Anton Pavlovics Csehov Platonov című drámája nem először kerül be a Katona József Színház repertoárjába, mert nem veszít aktualitásából. Székely Kriszta értelmezése és bátor rendezése aláhúzza a darabban elhangzó, korunkban is sokakat érintő kérdést: „Miért nem élünk úgy, ahogy élhetnénk?”
Társas magány
A Kamra szűk tere közel hozza a nézőkhöz egy több évtizede összeforrt baráti kör mindennapjait, melynek középpontjában az a tanárként dolgozó Platonov áll, aki élete során nem találja meg a szellemi és lelki kielégülést. Hiányolja az igazi társakat az életéből, és végtelenül unatkozik. Unalmában pedig iszik, manipulál, másokat megaláz és kihasznál. Senkit sem szeret igazán, ahogy önmagát sem. A cinizmusát a végletekig viszi, a felsőbbrendűségét éreztetve a szellemi magaslatból letekintve szórakozik mások életével és érzelmeivel. Mindeközben alkoholt vedel, amely tevékenységben az egész környezete vele tart. A sztori ellenére a darab nem nyomasztó, mert a csehovi párbeszédek – új dramaturgiával fűszerezve – zseniálisak. Székely Kriszta rendező pedig engedte vagy utasította a színészeit, hogy a legszatirikusabb eszközöket vessék be a szerepük megformálásban. Az előadás úgy szórakoztat, hogy hol hangosan nevetett, hol elgondolkodtat, hol megkönnyeztet.
A címszereplőt alakító Kocsis Gergely teljes átadással merítkezik meg a figurában, igazi „korunk hősét” formál Platonovból. Az előadás valamennyi szereplője bátran szabadjára engedi komikus képességét, miközben a drámai pillanatokat is hitelesen adják át. A Platonovban Kocsis Gergely mellett a Katona József Színház nagyszerű társulatából a következő színészek kaptak szerepet: Ónodi Eszter, Fekete Ernő, Jordán Adél, Bányai Kelemen Barna, Pálmai Anna, Bán János, Dér Zsolt, Nagy Ervin, Staub Viktória e.h.
Klasszikus frissen
A színház által kiadott ajánlóban az alábbi részlet szerepel az előadásból, mely elhangzása során Platonov máshoz fűzi szavait, de igazából saját magának célozza a kérdést:
„Miért nem élünk úgy, ahogy élhetnénk? Hamarosan jön a hájas lomhaság, eltompulás, teljes közöny minden iránt, kivéve, ami a test igénye, és aztán a halál. Elment az élet. Lever a víz, amikor a halálra gondolok. Hogy lehetne ezen változtatni?”
Ismerős az a folyamat, ahogy sokan – idő előtt – megöregszenek lélekben és szellemben, aztán már csak a másokra való mutogatás, a kritikusság, intolerancia és a közöny marad számukra. Székely Kriszta rendező munkájával sokadszor bizonyítja, hogy lehet úgy aktuálissá, frissé tenni egy régi klasszikus drámát, szöveget, hogy közben nem üzenget és célozgat erőltetetten. Székely Kriszta jó ízléssel hozza el a mába az Anton Pavlovics Csehov által felrajzolt emberi helyzeteket. A színészei bátran mennek bele a lélek mélyébe, mutatják ki érzéseiket, kételyeiket, vívódásaikat, gyengeségeiket és fájdalmaikat. A Katonás színészek elérik, hogy a sokszor nem vállalható tetteik ellenére megértjük, megszeretjük a színpadra felhelyezett drámai alakokat.
Oroszul
A Katona József Színházban mindig előtérben vannak az orosz szerzők, ahogy jelenleg is hét tőlük származó dráma szerepel az aktuális repertoárban. A Katona József Színház alkotói és művészei nagyon jól értik az oroszról magyarra történő „fordítást”, ahogy Csehov Platonov című drámájának előadásával is bizonyítják ezt a képességüket.