7 túlélési tanács álláskeresőknek - Socfest

7 túlélési tanács álláskeresőknek

Olvasási idő: 4 perc

Rengeteg cikket olvashatunk arról, hogyan írjunk ütős önéletrajzot és motivációs levelet. Arról azonban már kevesebbet, hogyan lehet egyszerűbb és sikeresebb a jelentkezésünk. Számos hasznos tipp van, ami megkönnyíti a megfelelő hirdetések felkutatását és rendszerezését. Ahhoz, hogy biztosan eljussunk egy állásinterjúig, rengeteg időt és munkát kell fordítani a pályázatunk összeállítására és a felkészülésre. Ezekhez adunk most néhány tanácsot.

1. Az online hirdetési felületek megfelelő használata

Egyre több felületen böngészhetünk munkák után. Az online jelentkezések elterjedését követően hazánkban a Profession.hu és a CVonline.hu oldalak lettek a legnépszerűbb hirdetési felületek. Ha ezeken az oldalakon regisztrálsz, a legfontosabb, hogy részletesen kitöltsd az adatlapodat, és így keresőbarát legyen a cv-d. A cégek nem kevés pénzt fektetnek az itt található adatbázisok elérésébe, így ha a megfelelő kulcsszavak szerepelnek az adatlapunkon, akkor könnyen ránk találnak a keresés folyamán. Ahhoz, hogy a találatok között az elsők között legyünk, állandóan frissítenünk kell az adatainkat. A közösségi oldalakon lelkes, önkéntes HR-esek is kialakítottak hirdetési oldalakat, a legnépszerűbb közülük a Szárnyas Fejvadász és a Közösségi munkaközvetítő, amelyek követőinek száma mára már meghaladja a 130000 főt.

2. Rend a lelke mindennek

job-searchBár az online oldalak többsége elmenti a jelentkezéseinket, de ha a hirdetés lejár, már nem biztos, hogy meg tudjuk nézni a pontos leírását az állásnak. Ezért célszerű azokat lementeni a saját gépünkre, a legegyszerűbb, ha átmásoljuk egy word dokumentumba, és különböző mappákba rakjuk őket, akár pozíciók, akár a jelentkezés ideje szerint. Ha behívnak egy állásinterjúra előtte alaposan nézzük át a hirdetést, hogy biztosan azokat a tulajdonságainkat hangsúlyozzuk majd, amik relevánsak a pozíciót illetően.

A tömeges jelentkezések nyomon követésére pedig kezdjünk el egy excel táblát vezetni , amelyben felírjuk a pontos pozíció megnevezését, a hirdető céget, és ha már beszéltünk kapcsolattartóval, vagy szerepelt a hirdetésben, az ő nevét és elérhetőségét is célszerű feltüntetni. Ebben az excelben vezethetjük, hogy az egyes jelentkezéseink hogyan állnak. Például ha két hétig nem érkezik válasz a jelentkezésünket követően, akkor írhatunk egy újabb e-mailt, amelyben érdeklődünk, hogy a kiválasztás éppen milyen stádiumban van, látták-e az önéletrajzunkat. Valamint azt is célszerű jelölni, ha egy első telefonos egyeztetés már megvolt, hiszen ebben az esetben joggal várhatunk visszajelzést, hogy továbbjutottunk-e a következő körbe, vagy sem.

3. Csak arra jelentkezz, amit tudod, hogy képes vagy elvégezni!

Nem szabad eszetlenül küldözgetni az önéletrajzokat. Ahhoz, hogy sikeresek lehessünk egy szakmában, tisztában kell lennünk a képességeinkkel, és hogy el tudjuk-e látni a hirdetésben leírt feladatokat. Alábecsülni sem szabad a képességeinket. Tudom, sokan kétségbeesnek, ha épp nincs munkájuk, és mindent megpályáznak, de ez nem feltétlenül vezet sikerhez. Egy többdiplomás pályázót például nem valószínű, hogy felvesznek egy eladói munkára, még ha minden adottsága meg is van hozzá. A túlképzettség elrettentheti a munkáltatót, hiszen alapvetően nagyobb bérigénnyel számolnak, és félnek, hogy nem számíthatnak rá hosszútávon a cégnél.

4. Ne hazudjunk se a tapasztalatunkról, se a képességeinkről!

A hazug embert előbb utolérik, mint a sánta kutyát. Ez a mondás feltétlen igaz az interjúhelyzetekben is, legyen az telefonos, vagy személyes. A képességeink felmérésére különböző feladatokat adhatnak egy interjúszituációban, amelyből azonnal kiderül, hogy a valóság nem felel meg az önéletrajzunkban szereplő állításoknak. A legjobb példa erre a nyelvtudásunk megítélése. Ha nem vagyunk biztosak benne, milyen szinten beszéljük az adott nyelvet, akkor töltsünk ki egy tesztet, mielőtt a szintet feltüntetnénk az önéletrajzunkban.

