TRIP to the Jungle: Pierrot a DJ-pult mögött – interjú

Pierrot Fonogram – Magyar Zenei Díjas és EMeRTon-díjas zeneszerző, előadó, dalszövegíró, producer és játékfejlesztő, a Private Moon Studios vezetője és kreatív producere. Zenei pályája 1986-ban, még a középiskolás évek alatt indult. Ekkor vette fel a Pierrot művésznevet és a fél arcát takaró szomorúbohóc-maszkot, amely egy évtizeden át volt az ismertetőjegye. 1994-től elsősorban könnyűzenei producerként tevékenykedett; több tucat arany- és platinalemez fűződik a nevéhez. Színpadi művekhez és játékfilmekhez is komponált zenét. Produceri korszaka alatt számos magyar előadónak készített remixet jungle stílusban, ezek a verziók 2018. februárjában felkerültek a világhálóra, exkluzív mix formájában.

A jungle műfaj a kilencvenes évek hajnalán jött létre, és kezdetben csupán Angliában hódított, ott is leginkább a föld alatt. A hipergyors tempójú breakbeat hardcore-ból jamaikai ízekkel kevert stílus, a londoni underground klubvilágban született és mutálódott egészen addig, míg úgy 1995-től drum and bass-nek nem hívták. 1994-ben lett igazán népszerű, olyan lemezeknek köszönhetően, mint az M-Beat feat. General Levy Incredible-je, valamint a Guy Called Gerald Black Street Technology-ja.  A kilencvenes évek közepére egyre inkább egy átmenet képződött, amelynek következtében kifejlődött és előtérbe került a drum and bass. Manapság a jungle a drum and bass szinonimája lett.

A tradicionális jungle és az igényes pop fúziója, azaz a “plastic jungle” megalkotói: Pierrot és az egykori aranylemezes Kartel-tag, énekes-rapper O.J. Sámson, akik július 20-án este egy kevésbé ismert oldalukat mutatják meg azoknak a szerencsés utasoknak, akik hajójegyeiket felmutatják a TRIP fedélzetén. Erről és a múltbéli dolgokról kérdeztük Marosi Z. Tamást, alias Pierrot-ot.

Socfest (SF): Sok helyről ismerhet a hazai közönség, de erről az oldaladról lehet, hogy kevesebben tudnak. Mikor alakult ki a jungle szeretete nálad, és hogyan kezdtél el mixeket készíteni?

Pierrot (P): Pedig ez a vonzalom már nagyon nem mai! A kilencvenes évek első felében hallottam az első jungle remixeket és önálló témákat, azóta a szívem csücske a műfaj. És ahogy ez nálam lenni szokott, némi beható tanulmányozás után kísérleteztem saját felvételekkel is. Akkoriban rengeteg felkérést kaptam remixek készítésére, így adva volt a lehetőség, hogy “élesben” is kipróbáljam magam. Bevallom, okoztam is meglepetést egyikkel-másikkal.

SF: A 90-es években gondolkodtál azon, hogy DJ legyél, vagy sosem fordult meg a fejedben, hogy ezen az úton indítsd el a karrieredet?

P: A mai napig nem tudom, hogy mi is a DJ dolga. Vicc nélkül, fogalmam sincs, hogy mitől jó egy DJ és mitől nem. Viszont, amit eddig én láttam ebből a műfajból, az számomra sosem volt elég kreatív. Így aztán nem vonzott, hogy éjszakákon át egy tempót hallgassak nagyon hangosan.

SF: Producerként számos magyar előadónak és zenekarnak (pl.: Orsi, a Kimnowak, a Soho Party és az In Fact Blue) készítettél remixet jungle stílusban. Ezek konkrét felkérések voltak, vagy te találtad ki, hogy így lássanak napvilágot?

P: A kérések konkrétak voltak, de a legtöbb esetben rám bízták az eredeti alkotók, hogy mi újat készítek a műből. Egész pontosan már a megkereséskor a dal jellege, tempószáma alapján fel tudtam vázolni, milyen lehetőségek ugranak be nekem a dalról, és ezekre rábólintottak. A Kimnowak, DJ Gelka esetén – emlékeim szerint – nem is egy verziót készítettem, úgy értem, hogy más-más műfajjal is megpróbálkoztam. Igaz, ez előfordult máskor is, csak legfeljebb nem volt közöttük jungle/dnb remix.

