Női sorsok a rendszerváltás korabeli Lengyelországból - Socfest

Női sorsok a rendszerváltás korabeli Lengyelországból

Olvasási idő: 3 perc

Már látható a mozikban a 36 éves lengyel rendező, Tomasz Wasilewski által írt és rendezett negyedik nagyjátékfilm, a tavalyi Berlinálén is díjazott, Egyesült Szerelmes Államok. A film valamikor 1990 elején játszódik egy rendkívül lehangoló szocreál lengyel kisvárosban, melynek lakói végre részesülhetnek az addig csak áhított nyugati javakból.

A film úgy épül fel, hogy négy, különféle korú és családi állapotú nő, pár napját követhetjük nyomon, egymásból kibontakoztatva történetüket.  Kis lakótelepről lévén szó ezek a sorsok néha óhatatlanul is összefonódnak. A szereplők borús történetei és elfojtott érzelmei a kommunizmusban élő nők szabad élet és szerelem iránti elfojtott vágyódásából fakadnak. Bár a szocializmusnak immár vége, a szabadsággal együtt azonban nem jött el a társadalmi felemelkedés lehetősége, ami pedig csak tovább fokozta a depressziót és az elvágyódást. A film karaktereit a szex, a szerelem, a féltékenység és a bánat motiválja, rendkívül nyomasztó hangulatot teremtve ezzel, amihez pedig a lakótelepi környezet ideális atmoszférával bír.

A film első részében a fiatal családanya Agata (Julia Kijowska) mindennapjaiba tekinthetünk be. Az asszony egy videotékát üzemeltet, ahol a pult alól még felnőtt filmeket is lehet kérni. Agata többé már nem érzi magát boldognak a házasságában és egyre inkább elhidegül férjétől. A közösség nő tagjai közül rajta érezni a legjobban az elvágyódást, az elégedetlenséget az életével, és az ebből fakadó depresszió jelei is rajta mutatkoznak meg a legszélsőségesebb és legszembeötlőbb módon. A férj és a feleség kapcsolata egyre jobban megromlik, az asszony frusztráltsága a szexuális életükben is megmutatkozik, ahogy egyre kevésbé bírja elviselni férje érintését.

Egy szép napon Karol (Andrzej Chyra), a frissen megözvegyült orvos apuka tér be a videotékába felnőtt filmet kölcsönözni, Agata pedig igyekszik empátiával fogadni a férfira tört magányt. Agata a városka többi lakójához hasonlóan ugyanis nincs tisztában vele, hogy Karol évek óta titkos viszonyt tart fenn Izával (Magdalena Cielecka) a helyi iskola igazgatónőjével. Iza nehezen viseli, hogy a háttérben kell maradnia és most, hogy a feleség eltávozott az árnyékvilágból egyre türelmetlenebbül próbál nyilvánosan is feltűnni szerelme mellett, Karolnak ehhez azonban még több időre lenne szüksége.

Iza húga szintén a helyi általános iskolában dolgozik, mint testnevelés tanár, de táncot is oktat, illetve nyugat-német turista csoportokat tornáztat a medencében. Marzena (Marta Nieradkiewicz) rendkívül kedves, fiatal, ám magányos lány, aki érthető módon szintén nagyon vonzódik a fogyasztói társadalom vívmányaihoz és elhatározza, hogy megpróbálkozik a modellkedéssel, hátha külföldön is felfigyelnek majd rá a szakmában. Marzena kapcsolatba is lép egy régi ismerőssel, aki fotósként dolgozik és már alig várja a találkozást. Ez idő alatt ugyanakkor egyre kényelmetlenebbé válik számára egyik kolléganőjének közeledése. Az iskola irodalomtanárnőjét Renatat (Dorota Kolak) lenyűgözte Marzena kedvessége és segítőkészsége, amivel viszonyult hozzá egy táncóra, illetve egy uszodai foglalkozás alkalmával. Renata egyébként ifjú kolléganője szembe szomszédja is, akinek kedvességét, Marzena számára egyre tolakodóbb módon igyekszik viszonozni.

Így épül hát fel az a kapcsolati háló, ami összeköti ennek a közösségnek a filmben bemutatásra kerülő nőalakjait. A Tomasz Wasilewski alkotta történet nem is forrhatna jobban össze a szintén általa rendezett képi világgal, melynek főszereplői tökéletesen illeszkednek a szerepükbe. A kamerabeállítások, melyekben például egy hátulról mutatott fej, csak akkor látszik teljesen, ha lehajtják sírás közben, szintén nagyon találóan érzékeltetik az emberrel, hogy a karakterek nem tudnak kiteljesedni. A rendező kivételes szakmai érzékéről árulkodik, hogy miként lehet egy hátulról mutatott fej és egy mellette a falon feltűnő, hanyagul körülcsempézett kapcsoló képével ennyi feszültséget kelteni a nézőben. Az Egyesült Szerelmes Államok összességében tehát egy nagyon jól megrendezett film, tele feszültséggel és mély karakterábrázolással, amely a rendszerváltás korabeli lengyel társadalom kórképét igyekszik felvillantani előttünk.