Erre a kérdésre keres választ a független Spirita Társulat – a 2016-ban is bemutatott – kétszemélyes, Bársonyos reggel című színdarabja, melyet új női társszereplővel, Nagy Katalinnal rendezett meg Egressy G. Tamás.
Egressy G. Tamás a 2013-ban vetített, Egy bársonyos reggel (Some Velvet Morning) című amerikai film alapján adaptálta a jó ritmusú, érdekfeszítő és tanulságos színpadi művét, és a két szerepből az egyiket újra magára vállalta. A helyszínválasztás önmagában is érdekes, mert a Fészek Művészklub Kupolatermének intim légköre tökéletes teret ad ahhoz, hogy szinte testközelből éljük át egy férfi és egy nő hullámzó szerelmi játszmáját. Aki látta filmet, az tisztában van azzal a slussz poénnal, amely csak az utolsó pár percben döbbent rá minket arra, hogy mi a célja annak a feszült játéknak, ami a szemünk előtt történik. Nehéz úgy elemezni a darabot, hogy az olvasóim nincsenek tisztában azzal a „titokkal”, amivel én igen, mely csak a produkció legvégén derül ki, ezért folyamodom ahhoz, hogy a Spirita Társulat hivatalos ajánlóját idézzem:
„Csöngetnek, Bársony ajtót nyit, az ajtóban Pál áll, Pál, akivel egyszer régen szerették egymást, de aztán sok minden történt, elég feszült a hangulat, Pál bejön, Pál lepakol, Pál otthagyta a családját Bársonyért, Pál nem hajlandó távozni, Bársony pedig a fejére olvassa az elmúlt éveket, és szépen lassan kiderül, hogy semmi sem az, aminek látszik, és a kapcsolat, amit ez a két ember a háta mögött tudhat, igencsak messze van az átlagostól, tele szeretettel, árulással, elfojtással, illegalitással és fájdalommal.”
A darab – többek között – azt mutatja be, hogy egy férfi-nő kapcsolatban a szeretet, a szerelem és a szexuális vonzalom érzései sokszor megfejthetetlen arányban motiválhatják a két embert. Mikor, melyik érzés vezérli a férfit és nőt? Hogyan manipulálják egymást a maguk sajátos eszközeivel? Ki és miért akar győzni? Van-e egyáltalán győztes?
Egressy G. Tamás által megírt színpadi párbeszédek nagyon életszerűek, őszinték, bevállalósak. Pál szerepében lehengerlően alakítja az akarnok, gyengeségét és önbizalomhiányát folyamatos manipulációval kompenzáló férfit. Nagy Katalin az igazi, csábos, erősnek mutatkozó szingli nő szerepében megmutatja, hogy valójában kiszolgáltatott, magányos és sebezhető. Bársony alakjában elénk tárja a női lélek vívódásait, valamint, a taktikázó, „cicázó” tipikus viselkedést is. Amikor kitör Bársony őszintesége, azok erős pillanatai az előadásnak.
A Fészek Művészklub Kupolatermében állandó berendezésként funkcionáló bárpultot csak pár egyszerű díszlettel – ajtóval, kanapéval és fotellel – kellett kiegészíteni az alkotóknak, és máris egy lakás nappalijában találhattuk magunkat. A díszletek, a miliő és az Ágoston András vezérelte fények és hangok egységessé teszik a kevés technikai eszközt igénylő előadást. A hivatalos ajánlókban az alkotók a nézők figyelmét felhívják arra, hogy csak 18 éven felülieknek javasolják a Bársonyos reggel megtekintését, mivel szexualitással kapcsolatos szókimondó szavakat és erőszakos jelenetet tartalmaz az előadás. Azt gondolom, hogy ezek a verbális és fizikai színpadi akciók bőven a jó ízlés határán belül vannak, és nem öncélúak, mivel szükségesek a darab életszerűségéhez és hitelességéhez. A végkifejlet tudtában pedig végképp súlytalanná válna az előadás az őszinte és hangsúlyos eszközök nélkül.
Egressy G. Tamás a Spirita Társulat élén újra és újra bizonyítja, hogy a már ismert filmes, irodalmi vagy drámai történeteket – például az iJobs, 10 kicsi néger, A Sátán ügyvédje vagy a Shakespeare műveket – saját gondolatvilágán átszűrve korszerű, elgondolkodtató és szórakoztató előadások létrehozója.
Értékelés: 9/10