberi test és az őt körülvevő eszközök, tárgyak és terek viszonyait térképezi fel – a bútortervezéstől a divatig, az UX designtól a környezet lélekre gyakorolt pszichológiai hatásáig, mindebben fókuszálva a design gazdasági növekedésben betöltött szerepére.
A szakmai szempontok sorában a designerek a szociokulturális, gazdasági és pszichológiai vetületeket is figyelembe veszik a tervezés folyamán, különös tekintettel arra a szűkebb környezetre, melyben alkotásaiknak érvényesülniük kell. E tekintetben az egyes országok tervezői más-más válaszokat adnak ugyanazon felvetésekre, és megközelítési módjuk is különböző. 2016-ban a Design Hét Budapest kiemelt célja annak bemutatása, hogy a hasonló társadalmi, gazdasági és kulturális hagyományokkal, adottságokkal rendelkező és hasonló kihívásokkal szembenéző országok designerei milyen formanyelveket, megoldásokat és eszközöket használnak munkájuk során.
Ennek jegyében a Design Hét Budapest idei Díszvendégei a Visegrádi Együttműködés létrejöttének 25. évfordulóját ünneplő Visegrádi Országok lesznek. A visegrádi díszvendégség központi eleme az Iparművészeti Múzeumban szeptember 24. és november 20. között megrendezett Közös örökségünk a közép-európai kortárs designban című kiállítás, melynek keretében a globális piacon helyüket egyre inkább megtaláló négy Visegrádi Ország hasonló adottságainak, célkitűzéseinek és inspirációs forrásainak bemutatásán keresztül ismerhetik meg a látogatók Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Magyarország kortárs designereinek legkiemelkedőbb alkotásait. A nagyszabású kiállítást több szakmai, illetve a nagyközönségnek szóló program kíséri.
Az első alkalommal 2004-ben megrendezett Design Hét Budapest rendezvénysorozatot a Magyar Formatervezési Tanács azzal a szándékkal hívta életre, hogy közreműködjön a design gazdasági és társadalmi szerepének tudatosításában, a design iránti bizalom növelésében és a terület szereplői közötti kommunikációban. A programsor a gazdasági döntéshozók és a hazai vállalkozások figyelmét a designban rejlő lehetőségekre irányítja: az üzleti folyamatokba és a vállalati kultúrába beépülő design olyan új minőséget és többletértéket teremt, amely a versenyképességet növeli, és lépéselőnyt biztosít a többi piaci szereplővel szemben hazai és nemzetközi viszonylatban is. Mára a Design Hét Budapest tíznapos eseménysorrá nőtte ki magát és pozíciója megerősödött az európai rendezvények sorában. 2016-ban a Design Hét Budapest egy több mint száz eseményt magában foglaló eseménysorozat, mely a társadalmi hasznosságon túl a design gazdasági jelentőségére is kiemelt hangsúlyt helyez.
A Design Hét Budapest a designt mint olyan innovatív eszközrendszert és szemléletet igyekszik bemutatni, mely a funkcionális, felhasználói és társadalmi igényeket harmonikusan ötvözi, és mely termékek és szolgáltatások létrejöttében egyaránt nélkülözhetetlen eszköz. Ennek érdekében a programsorozatban egyaránt megtalálhatók a nagyközönség számára szervezett események (kiállításmegnyitók, gyermekprogramok, tematikus túrák, műhelylátogatások), szakmabelieket érintő rendezvények (kerekasztal-beszélgetések, szakmai előadások, konferenciák, díjátató gálák, stb.), illetve olyan elemek, melyek kifejezetten a gazdasági döntéshozókat segítik munkájukban (befektetői találkozók, esettanulmányok bemutatása, előadások, workshopok).
A szervezők a saját szervezésű programokon túl lehetőséget nyújtanak a legkülönbözőbb szakmai partnerek önálló bemutatkozására is (múzeumok, intézmények, iskolák, üzletek, designstúdiók, galériák stb.). A szervezés során a Design Hét Budapest munkatársai a műfaji változatosságra is törekednek, így a rendezvénysorozatban a design legkülönfélébb megvalósulási formái is megtalálhatóak, a formatervezéstől a divatig, a belsőépítészettől a tervezőgrafikáig, a service designtól az UX/UI designig.
A korábbi évek hagyományait követve idén is a Design Hét Budapest keretein belül kerül sor a Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj ünnepélyes átadására, valamint a legkiemelkedőbb alkotásokat és sikeres, példaértékű szervezeteket bemutató kiállításra, mely szintén az Iparművészeti Múzeumban várja az érdeklődőket szeptember 24. és november 20. között.
Természetesen az idei évben sem maradhatnak el a fesztivál legsikeresebb állandó elemei: a Design Túrák a Design Anatomy szlogen mentén az érzékszervek világát járják körül csokoládétól a parfümig. A tervezői színfalak mögé betekintést engedő Nyitott Stúdiók programsorozat keretében tizenöt, a hétköznapokon zárt alkotóműhelybe látogathatnak el az érdeklődők. A designerek és befektetők egymásra találását segítő InvestPlacc workshopok a HIPAVILON Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség szervezésében pedig ismét számos lehetőséget ismertetnek induló márkák számára, a Regionális befektetési körkép című beszélgetés során pedig a visegrádi négyek osztják meg egymással befektetői tapasztalataikat.
A központi programok mellett a fővárosban és több vidéki városban is számos üzlet, galéria, bemutatóterem, múzeum, kulturális és közösségi tér, valamint vendéglátóhely is megtelik programokkal a Design Hét Budapest időtartama alatt.
A Design Hét Budapest védnöke és főszponzora a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, kiemelt szakmai partnere a Magyar Formatervezési Tanács, szervezője a HIPAVILON Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség.
További információk az esemény weboldalán és Facebook-oldalán.