Ne higgyük azt, hogy egy interjún mi áldozatok vagyunk, és vallatáson esünk át éppen. Ha alaposan átgondoljuk az elvárásokat, és kellően felkészülünk, akkor a válaszainkkal mi is irányíthatjuk a beszélgetést. Továbbá bátran kérdezhetünk a pozíciót illetően, ha valami nem világos a hirdetésből. Ez sok esetben szimpatikus a kérdező félnek, hiszen látja, hogy érdeklődünk. Egy jól megfogalmazott kérdéssel akár meg is csíphetjük a munkát.

keep-calm-and-find-a-dream-job5. Ha pontosan tudod, hogy mit és hol akarsz csinálni, akkor nem szabad feladni.

Nem csak adott hirdetésekre lehet jelentkezni, és főleg nem csak a hirdetési felületeket kell használni. Ha egy-két cég felkeltette az érdeklődésedet, és szeretnél náluk dolgozni, akkor keresd fel a honlapjukat, és nézd meg, milyen aktuális álláshirdetéseik vannak. A legtöbb helyen például külön regisztrációt kérnek. Ezzel erősíted meg a jelentkezésedet, és ha látják, hogy kellő figyelmet fordítasz a kérdések kitöltésére, komolyabban vesznek majd az interjún. Ha éppen nincs aktuális pozíció, ami neked megfelel, még ne csüggedj! Küldd el nekik az önéletrajzodat egy hosszabb kísérőlevéllel, amelyben leírod, miért szeretnél náluk dolgozni, és hogy kérnéd, mentsék el az adataidat, hogy ha legközelebb üresedés lesz, akkor bátran felhívjanak! Akik igazán rámenősek, azok akár havonta, kéthavonta rátelefonálnak a cég kapcsolattartójára, hogy emlékeztessék még mindig érdeklődnek egy pozíció iránt. Ezzel azért óvatosan bánjunk, mert a túl követelőző hozzáállás el is riaszthatja a cégeket!

6. Termék vagyok, amihez megfelelő marketing kell

Nem minden esetben elegendő egy önéletrajz. Sajnos egy-egy pozícióra akár több százan, ezren is jelentkezhetnek, így egy-egy HR-es előtt akár el is sikkadhat a jelentkezésed. Ezért is fontos, hogy folyamatosan nyomon kövessük, éppen hova pályázunk. Ha biztosra akarunk menni, hogy a jelentkezésünk eljut a kívánt személyhez, akkor egy kis extra munkával figyelemfelkeltővé kell válnunk. Úgy kell gondolnunk magunkra, mint egy termék, amit el kell adnunk. Ehhez megfelelő marketing vagy PR stratégiát kell kidolgoznunk. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a videós pályázatok, amelyek egy 3-5 perces bemutatkozó videót takarnak. Ha neked nincs megfelelő felszerelésed egy ilyen videó elkészítéséhez, akkor egyes állásbörzéken lehetőséged van elkészíttetni azt. Saját honlapot is készíthetünk, ha a Linked-In nem nyújt elég lehetőséget a képességeink prezentálásához, ahol videóinkat, referenciamunkáinkat is bemutathatjuk. De vannak ennél sokkal kreatívabb, extrémebb próbálkozások is. Hallottam már pizzás dobozra nyomtatott önéletrajzról, amit beküldtek egy szerkesztőségbe, vagy óriásplakát hirdetésről is. Minél nagyobb figyelmet keltünk, annál nagyobb valószínűséggel jutunk majd el egy állásinterjúra.

7. Fontos az első benyomás

A személyes interjúkat megelőzően általában telefonon történik az első egyeztetés a pályázóval. Már itt elhangzik néhány kérdés a tapasztalatokat illetően, valamint az adott pozícióhoz szükséges kompetenciák felmérésére vonatkozóan. Ahhoz, hogy ezt a lépcsőt sikeresen teljesítsük, pontosan tudnunk kell, mi áll a hirdetésben. A telefonos interjú előnye, hogy akár puskázhatunk is, hiszen nem ül velünk szemben az interjúztató. Ha éppen nem alkalmas időpontban hívnak minket, jelezzük azt, és válasszunk egy másikat, amikor nyugodt körülmények között válaszolhatunk a kérdésekre. Így akár elő is készülhetünk a hívásra, és a gépünk előtt ülve nézhetjük a hirdetést, hogy az elvárásoknak megfelelő tapasztalatainkat hangsúlyozzuk közben.

Reméljük hasznos tanácsokkal lettetek gazdagabbak, ha ezeket a tippeket szem előtt tartjátok a jelentkezésnél, az már fél siker. Nem csak a munka megtalálása, hanem önismeretetek is fejlődhet ezáltal.

A szerző emberi erőforrás tanácsadó.