SF: O.J. Sámsonnal nem ezen a bulin fogsz először együtt “dolgozni”, hiszen a Ganxsta Zolee És A Kartel Boom A Fejbe c. számának is van jungle-verziója neked köszönhetően. Mi a sztorija ennek?

P: O.J. Sámsonnal valóban a Kartel kapcsán találkoztam először, de a mi együttműködésünk jóval sokrétűbb ennél, hiszen 1998-tól éveken át egy önálló, ráadásul jungle alapokon nyugvó produkción dolgoztunk, aminek Gábor volt a főhőse. Amíg a Boom a fejbe remixnél csupán játszadoztam a korai, dirty jungle elemekkel, O.J. Sámson lemezein már igen tudatosan használtam azokat, és elhajlottunk más műfajok felé úgy, hogy mindvégig összekapcsolta a dalokat ez a szertelen ritmusvilág.

SF: Mit takar az általatok megalkotott “plastic jungle” műfaj? Mikor kezdtétek el használni ezt a kifejezést?

P: A “plastic jungle” egyfajta ötlet volt a jungle közérthetővé formálására azzal, hogy a szokványostól eltérően a lábdobot az egyéb táncműfajokhoz hasonlóan, “four on the floor” módon illesztettem a ritmusba. Ettől a felületes hallgatónak sem kuszálódtak össze a lábai, amikor meghallott egy O.J. Sámson dalt. Már az első közös dalnál így hívtuk ezt a “műfajt”, és ez a ‘plastic’ életérzés nagyon is passzolt ahhoz a különös karakterhez, akit Gáborból közösen kreáltunk.

SF: Álltatok valaha közös színpadon O.J.-vel? Mit vársz a július 20-ai estétől?

P: Igen, voltunk már együtt színpadon. A Kartellel is, de korábban néhány élő fellépésen, illetve az egyik videoklipben (A vendég) vállaltam már színpadi közreműködést. Valamint a 90-es évek végétől néhány évig létező Lions Dub Club formáció állandó vendégeként O.J. Sámson is ott volt velünk a live act műsorainknál. DJ is voltam együtt vele – azaz hallgatták már emberek egy klubban az általunk összerakott zenelistát. Ez a mostani alkalom azért mégis csak különlegesnek ígérkezik! És ugyan még nem foglalkoztam behatóan az aktuális műsorral, de igyekszem minél több kreativitással élni, hogy mindenki számára érdekes legyen.

SF: A buli különlegessége, hogy egy állóhajón lesz megtartva, méghozzá egy új, budai klubban, a TRIP-en. Neked mitől lesz egyedi ez az este?

P: Egyrészt mert szerintem jó 20 éve nem csináltam ilyesmit, másrészt mert sosem voltam még ezen az állóhajón, harmadrészt mert ismét együtt ügyködünk majd a színpadon O.J. Sámsonnal, és nem utolsó sorban azért, mert igyekszünk bemutatni egy kifejezetten erre az alkalomra írt új O.J. Sámson dalt. Olyan mű született, ami folytatja a régi hagyományokat, de azért érezhetően jó másfél évtizeddel a legutóbbi nagylemez után készülhetett csak így el. Ja, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy két ilyen relatíve poros név hány embert vonz a TRIP hajóra – érdekes vállalkozás, annyi szent!

SF: Ha sikere lesz a lemezlovasságnak, elképzelhető, hogy vállalsz majd a jövőben is ilyen szerepléseket, vagy ez egyedülálló alkalom lesz a közönség számára?

P: Nos, ezen még nem gondolkodtam! Mivel az elmúlt évtizedben leginkább hobbivá vált nálam a zenélés (bár nagy ritkán azért elfogadok professzionális felkéréseket is), minden lehetőség érdekel, ahol jól érzem magam. Valahogy nem tudom elképzelni, hogy a DJ karrierem így, az 50-es éveim kapujában érne el, de talán hiba volna eleve kizárni a lehetőséget, hogy valaha csináljak még ilyen zenei műsort.

További junglisták, akiknek van a TRIP-en keresnivalójuk:

LIA dnbnoise.com
DJ Ren DZSUNGEL KONYVE
AELX Tű alatt
LOG:N Elveszett Gyerekek Városa

Jegyár:

Elővételben: 1.200 Ft.
Helyszínen: 1.500 Ft.
Extra jegy az esemény napján: 1.000 Ft.*

*Gyere zöldre festett hajjal vagy érkezz tetőtől-talpig terepszínű ruhában!

Jegyek itt kaphatóak: http://trip.jegy.hu/program/trip-to-the-jungle-w-pierrot-oj-samson